Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vass kant på MacBook

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har precis switchat från PC till Mac och är hittills ganska nöjd.

En sak som irriterar mig är den vassa kanten på framsidan.

All mina laptop PC har haft en rundad och skön kant.

MacBooken känns som lägga handflatan på en kniv.

Finns det något fiffigt tillbehör som fixar detta ?

Pelle

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-26 23:54

Man vänjer sig, annars finns ett smart tillbehör

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-27 00:04
Ursprungligen av lobStar:

Man vänjer sig, annars finns ett smart tillbehör

Haha! Diggad!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-27 16:31
Ursprungligen av lobStar:

Man vänjer sig, annars finns ett smart tillbehör

Onödig men samtidigt så fyndigt och så himla supernajs humor! Hahaha.

Visst vänjer man sig, men det är fruktansvärt jobbigt i början, jag har inte riktigt vant mig helt och hållet ännu faktiskt.
Har ändå haft datorn i en dryg månad ungefär.
En annan jobbig sak är sömnlampan, tycker det är skitjobbigt att den ligger och blinkar ut och in och verka ska ge intrycket att den "andas"... Det är fan en dator, ingen jävla unge liksom.
kan man inte döda den dioden?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-28 18:33
Ursprungligen av RockyMontana:

En annan jobbig sak är sömnlampan, tycker det är skitjobbigt att den ligger och blinkar ut och in och verka ska ge intrycket att den "andas"... Det är fan en dator, ingen jävla unge liksom.
kan man inte döda den dioden?

Tejp? Fungerar super på tex AirPort Express. Stog i valet och kvalet att slå sönder den eller komma på nått konstruktivt. Och det som löste det var lite tejp.

Angående lampan så brukar jag täcka över den med remoten eller något annat fiffigt jag har i närheten.. Pallar inte blinkandet då man ska sova

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-27 12:34

eller så stänger man av datorn och sparar el

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-27 13:36
Ursprungligen av Esa:

eller så stänger man av datorn och sparar el

Och slösar några sekunder på köpet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-27 18:21
Ursprungligen av Esa:

eller så stänger man av datorn och sparar el

Håller helt med. Förstår inte varför man ska sätta datorn i vila när man ändå inte ska använda den på flera timmar. Har man så bråttom på morgonen med att kolla mail och sånt innan man ska iväg? Det tar bara 20-25 s för datorn att starta. Läste att i England står apparaternas stand-by funktion för 8% av elkonsumtionen. Nu drar inte Macbook så mycket i vila men ändå. Jag undrar också hur man kan se vilolampan när man ska sova. Sover man inte med stängda ögon? Nu blev det lite OT men..

Ursprungligen av Homy:

Håller helt med. Förstår inte varför man ska sätta datorn i vila när man ändå inte ska använda den på flera timmar. Har man så bråttom på morgonen med att kolla mail och sånt innan man ska iväg? Det tar bara 20-25 s för datorn att starta. Läste att i England står apparaternas stand-by funktion för 8% av elkonsumtionen. Nu drar inte Macbook så mycket i vila men ändå. Jag undrar också hur man kan se vilolampan när man ska sova. Sover man inte med stängda ögon? Nu blev det lite OT men..

Är mycket tveksam till om man sparar någon el över huvud taget genom att stänga av över natten. Viloläget på en Mac är extremt energieffektivt, vi talar om någon tiondels watt, medan en uppstart innebär en stund med ganska intensiv disk- och processoraktivitet då datorn ligger ganska nära maximalt strömuttag. Men det är ju en lite fånig diskussion eftersom vi talar om löjligt låga energimängder i båda fallen, det handlar väl snarare om någon slags miljö-placebo som snarare gynnar det egna samvetet mer än något annat.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-28 09:58
Ursprungligen av Samuel K:

Är mycket tveksam till om man sparar någon el över huvud taget genom att stänga av över natten. Viloläget på en Mac är extremt energieffektivt, vi talar om någon tiondels watt, medan en uppstart innebär en stund med ganska intensiv disk- och processoraktivitet då datorn ligger ganska nära maximalt strömuttag. Men det är ju en lite fånig diskussion eftersom vi talar om löjligt låga energimängder i båda fallen, det handlar väl snarare om någon slags miljö-placebo som snarare gynnar det egna samvetet mer än något annat.

