Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför får jag inte diskutera Mac OS X Leopard på 99mac?

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-28 21:58

Sorry, men börjar bli lite trött på att alla trådar som har med Leopard att göra stängs ner om man inte kan visa upp kvitto eller annat intyg på att man har ADC. Trots allt är det inte olagligt att fråga om det är möjligt att köra Leopard från en iPod eller hur man gör det ena eller andra med Leopard. Det som är olagligt är att ladda ner och/eller berätta var man kan få tag på dessa filer. Utöver det är det faktiskt helt lagligt att diskutera och fråga utan att moderatörerna ska lägga sig i våra liv och våra beslut.

Utbruten från denna tråd.
Admin

  • Medlem
  • 2007-09-28 22:54

Det är kanske inte olagligt att fråga om hur man bryter mot ett licensavtal, men 99.se är inte en myndighet.

Den som är betatestare har som regel skrivit under avtal om att inte diskutera betan utanför avsedda fora. 99.se är inget ställe för folk som vill bryta det avtalet.

Den som använder betan utan att ha skrivit under avtalet gör det utan rätt. Då har man inte heller inte heller på 99.se att göra om man vill diskutera hur man hanterar programmet.

Gillar man inte reglerna på ett forum eller hur de efterlevs är det väl bara att starta ett eget?

Ursprungligen av Taz_1999:

Gillar man inte reglerna på ett forum eller hur de efterlevs är det väl bara att starta ett eget?

Helt onödigt, det är ju bara att gå till ett annat och prova där. Fast det är tydligen väldigt svårt, Hard Mac Cafe (www.hardmaccafe.com) sjunger på sista versen för att ingen skriver. Den fina fotoutmaningen lades nyligen ner i brist på intresse.

Å andra sidan beror detta i första hand på att det fick in några riktiga knölfödor som ansåg att de fick vara precis hur taktlösa som helst men att alla måste visa hänsyn mot dem, vilket fick flera av forumets storskrivare att tröttna. Alltså, anser du att du ska ha alla rättigheter och inga skyldigheter, då ska du inte vara på forum alls. Skriv dagbok i stället, på papper. Vill man bara ha lite andra regelverk så prova de andra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-29 01:06

Vill även påpeka att moderatorerna inte avgör vad man får diskutera. Det avgör forumreglerna och moderatorerna ser till att dessa följs.

Om du inte gillaar reglerna på detta forum kan du alltid använda ett annat för saker du inte kan prata om här.

Ursprungligen av shandar:

Sorry, men börjar bli lite trött på att alla trådar som har med Leopard att göra stängs ner om man inte kan visa upp kvitto eller annat intyg på att man har ADC. Trots allt är det inte olagligt att fråga om det är möjligt att köra Leopard från en iPod eller hur man gör det ena eller andra med Leopard. Det som är olagligt är att ladda ner och/eller berätta var man kan få tag på dessa filer. Utöver det är det faktiskt helt lagligt att diskutera och fråga utan att moderatörerna ska lägga sig i våra liv och våra beslut.

Håller med till punkt och pricka.

I mina ögon ska moderatorer enbart rensa bort det som bryter mot lagen.

Ursprungligen av Mikamar:

Håller med till punkt och pricka.

I mina ögon ska moderatorer enbart rensa bort det som bryter mot lagen.

Då är du hemskt välkommen att skapa ett sådant forum själv. Ingen tvingar dig att använda vårt.

Den som driver ett forum har rätt att sätta de regler den vill och sen kan användarna rösta med fötterna, dvs om vi skulle ha orimliga regler här skulle forumet snabbt dö ut.

Reglerna vi har i dag ändras inte så ofta och alla medlemmar här har godkänt dom när de gick med i forumet. Reglerna är inte till för att djävlas med folk utan en avvägning utifrån vad vi tycker passar här. Ibland är det svåra gränsdragningar, ibland gör vi omvärderingar.

Att bara gå efter lagbrott är en lägstanivå, vi har även andra etiska regler (du får inte mobba, gå till personangrepp eller bara vara otrevlig mot alla i största allmänhet, även om det juridiskt sett är lagligt). Vi har också som policy att inte bidra till piratkopiering, vilket innebär att vi inte tillåter inlägg som t.ex. skulle rekommendera bästa sajterna för nedladdning av program, även om själva länkandet till dessa sajter är fullt lagligt.

