Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på extern hårddisk till nya iMacen?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-01 00:32

Jag har precis fått hem min nya iMac och är lite sugen på att köpa en extern hårddisk till den. Har ni några tips på en bra, hyfsat billig hårddisk? Kriterierna den ska uppfylla är:

  • Snygg, ska passa ihop designmässigt med iMacen.

  • Snabb, USB2, Firewire 400 eller 800.

  • Tyst, har haft en riktigt jobbig surrande G4 förr och vill slippa surr nu.

  • Minst 320 GB. Helst 500.

Tipsa på nu!

Jag letar också efter nå liknande, så tipsa gärna mig med.
Slipper göra egen tråd nu ju , eftersom han frågar exakt
samma som jag undrar över

  • Medlem
  • Sävsjö
  • 2007-09-01 11:42

Vi har en annan tråd om detta ämne:
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/223440-tipsa-mig-baesta-externa-hd.html

ledsen att jag inte ännu kan länka lika snyggt som många andra

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-01 13:53

Den andra tråden läste jag igår. Han hade lite andra kriterier och var ute efter en hårddisk till en MBP tror jag det var.

Det är nog fler än jag som precis införskaffat den nya iMacen och vill ha tips på snygga hårddiska till den.

WD MyBook Pro som jag tipsade om i den här tråden nyligen är både snygg och fungerar bra. Den är inte knäpptyst, men jag vet ingen extern 3,5-tumsdisk som är det. När den är inaktiv spinner den ner och då blir den helt tyst däremot (men det gäller ju alla externa diskar utan fläkt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-01 19:32

Nya iMacarna kan väl köra FW800 utan problem?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-01 20:15
Ursprungligen av bmo:

Nya iMacarna kan väl köra FW800 utan problem?

YEP! Nema problema.

Åkte in till Sthlm idag och köpte den här ; http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1023247&vat=toggle&product_id=1187795 , på Macoteket till min iMac 24" Aluminium , tycker den funkar bra och är tyst & väldigt snygg också. Ville bara tipsa om den!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-03 22:31
Ursprungligen av elinpelin:

Åkte in till Sthlm idag och köpte den här ; http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1023247&vat=toggle&product_id=1187795 , på Macoteket till min iMac 24" Aluminium , tycker den funkar bra och är tyst & väldigt snygg också. Ville bara tipsa om den!

Den var mycket läcker! Du har ingen lust att bjuda oss på en bild på den tillsammans med macen?

  • Medlem
  • 2007-09-13 11:00

Vad tror ni om denna?

Såg just att Pixmania har ett mycket bra pris på Maxtor 750 Gb med Firewire 800 - 1837:-.
Har sett tidigare att vissa avråder från Maxtor, man avråder även från vissa modeller av LaCie. Jag vill gärna höra synpunkter på Maxtor i allmänhet och denna modell i synnerhet. jag kommer inte att ha hårddisken igång hela tiden utan de skall användas för back-up och vid videoredigering.
Bosse

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-09-18 14:50

Om du vill att den ska vara cross-platform så borde du nog kolla på NAS hårddiskar som man kopplar till nätverket, lite dyrare men man vinner mycket på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 15:19

Var väldigt nära att köpa en WD MyBook Pro eller Premium Edition då jag såg dessa, mestadels mycket negativa, kommentarer:

http://www.tomrafteryit.net/western-digital-my-book-pro-edition-ii-sucks/

  • Medlem
  • 2007-09-18 17:03

Jag har en WD MyBook Pro 500GB och den brummar ganska mycket. Betydligt mer än en Seagate 120GB i ett noname-chassi som jag har.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-09-26 17:41

Min WD premium 2 1TB funkar helt utmärkt förutom att fläkten kunde ha varit av lite bättre kvalitet, den låter rätt mycket när den drar igång vilket den gör rätt ofta i ett rum med ca 20 graders temperatur och om man laddar hem till den 24/7. Gör man inte det så drar den nästan aldrig igång och ligger på en mer trevlig ljud nivå.
Ett annat plus är ju att man kan byta HHD om man skulle vilja utöka utrymmet på den.

För de tålmodliga kan tipsas om att det kommit nya My Books. Vet dock inte om de kommit till Sverige ännu.

http://www.wdmybook.com/en/editions/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 11:37

Vad finns det för skäl att lägga extra pengar på FireWireanslutning (om man som jag skall använda skivan till back up)? Tänker mig ett hyfsat billigt USB 2-kabinett, i kombination med Time Machine.

Ser att många väljer det betydligt dyrare FireWire. Varför? Behöver ni snabbheten? Till vad behöver ni snabbheten?

Vänligen, Ylan (som hoppas att det inte finns några skäl för mig att köpa en dyrare hårddisk;))

Ursprungligen av Ylan:

Vad finns det för skäl att lägga extra pengar på FireWireanslutning (om man som jag skall använda skivan till back up)? Tänker mig ett hyfsat billigt USB 2-kabinett, i kombination med Time Machine.

Ser att många väljer det betydligt dyrare FireWire. Varför? Behöver ni snabbheten? Till vad behöver ni snabbheten?

Vänligen, Ylan (som hoppas att det inte finns några skäl för mig att köpa en dyrare hårddisk;))

Firewire är väl inte så blodigt dyrt numer? Det är ju åtminstone överkomligt, fast det beror ju helt på vilka krav man har - som du också ställer dig frågande till. Snabbheten är ett skäl för mig - men det viktigaste, det är stabiliteten. Att kopiera data över FireWire är en fröjd. Att göra detsamma över USB är inget roligt. USB verkar vara ett mycket svajigt gränssnitt vilket gör att jag inte litar på det för fem öre. Rätt vad det är kan en överföring hänga sig. Har provat ett flertal USB-chassin under åren men alltid återvänt till Firewire-anslutna eftersom de ger (mig) det jag eftersöker: kvalité.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-09-30 00:19

Dom flesta nya och större diskarna har firewire så vill man ha en större som mig 1TB så lär det inte finnas så många med bara USB2 men jag kan ha fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 00:41
Ursprungligen av Snabeldrake:

Firewire är väl inte så blodigt dyrt numer?

Vad jag har sett kan man få en 500GB USB 2-disk för runt tusenlappen, där FW-varianten ligger på en bit över 1500:-! Alltså åtminstone hälften till!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-10-17 17:13

Jag skulle bara rekommendera USB2 till diskar du ska lagra saker på och inte använnda för ofta. Jag köpte precis 4 x 500 Lacie diskar för 700kr styck ( ny öppnad inet butik men väldigt fina priser vid öppnings dagen ) och jag kan inte spela musik och ladda hem saker till en disk på samma gång ( utan att musiken laggar )

1
Bevaka tråden