Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför får jag inte diskutera Mac OS X Leopard på 99mac?

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-10-02 20:39

Som sagt, trådar om Leopard är inte bannlysta. Men när man ber om hjälp med (vad vi tror är) piratkopior drar vi i bromsen.

Ursprungligen av Baron:

Som sagt, trådar om Leopard är inte bannlysta. Men när man ber om hjälp med (vad vi tror är) piratkopior drar vi i bromsen.

Då är jag nöjd!

  • Medlem
  • 2007-10-02 20:51

Men ta inte det som intäkt för att skriva vad som helst utan att be om hjälp. Om vi inet kan luta oss mot formuleringar i regelverket får vi lita till det sunda förnuft som alla moderatorer har visat att de har.
Den här tråden bveskriver ganska bra huir det går till.

Det var vettigt att låsa tråden om iPod-installation. De som försöker lyfta frågan igen genom att lansera möjliga nya ADC-medlemmar som skapare av frågan framstår inte som särskilt trovärdiga. Om en blivande ADC-utvecklare sitter och bråkar sitt huvud med om en gammal iPod går att använda till Apples nästa OS-version, så tror jag dessvärre att vederbörande är för outvecklad för att det skall bli till något.

Det moderata (sic!) argumentet att det alltid kommer att finnas gränsdragningsproblem är kanhända lika generellt som ett av de inlägg som förespråkar friktionsenergi, men det är i alla fall belagt. Själv hoppas jag att 99 fortsätter på den inslagna vägen och tillåter vissa diskussioner, som iPhone-trixandet, och stänger ner andra, som de där det är rimligt att anta avtalsbrott eller piratkopiering är en komponent i ämnet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-02 23:38
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Det var vettigt att låsa tråden om iPod-installation. De som försöker lyfta frågan igen genom att lansera möjliga nya ADC-medlemmar som skapare av frågan framstår inte som särskilt trovärdiga. Om en blivande ADC-utvecklare sitter och bråkar sitt huvud med om en gammal iPod går att använda till Apples nästa OS-version, så tror jag dessvärre att vederbörande är för outvecklad för att det skall bli till något.

Det moderata (sic!) argumentet att det alltid kommer att finnas gränsdragningsproblem är kanhända lika generellt som ett av de inlägg som förespråkar friktionsenergi, men det är i alla fall belagt. Själv hoppas jag att 99 fortsätter på den inslagna vägen och tillåter vissa diskussioner, som iPhone-trixandet, och stänger ner andra, som de där det är rimligt att anta avtalsbrott eller piratkopiering är en komponent i ämnet.

Citerar mig själv:
"(Tilägg: Rent hypotetiskt skulle väl detta även kunnat va skrivet av en användare som tänkt testa leopard i framtiden efter leopard släppts. Dvs köpa en leopard skiva och installera det på ipoden och ha kvar Tiger. Mest för att man inte vågar uppgradera direkt. Jag menar vi diskuterar ju rykten om leopard, så varför skulle man inte kunna diskutera detta?) "

Finns ju faktiskt anledningar att användare är försiktiga med att uppgradera direkt. Däremot är många användare sugna på att skaffa leopard och testa. En snabb sökning visar även att den som ställde frågan även har undrat när man ska uppgradera till Leopard.

"Jag vet inte om jag vågar uppgradera helt till leopard direkt när det kommer, pga buggar mm. Däremot är jag sugen på att skaffa det. Därför undrar jag om kommer kunna dubbel boota leopard och tiger."

Att ställ denna fråga är alltså inte ok. För mig är det heller inte otroligt att nån skulle undra detta och inte sitta med en piratkopia.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-08 15:44

Sa... Vad blev resultatet? Forsoker ni bara lata diskussionen do ut och glommas bort eller blev nagra ordentliga regler satta?

  • Medlem
  • 2007-10-08 22:07

Jag citerar ett inlägg i mod-forumet:

Citat:

Alla får diskutera vad som helst, men man får inte begå upphovsrättsintrång. Eftersom vi VET att endast de som har NDA, och därmed öht inte får säga ett skit, har tillgång till programvaran så följer med nödvändigthet att alla diskussioner om "hur installerar jag leopard" är medhjälp till upphovsrättsbrott.

När leopard är släppt så kan vi inte längre veta och då får folk diskutera det bäst de vill, men nu finns det ingen anledning att tillåta diskussioner om sådant som enbart kan vara intrång i upphovsrätten.

Självfallet finns det ändå massor med Leopard-saker man kan diskutera, Apple har offentliggjort massor med information om hur det är uppbyggt, dess funktioner etc.

Kort sagt har vi inte kommit mycket längre än vad som redan framkommit i den här tråden.

Trillade in på en artikel på engadget där de går igenom om det är lagligt eller olagligt att hacka iPhone(http://www.engadget.com/2007/08/24/know-your-rights-is-it-illegal-to-unlock-my-iphone/ )
Där står tex fäljande stycke om vad man får och inte får göra:
"There are a lot of "buts," actually. For example, it's most likely not legal to unlock iPhones and sell them on eBay, because your "sole purpose" wouldn't be to connect to a cell network -- it would be to profit from the sale of unlocked phones. TracFone has been suing resellers that unlock its phones and getting settlements, even though this exemption exists. So you might want to put those dreams of being the exclusive iPhone supplier to the Saudi royal family to bed -- for now."
Om detta skulle stämma så borde en del trådar vara på fel sidan gränslandet tex:
http://www.99.se/iphone/225381-koeper-upplast-iphone.html
Där det ges en hel del tips på hur man ska köpa hackade iPhones.
Men Engadget kanske är fel ute?

Engadget känner nog inte till svenska lagar och förordningar.
Vad som är lag i USA eller något annat land påverkar inte oss här nämnvärt.

Ok .. Så om man säger..Jag har hört om den kille som har ett problem med Leopard, hur ska han lösa det? Så är allt lugnt...?

Ursprungligen av Adrian B:

Aboslut, det finns mycket kring Leopard du kan diskutera, allt som inte direkt betyder att du sitter med en kopia hemma.

Det är ok att länka till andra sidor där Leopard nämns, ja.

Ursprungligen av jurassic579:

Ok .. Så om man säger..Jag har hört om den kille som har ett problem med Leopard, hur ska han lösa det? Så är allt lugnt...?

Om det är uppenbart att det handlar om piratkopiering är det inte ok. Att hålla på med konstiga omskrivningar är som att säga "du behöver inte säga ja, du kan nicka istället".

Det finns massor att diskutera om Leopard utifrån vad som redan finns på nätet, både från Apple och andra. Men diskussioner av typen "Jag har laddat ner senaste betan nu, hur tycker ni jag ska göra vid installationen?" är inte ok, och det hjälper inte med "Jag har hört om en kille som laddat ner Leopard och undrar hur han ska installera det."

Det kan tyckas lite fånigt att dra exakta gränser, men det är ju precis vad vi måste göra någonstans. Och vi har legat rätt lågt med att moderera "Jag har Leopard"-inlägg så vitt jag vet, just för att det är ett gränsfall. Olika moderatorer kanske gör lite olika också.

Flyttar detta inlägg till tråden om Leopard-diskssionerna.

Bevaka tråden