Vi är dessutom inga jurister, så exakt vad som är lagligt eller inte är i vilket fall som helst svårt att bedöma när det är gråzoner.

Leopard är förstås högintressant att diskutera, men då får det vara utifrån allmän information som finns på nätet. Kör man det hemma idag och skriver om det betyder det i princip undantagslöst att man har kopierat det, därmed ligger det på gränsen till vad våra regler här tillåter.

Ursprungligen av Adrian B:

Då är du hemskt välkommen att skapa ett sådant forum själv. Ingen tvingar dig att använda vårt.

Ganska omoget att hoppa på andra medlemmar enbart för att de uttrycker sin åsikt.

Har svårt att förstå varför det är okej att diskutera (och till och med uppmuntra) hackade mobiler, men totalförbud att ens DISKUTERA funktioner i Leopard.

Sedan när står förresten Apples användaravtal över vår lagstadgade tryck- och yttrandefrihet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 13:05
Ursprungligen av Mikamar:

Ganska omoget att hoppa på andra medlemmar enbart för att de uttrycker sin åsikt.

Kallar du det där att hoppa på någon? Jösses...

Ursprungligen av Mikamar:

...men totalförbud att ens DISKUTERA funktioner i Leopard.

Var har det stått något om förbud mot att snacka om Leopard? Finns säkert 10 trådar om Mac OS X 10.5 as we speak.

Ursprungligen av Mikamar:

Sedan när står förresten Apples användaravtal över vår lagstadgade tryck- och yttrandefrihet?

Så roligt att ha rätt ibland.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-29 13:17

Okej, okej, okej, nu börjar det hela spåra ut. Meningen var att diskutera saker lugnt och fridfullt, ge upp era fåniga påhopp innan moderatörerna låser den här tråden också (fast med en vettig anledning)

Ursprungligen av Mikamar:

Ganska omoget att hoppa på andra medlemmar enbart för att de uttrycker sin åsikt.

Eh, sen när var det ett påhopp?

Alla får naturligtvis uttrycka sina åsikter om våra regler, men vi kommer inte att ändra dom bara därför. Om man fortfarande inte gillar reglerna är det bättre att hitta andra forum för just detta diskussioner. Man kan också skapa sitt eget forum med precis de regler man själv vill ha. Är det ett påhopp att förklara det?

Det hade förtås varit snorkigt om det varit mitt enda svar, men det var det inte, därefter kom det en lång förklaring till hur det fungerar här, hur agerar och varför vi gör som vi gör.

Ursprungligen av Mikamar:

Har svårt att förstå varför det är okej att diskutera (och till och med uppmuntra) hackade mobiler, men totalförbud att ens DISKUTERA funktioner i Leopard.

Vem har sagt att det är totalförbud? Du har ju inte ens läst klart hela mitt inlägg, jag skrev ju uttryckligen att det går bra att diskutera Leopard i allmänna termer. Gee, om du ska hoppa in i debatten måste du väl ändå läsa klart inlägget du svarar på?

Ursprungligen av Mikamar:

Sedan när står förresten Apples användaravtal över vår lagstadgade tryck- och yttrandefrihet?

Blanda inte in yttrandefrihet i det här, det har inget med saken att göra på ett enskilt forum.

Ursprungligen av Adrian B:

Eh, sen när var det ett påhopp?

Alla får naturligtvis uttrycka sina åsikter om våra regler, men vi kommer inte att ändra dom bara därför. Om man fortfarande inte gillar reglerna är det bättre att hitta andra forum för just detta diskussioner. Man kan också skapa sitt eget forum med precis de regler man själv vill ha. Är det ett påhopp att förklara det?

Det hade förtås varit snorkigt om det varit mitt enda svar, men det var det inte, därefter kom det en lång förklaring till hur det fungerar här, hur agerar och varför vi gör som vi gör.

Vem har sagt att det är totalförbud? Du har ju inte ens läst klart hela mitt inlägg, jag skrev ju uttryckligen att det går bra att diskutera Leopard i allmänna termer. Gee, om du ska hoppa in i debatten måste du väl ändå läsa klart inlägget du svarar på?

Blanda inte in yttrandefrihet i det här, det har inget med saken att göra på ett enskilt forum.

