Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Linux-dist fungerar bäst på Mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om det är någon som har någon linuxdist att rekommendera för en MacBook Core 2 Duo?
Jag har provat Ubuntu 7.04 men det finns ju många fler. Vilka problem finns med hårdvara, tänker främst på Airport och iSight men även tangentbord+"mus"?
Vilka går relativt lätt att få igång?

Ytterst tacksam för tips!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-29 16:54

Ubuntu 64-bit funkar ju bra tycker jag. Jag kan inte säga att jag gillar upplägget i Linux, men det är ju stabilt iaf.

Men kan man köra 64-bitars OS genom BootCamp? För Windows stöds endast 32-bit.

Jo, Linux skiljer sig ju en del från Mac OS men båda har sina fördelar.

Ursprungligen av hanzukun:

Men kan man köra 64-bitars OS genom BootCamp? För Windows stöds endast 32-bit.

Det spelar ingen roll alls då Boot Camp bara är till för att installera drivrutiner i Windows, och har inget att göra med om du lägger in GNU, Linux eller något annat operativsystem.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-29 17:32

Jag kör det i VMware Fusion. Anledningen att 64-bitars Windows inte stöds är väl att det saknas drivrutiner för BootCamp? Men även 64-bitar XP och Vista funkar bra i VMvare Fusion.

Någon som har erfarenhet av openSUSE eller Mandriva eller liknande på en Macbook?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-10 21:30

Man behöver ju inte bootcamp för att installera andra operativsystem på macen. Det går bra att formattera och partitionera som man vill.
BootCamp är, som Markus K sa, till för att få drivrutiner till Windows, och även för att partitionera disken på ett smidigt sätt när man redan har ett operativsystem installerat.

Okej, tack så mycket!

Just nu har jag Vista Business installerat men det operativet tillför mig inget så jag tänkte byta ut det snart.

1
Bevaka tråden