Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Mac:en

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är rätt ny på Mac, jag har haft en Mac Mini sen intelmac:en kom som jag använt som filmdator samt att testa lite webbsidor och liknande på.

I alla fall, jag bestämde mig för att installera om (tänkte installera bootcamp och lite annat), och hade inget viktigt på den, så jag körde en helt ny installation på den.

Här började det strula. Först misslyckades installationen några ggr tills jag kört Disk Utility och fixat ett mindre fel på partitionen (var tvungen att partitionera om disken mellan varje misslyckad installation för att ens kunna välja att installera på den).

Efter det kom jag lite längre, då gick installtionen nånstans mellan 50-80% innan jag fick ett fel i stil med "Ett fel uppstod, testa installera igen". Enligt loggarna var det olika filer den stannade på varje gång, så jag började misstänka fel/repor på skivan. Jag valde bort alla extraprogram, och efter tredje försöket gick den igenom hela installationen.

Allt startar upp som det ska, men OS:et är ENORMT segt.. tar 5-10 sek att öppna upp ett fönster i Finder t ex. Jag startar om, och då är den död igen. Jag får upp äpplet + laddningsanimationen, men inget händer. Jag har testat boota från installations-CD:n igen och köra Disk Utility, men den säger att disken är helt ok.

Vad ska jag göra? Har suttit ett dygn i sträck och försökt få liv i den, installerat om storleksordningen 10-15ggr.. Blir tokig =P. Är det hårddisken som börjar ge upp? Eller hur kan man felsöka sånt här? Jag är ingen macexpert, så jag har lite svårt att veta var jag ska börja leta fel.. Den är helt orginal, 1.88Ghz dual core med 512Mb minne och 80gb hd.. kör apples egna Mighty Mouse och Apple Keyboard, så jag tycker inte att det bör vara någon yttre grej som spelar in.

Allt hjälp uppskattas!

Som en liten uppföljare - visade sig vara hårddisken som börjat ge upp, jag bytte disk och passade samtidigt på att lägga in 2gb minne - OJ vilken skillnad! Slänge in BootCamp och XP, och även Parallels desktop.. Fungerar vansinnigt bra, har bytt ut min gamla AMD 64 3000+ mot denna som arbetsdator (jobbar hemifrån) och börjat vänja mig mer och mer vid OSX också. Slutet gott allting gott

Hej.

Håller på och hjälper en kollega som antagligen har samma problem som du.
När han installerar om tiger med orginal skivorna får han meddelandet att det uppstod ett fel vid installationen av programpaketet, han har valt bort alla extra program och språk.

Hur kom du på att det var hårddisken som bråkade?
Han s MacMini är passande nog 14 månader gammal..

mvh /Magnus Klackenstam

Tja, det var det enda vettiga alternativet som var kvar. Som sagt märkte jag att det blev fel på olika filer hela tiden. Först trodde jag att det var CD:n som var repig eller liknande, men även när jag lyckats komma igenom installationen fortsatte det att spöka, vilket uteslöt CD:n. Kvar är väl minne och disk, och eftersom jag fick skriv/läsfel från disken då och då lutade det ju åt den Men jag bytte både disk och minne samtidigt, så det kan ju ha varit minnesproblem också.. Men jag är till 99% säker på att det var disken.

Min mac mini var ca 2 år gammal, men hade spökat med konstiga fel ett tag, så det finns såklart risk att det är disken det är fel på i ditt fall.

1
Bevaka tråden