Kan stämma men man slipper i alla fall oroa sig för eventuellt strömavbrott under natten och vad det skulle innebära för en sovande Mac. Sorry, tillbaka till ämnet..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-28 13:59
Ursprungligen av Homy:

Kan stämma men man slipper i alla fall oroa sig för eventuellt strömavbrott under natten och vad det skulle innebära för en sovande Mac. Sorry, tillbaka till ämnet..

En sovande Mac(Book) hade klarat sig finfint igenom ett flera veckor långt strömavbrott. Skulle nåt hända över natten går datorn direkt över till batteriet utan att förlora något som ligger i ramminnet. När den efter ett par veckor börjar upptäcka att batteriet håller på att ta slut skriver den ner det som finns i ramminnet till hårddisken så att du aldrig förlorar något. Teoretiskt sätt kan du lämna en macbook i vila och komma tillbaka ett år senare (med nytt batteri...) och fortsätta precis där du lämnade den.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-27 13:56

Tar man ett fint sandpapper så är det nog ingen dum idé det där med att fila ner kanten. På MacBookPro är kanten något mer rundad, och jag har aldrig märkt att det är obehagligt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-09-27 14:55
Ursprungligen av mbp:

Tar man ett fint sandpapper så är det nog ingen dum idé det där med att fila ner kanten. På MacBookPro är kanten något mer rundad, och jag har aldrig märkt att det är obehagligt.

Jag har en svart Macbook och jag förstår inte alls det här med den "vassa" kanten. Jag reflektera inte ens över det förrän jag läste någon persons inlägg om denna fruktasvärda megatabbe från Apple. Hmm... nja njo visst är det en skarp kant men det har inte påverkat min fysiska hälsa på något sätt. Jag reflekterade som sagt inte ens över det.

Möjligen om jag satt på golvet och hade datorn på skrivbordet och sträckte upp händerna och skrev på den i denna smått oergonomiska sittställning. Då kanske jag stört mig på den.

Hur håller ni händerna på den? Ni som skär er på kanten hela tiden?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-27 16:55
Ursprungligen av Spooky:

Jag har en svart Macbook och jag förstår inte alls det här med den "vassa" kanten. Jag reflektera inte ens över det förrän jag läste någon persons inlägg om denna fruktasvärda megatabbe från Apple. Hmm... nja njo visst är det en skarp kant men det har inte påverkat min fysiska hälsa på något sätt. Jag reflekterade som sagt inte ens över det.

Möjligen om jag satt på golvet och hade datorn på skrivbordet och sträckte upp händerna och skrev på den i denna smått oergonomiska sittställning. Då kanske jag stört mig på den.

Hur håller ni händerna på den? Ni som skär er på kanten hela tiden?

du citerar kanske fel person, jag har en macbook pro och har aldrig upplevt problemet.
passar frågan vidare.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-27 16:19

Haha, aldrig ens tänkt på det!

Håller med Spooky. Hur skriver ni på era laptops egentligen:)?

på en kudde på magen, liggandes i sängen...
såklart, det är ju en laptop

klart man lägger märke till en liten iriterande lampa i ett mörkt rum!! mega jobbigt!

Jag håller med er som ogillar den vassa kanten. Den är bara för desingen och Apple verkar inte alls ha tänkt att man stöder handlederna mot den.
Ibooken var mycket behagligare. Jag har ont i händer/handleder så fort jag suttit med den hemma.

OT: Till er som stör er på lampan när ni ska sova, schemalägg startupen istället. Ställ datorn och väckarklockan på samma tid så är ni båda utvilade på morgonen!

Ursprungligen av monkey_man:

OT: Till er som stör er på lampan när ni ska sova, schemalägg startupen istället. Ställ datorn och väckarklockan på samma tid så är ni båda utvilade på morgonen!

Supertips, tack!

