Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Reseplanerare", likt SL och Din Tur?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har ett fantasi-bussbolag som heter Örntrafik. När det här årtusendet var yngre så gjorde jag en fantastisk (nej) sida i Frontpage, tror att den fortfarande ligger på nätet, förresten.

Nåväl. Jag har gått i tankarna på att göra en ny sida. XHTLM/CSS, givetvis.

Grejen är att jag skulle vilja ha en reseplanerare på sidan, likt SL och Din Tur (samt många fler bolag, tog bara de två jag använder mest som exempel). Hur går man enklast tillväga för att ordna en sådan?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-29 22:47

Din tur är ju värdelös i Sundsvall.
Har du testat att resa till Navet (busstationen), jag får bara förslag på att då åke till Falun eller nån annan plats jag inte vill till.

Ja, det är konstigt det där. Jag undrar vad som har hänt med sökningen, för några månader så fungerade det hur bra som helst.

Någon?

Hilfe? Snell?

Kan inte börja med sidan förrän jag vet att jag kommer att kunna implentera en reseplanerare på den. Kan även tänka mig att använda mig utav en lösning som kostar pengar, bara priset är överkomligt.

Sparade länken till denna tråd för en tid sedan och hittade den nyss.

Eftersom jag bygger databaser och programmerar har jag funderat över hur man rent tekniskt kan bygga en lösning som kan göra det som SL's reseplanerare gör. I mina ögon som professionel datornörd är detta ett mycket intressant tekniskt problem och har ungefär samma effekt som kattmynta på en katt alltså.

Så långt jag kommit i mitt tänkande så finns det ingen enkel metod att bygga en så flexibel lösning som deras, det ligger gissningsvis ett enormt arbete och väldans fiffig programmering bakom det hela.

Problemen är som jag ser dem följande:

1. Du måste ha en databas full med alla hållplatser (linjer, adress på hållplatsen, namn på hållplatsen).

2. Till den databasen måste du knyta alla adresser inom gångavstånd, så att systemet vet att hållplatsen "Lilla Essingen" där jag bor servar gatorna Montebellogatan, Luxgatan, Primusgatan, Essinge Brogata, Strålgatan osv som ligger i närheten. Men inte bara det, man måste lägga in vartenda portnummer också, då en buss ju stannar flera gånger på samma gata så nummer 2-12 är den första hållplatsen, men 14-20 är nästa hållplats osv. Inte bara det (igen), SL's reseplanerare är ju så smart att den vet tex att det finns två bussar som passerar en viss adress, men det är 1500 meter från en hållplats till adressen och det är 500 meter från den andra hållplatsen som är på en annan busslinje. Båda dessa resealternativ dyker upp när man gör en sökning och det står tom avståndet i meter, så det verkar tyda på någon fiffig GPS-databas av något slag.

3. Sedan kommer linjesystemet, man kan kalla det noder, dvs en databas till som innehåller alla korsande buss- och pendeltågslinjer och andra tåg. Tex möts bussar 1 och 4 (mfl) vid Västerbroplan, så skall man hemifrån mig med buss 1 och vidare till Södermalm tex Skanstull, så skall man ju få rekommendationen att göra ett byte just där.

4. Efter det skall alla restider in i systemet, alla tidtabeller på varenda busslinje och reseavstånden mellan de olika hållplatserna. Men inte bara det, systemet är ju så smart att den förstår att om en buss anländer till T-centralen vid en viss tid med hållplats på tex Vasagatan, så kan jag inte i samma sekund hoppa på ett pendeltåg till Sollentuna som lämnar spår 19 just då. Det betyder att tom justerade gångtider är inlagda i systemet på något vis. Noderna har alltså inlagda någon form av gångtid mellan de olika linjerna (om man på en nod byter från buss till tunnelbana måste man gå en bit).

5. Nu när alla data finns enligt punkt 1-4 så måste man därefter sätta upp en väldans massa fiffig programmering som kan göra sökningar som kanske är på formen: utgå från startadress => vilka hållplatser är nära => vilka linjer går där => slutadress => vilka hållplatser är nära => vilka linjer går där => vilka noder är gemensamma för de olika linjerna => kalkylera restider för varje linje över varje nod vidare över varje linje och ta hänsyn till massa saker (gångtider på noder mm) => presentera snabbaste resvägen.

6. Gör alltihopa i ett webbgränssnitt med extra fiffiga funktioner som tex att man kan spara resvägar, sina egna hållplatser mm.

Om du tror att du kan hitta ett program eller lösning till överkomligt pris som har och gör allt det där så undrar jag hur vädret är på din planet.

Kan du dock tänka dig att göra avsteg i funktionalitet och orten/bussnätet är mindre så kanske det går att göra något mera basalt i valfri databas, däribland FileMaker (direkt webbpublicering), Lasso/FileMaker, Lasso/MySQL eller MySQL/PHP, eller något annat. Men jag gissar ett sådant här projekt kräver förmodligen 6 månader - 12 månader i mantimmar gällande utveckling och databasinmatning.

Tack för ett väldigt utförligt svar. Verkligen!

Misstänkte att det antagligen inte var genomförbart, utan var mest en kul idé som växte fram i min hjärna en dag när jag höll på och surfade efter tider på sl.se.

Eftersom varken hållplatserna eller busslinjen (ja, inte ens staden) finns på riktigt så kan man ju självklart ta bort en hel del funktionalitet, men jag tror nog att jag lämnar det projektet till ett senare tillfälle. Kanske en idé att lära sig grunderna först...

1
Bevaka tråden