Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket spel har bäst A.I.?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken säger helt enkelt.

Vilket spel har bäst A.I.?

Alltså mindre scriptade sekvenser, mer A.I.

Om nu det fins något som heter A.I. - men det är en annan diskussion.

Inga spel?

All AI jag har stött på i spel går alltid att lura eller visar sig vara dum. Jag tror det finns få spel som har bra AI öht.

Ursprungligen av William WM:

Inga spel?

All AI jag har stött på i spel går alltid att lura eller visar sig vara dum. Jag tror det finns få spel som har bra AI öht.

Det ante mig.

Är ingen spelguru men de gånger jag vill spela blir jag oftast besviken på avsaknaden av "smartness" samtidigt som spelpaketen slår sig för bröstet för sin AI.

Ja, som William WM säger, så är nog AI sällan intelligent. Men om man istället undrar i vilka spel AI känns kul att spela mot? Jag har spelat rätt mycket Civilization III senaste tiden, och jämfört med andra strategispel upplever jag mina motståndare som ganska levande. De kan åtminstone väcka en del känslor genom sitt agerande.

Men som med andra spel antar jag att de verkar mer mekaniska ju mer man lär sig spelet.

Jag bör nog tillägga att det inte finns så många spel jag har fastnat för, så mina erfarenheter är relativt begränsade.

Spel-AI är ett snårigt men intressant ämne. Visst är intelligensen begränsad, men det är inget konstigt med det. Frågan är bara var den är bäst. Men det finns så många sorters spel-AI att man nästan får begränsa sig. Black&White, spel-AI med inlärning? "Riktiga" spel, schack, kortspel mm, där finns det utmärkt spel-AI, i och med att problemet det ska lösa är väldefinierat.

Ingemar har såklart rätt som vanligt, AI är ett otroligt komplext ämne som inbegriper programmering, psykologi, kognitionsvetenskap. Många spel som har fått bra kritik när de har släppts för att de har bra fiende-AI är t.ex:

* Halo
* Black & White
* F.E.A.R.
* Half-Life
* Fable

Alla spel av helt olika anledningar. Men alla har varit bra på en eller två saker; Halos fiender förstod att retirera när det gick dåligt, ditt husdjur i Black & White lärde sig av dina handlingar (som Ingemar noterat här ovan), fiendena i F.E.A.R. är ibland hopplöst svåra då de beter sig som om de var riktiga människor som spelar - de retirerar, går runt dig, m.m., fiendena i Half Life sprang undan eller varnade varandra om du kastade en granat mot dom (revolutionerande på den tiden), bybor i Fable kunde bli less på att vänta på dina hjältedåd och gick själva och bankade på troll i närheten som hotade deras by.

AI är ett väldigt vitt begrepp och ämne, vi kanske har några kognitionsvetare/programmerare som kan förklara närmare varför det är så svårt att göra en bra AI?

Under tiden kan man läsa om AI hos Gamasutra (den stora spelutvecklarsidan).

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-09-29 15:53

AI Pengo:
http://www.dtek.chalmers.se/~d3rebas/creative/martinsoft/aipengo/pengo.html

Fienden lär sig dina knep och använder dem mot dig, psykar dig, och samarbetar för att få dig att göra misstag eller måla in dig i hörn.

Ursprungligen av draags:

Som rubriken säger helt enkelt.

Vilket spel har bäst A.I.?

Alltså mindre scriptade sekvenser, mer A.I.

Om nu det fins något som heter A.I. - men det är en annan diskussion.

1
Bevaka tråden