För övrigt stör jag mig inte så mycket på "den lilla vassa kanten", utan snarare på det lilla mellanrummet mellan chassi och toppcase (om ni förstår vad jag menar).

Det bildas nämligen en otrolig massa beläggningar där när man kasar handlederna fram å tillbaka. Ofräscht är bara förnamnet.. Har ni några tips på hur man kan rengöra detta mellanrum? Har provat tryckluft med stor framgång men är lite osäker på om det är rätt metod. Smuts i datorn ska ju ut - inte längre in.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-29 11:34
Ursprungligen av Snabeldrake:

Supertips, tack!

För övrigt stör jag mig inte så mycket på "den lilla vassa kanten", utan snarare på det lilla mellanrummet mellan chassi och toppcase (om ni förstår vad jag menar).

Det bildas nämligen en otrolig massa beläggningar där när man kasar handlederna fram å tillbaka. Ofräscht är bara förnamnet.. Har ni några tips på hur man kan rengöra detta mellanrum? Har provat tryckluft med stor framgång men är lite osäker på om det är rätt metod. Smuts i datorn ska ju ut - inte längre in.

En mikrofiberduk fungerar fint för min del.

Datorn drar i princip ingen ström i vila. Skulle gissa på att det går åt mer energi vid uppstart av systemet jämfört med vila över natten. Så låt datorn vara i vila ifall du vill vara "grön" och spara energi.
Vad gäller kanten på MB så fungerar det utmärkt med en enkelgradig fil för att ta bort vassa kanten. Borde även fungera bra med 400-600 slippapper.

Snabeldrake: min kära sambo använde aceton för att ta bort beläggningarna på sin vita MB. Gör i n t e det, haha.

Ursprungligen av strlng:

Snabeldrake: min kära sambo använde aceton för att ta bort beläggningarna på sin vita MB. Gör i n t e det, haha.

Nej, jag vet - tack. Isopropylalkohol är ett kärt (och företrädesvis frekvent) återkommande rengöringsmedel i min bostad - kanske det kan användas på fler saker än jag tidigare räknat med?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-09-29 15:38

Gjorde en grej på verkstan till min iBook G4... hårt handlovsstöd är inte så dumt. Visserligen inte samma kant som på MacBook, men det avlastar handens tryck på kanten, så jag gissar att det skulle kännas bättre.

Urmakarlera funger väldigt bra för att ta bort skräp istället för att "trycka in det" i maskinen. Leran kan massseras ren och användas nästan hur länge som helst.
Tryckluft brukar inte vara en bra lösning eftersom skiten försvinner in i, exvis etn R/C-bil har jag sett folk blåsa ren med tryckluft, det brukar resultera i förstörda kullager (men bilen ser väldigt ren ut).

Jag mätte elförbrukningen på min Macbook med en elmätare (visserligen en billig sådan men ändå)

Elförbrukningen låg på ca 9-11w oavsett om den var avstängd eller i vila.. Det som drar ström verkar alltså vara förluster i nätaggregatet. Så är ni rädda för stand-by-ström så är det bara koppla ur helt som hjälper...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-01 09:16
Ursprungligen av Mr.Barbeque:

Jag mätte elförbrukningen på min Macbook med en elmätare (visserligen en billig sådan men ändå)

Elförbrukningen låg på ca 9-11w oavsett om den var avstängd eller i vila.. Det som drar ström verkar alltså vara förluster i nätaggregatet. Så är ni rädda för stand-by-ström så är det bara koppla ur helt som hjälper...

Men... det kan ju inte stämma. Det är extremt lite. Med tanke på att laddaren är en 60W laddare och datorn i bästa fall klarar sig 3h på batteriet så borde den dra betydligt mer än så. Skulle ju snarare gissa på mellan 30-60W beroende på belastning och vad som är igång.

Jag är ingen expert på sånt här, men det känns verkligen som att något är fel...

EDIT: Erh. Det är för tidigt på morgonen, missade den här biten: "oavsett om den var avstängd eller i vila". Någon som har lust att kolla vad den drar när den är igång under full belastning?

Bevaka tråden