Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dum fråga...iMovie till vad?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-29 14:55

Vad ska man ha iMovie till? Går det använda till något annat än importera ifrån sin cam?

Fick min mac igår och fick för mig att man kunde ha imovie till att göra små fina filmklipp? Så verkar inte vara fallet, ingen av de filformat jag har går den med på att importera (avi, wmv, mpg osv). Väljer man arkiv - importera filmer så är de gråa och ej valbara.

Finns det något annat program man kan använda för att snickra ihop lite snygga presentationsfilmer på barnaskaran att visa farmor??

Det lät mystiskt. iMovie ska kunna importera vanliga filmfiler och redigera. Jag har inte provat senaste versionen men det gick utmärkt för mig när jag för flera år sedan körde iMove 2, 3 och 4. Men när iMovie 7 kom var det tal om en del buggar med just den funktionen.

Det kom en uppdatering som uppdaterar iMovie till iMovie 7.1 för bara några dagar sedan. Prova att installera den och se om det fungerar bättre efter det. Du ska tydligen också installera något som heter iLife Support 8.1, men länk till det står på sidan jag länkar till.

Jag har använt iMovie för att knåpa ihop filmer för YouTube bla. Det du försökte göra borde gå (även om jag har haft problem med MS format).

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-29 15:29

Jo, jag funderar på om jag gör ngt helt korkat (är helt grön på detta) men det borde väl inte vara svårare än att välja Arkiv - importera filmer? Ändock går det uppenbarligen inte.

Installerade en massa codecs, köpte ngt superpaket, så jag kan spela alla i quicktime. iMovie vill icke veta av dessa obehagliga mpg's dock

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 15:41

Det absolut enklaste sättet är att bara dra filen in i imovie fönstret eller släppa den på iMovie i docken.

Jag använder det ganska mycket för att klippa ihop små snuttar från mobilen efter helgens drabbningar, fungerar jätte bra!

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-29 16:56

Testade att släppa en wmv och en mpg - gick inte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 17:22

Låter skummt, har du quicktime pro kan du kanske exportera filmen från quicktime?

I'm clueless...

Går det kanske att plocka in det i iphoto och sedan vidare?

Har ingen bra koll på detta, har alltid fungerat smärtfritt för mig.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-29 17:37

iMovie har väl aldrig kunnat importera något annat än DV? Vill man redigera något annat så är det väl FinalCut som gäller.

Ursprungligen av Gunnar B:

iMovie har väl aldrig kunnat importera något annat än DV? Vill man redigera något annat så är det väl FinalCut som gäller.

Jodå det går. Från iMovie-hjälpen:
"Du kan importera video direkt till iMovie från de flesta skivor och hårddiskar om filmfilerna har något av följande format: MPEG-4, DV eller .mov."

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-29 18:45

Hmm... finns det något smidigt sätt att göra om .wmv till .mov? Utan att handla dyra progam

I inställningar och sedan importera, där har du väl inte klickat i begränsa scenlängd til...
Då kanske din fil är för lång. Jag bifogar en bild om vad jag menar..

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-29 19:31

Den där menyn får jag aldrig fram ens, min ser ut såhär ( http://elwesthal.googlepages.com/Bild4.png )

Det går inte att lägga klipp i tidslinjen ibland.
För mig har det hjälpt att klicka och byta mellan video och kamera. Även mellan sax och klocka..
Hoppas du hänger med på vad jag menar.
Det känns som att det ibland dyker upp en bugg som andra gånger inte finns där.

Vilken Imovie har du?

/Nicklas

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-29 20:07

imovie 08 - fick min fina mac iförrgår - så jag är .. hrrmm.. ganska grön.

Ska se om jag kan hitta ngn .mov på nätet och se om det är formatet den vägrar.

Jag har inte 08 ännu.
Jag har en polare som har det och han tycker det är tråkigt att så mycket har försvunnit i Imovie med det nya.
Då kan det säkert vara problem med filformatet, fast där har jag ingen aning..
Sorry för ingen hjälp:'(

/Nicklas

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-29 20:17

tack för tålamodet - jag känner mig nöjd med att det inte verkar vara jag som är helt tom i huvudet

Jag får se om jag kan hitta något program för att konvertera .wmv till .mov istället

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-29 21:13

Jo.. när det blev .mov fungerade det. iMovie 08 är således mycket petig med format..

Och har färre effekter än den äldre versionen om jag inte har fel..

Men gamla iMovie HD (06') går ju fortfarande att tanka ner från Apple om man vill!

Ursprungligen av Snabeldrake:

Men gamla iMovie HD (06') går ju fortfarande att tanka ner från Apple om man vill!

Och den är faktiskt bra.
Jag gillar den och tänker inte uppgradera den innan jag vet att nya är bättre...
Leopard däremot;)

1
Bevaka tråden