Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bootcamp-problem och bränna bootbar-skiva

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Har precis fått min Macbook Pro och jag älskar verkligen den här lilla burken.

Men..hade tänkt att jag skulle installera Boot Camp. Startar programmet och bränner ut skivan med drivrutiner, allt väl än så länge. Men, när jag skall partitionera hårddisken så får jag upp ett meddelande om att jag måste reparera disken. Googlar på detta och förstår det som att jag bör starta upp datorn med Tiger-skivan och reparera via Disk Utilities. Gör detta och startar sedan om.

Nu får jag upp ett meddelande om att "Files cannot be moved". Googlar återigen och ser att andra har haft det här problemet. Tydligen skall det hjälpa med att defragmentera, så jag kör iDefrag. Kan bara ta quick-mode då man annars måste bränna ut en skiva, så jag testar med det, vilket inte hjälper, problemet kvarstår. Tydligen skall man enligt de foruminlägg jag hittat helst köra "Complete defrag", men då behöver man bränna ut en bootbar skiva.

Jag förstår inte riktigt vad det är för bootbar skiva man skall bränna ut etc. Kan någon förklara? Och vilket program skall jag använda, finns det något som är gratis? iDefrag tipsar om deras eget bränningsprogram, men det kostar.

Hoppas att någon kan hjälpa mig. Tack på förhand

Hur mycket har du ledigt på disken?

Disken måste ju ha en stor tom plats för att partionera, jag har i alla fall bara lyckats lösa det genom att radera disken och ominstallera och sedan köra Boot Camp Assistant det första man gör. För att få en bootbar iDefrag tror jag att man måste betala för en licens och då medföljer deras program som skapar en bootbar skiva.

Så antingen får man nog köpa iDefrag (så som jag fattat det) eller ominstallera (måste göra backup)

Ursprungligen av adamsen87:

Hur mycket har du ledigt på disken?

Disken måste ju ha en stor tom plats för att partionera, jag har i alla fall bara lyckats lösa det genom att radera disken och ominstallera och sedan köra Boot Camp Assistant det första man gör. För att få en bootbar iDefrag tror jag att man måste betala för en licens och då medföljer deras program som skapar en bootbar skiva.

Så antingen får man nog köpa iDefrag (så som jag fattat det) eller ominstallera (måste göra backup)

Verkar väl luta åt att jag får formatera. Har en 160-gigare med 55 GiB ledigt, borde väl vara nog.

Suck...

Bara en snabb fråga, de två skivorna som man får med som OS X ligger på, en av dem innehåller väl iLife?

1
Bevaka tråden