Tycker nog att vissa av er har ett lite väl snorkigt sätt att bemöta de som har en avvikande åsikt. Att börja ett inlägg med att man kan skapa ett eget forum om man inte gillar läget är inte det mest konstruktiva.

Sen kan väl inte du veta om jag läst hela ditt inlägg eller ej enbart utifrån att jag inte citerar alltihop. Jag citerar det jag bemöter.

Natuligtvis har 99Mac rätt att ha vilka regler man vill, men reglerna är väl inte ristade i sten heller? Tycker tillräckligt många att något är konstigt med en viss forumregel borde man vara öppen för förändringar.

Ett liknande exempel är debatten om torrentprogram som fördes på MacWorlds forum häromsistens. Det var många som ogillade att man klassades som piratkopierare enbart för att man nämnde ordet torrent. Till sist ändrade chefredakör Leijon forumregeln att inte diskutera torrentprogram till att inte diskutera hur man laddar ner upphovsrättsskyddade filer med hjälp av programmen. En smidig lösning på problemet.

Det finns mycket som är bra med detta forum, annars skulle jag väl aldrig ha varit medlem i 6 år. En av de saker som är mindre bra är att ni är så snabba med att stänga trådar och ta bort inlägg. Observera att detta är min ÅSIKT, det är inte något KRAV att ni ändrar reglerna.

Senast redigerat 2007-09-29 16:40
Ursprungligen av Mikamar:

Tycker nog att vissa av er har ett lite väl snorkigt sätt att bemöta de som har en avvikande åsikt. Att börja ett inlägg med att man kan skapa ett eget forum om man inte gillar läget är inte det mest konstruktiva.

Sorry för det, jag kan hålla med om att det var snorkigt, det var inte meningen men det blev så, antagligen för att vi så många gånger haft debatter där en del tror att de har en lagstadgad rätt att diskutera vad de vill här (vilket förstås inte är fallet) och blir upprörda när vi tar bort inlägg som uppenbart bryter mot reglerna. Jag är ledsen om det uppfattades som ett påhopp och jag uppmuntrar till kontruktiv kritik och fortsatt diskussion kring reglerna och dess tillämpning, för det är bara nyttigt.

Ursprungligen av Mikamar:

Sen kan väl inte du veta om jag läst hela ditt inlägg eller ej enbart utifrån att jag inte citerar alltihop. Jag citerar det jag bemöter.

Visst, men ibland kan man hårddra det lite genom att ta det ur sitt sammanhang. Mitt svar var kanske inte så lyckat, men jag försökte följa upp det med utförlig information.

Ursprungligen av Mikamar:

Det finns mycket som är bra med detta forum, annars skulle jag väl aldrig ha varit medlem i 6 år. En av de saker som är mindre bra är att ni är så snabba med att stänga trådar och ta bort inlägg. Observera att detta är min ÅSIKT, det är inte något KRAV att ni ändrar reglerna.

Och den åsikten har du förstås rätt till. Att vi är snabba tycker jag är bra, generellt sett, men det måste ju vara rätt gjort förstås. En snabb låsning av en dubblettråd eller ett snabbt borttagande av ett personangrepp som någon rapporterat (och kom ihåg, många av modereringarna görs faktiskt utifrån medlemmar som rapporterar inläggen) ser jag inte som negativt. Däremot är det inte bra om en tråd tas bort som inte borde tas bort eller om vi är inkonsekventa (vilket vi är ibland, men det blir så oavsiktligt när många är inblandade).

Jag tycker också det är viktigt att informera om vad som skett, så jag försöker alltid skriva i en tråd om jag t.ex. tagit bort eller flyttat inlägg till en annan tråd, eller skriva varför jag låser en dubblettråd och alltid hänvisa till den tråd där diskussionerna ska fortsätta.

Ursprungligen av Adrian B:

Sorry för det, jag kan hålla med om att det var snorkigt, det var inte meningen men det blev så, antagligen för att vi så många gånger haft debatter där en del tror att de har en lagstadgad rätt att diskutera vad de vill här (vilket förstås inte är fallet) och blir upprörda när vi tar bort inlägg som uppenbart bryter mot reglerna. Jag är ledsen om det uppfattades som ett påhopp och jag uppmuntrar till kontruktiv kritik och fortsatt diskussion kring reglerna och dess tillämpning, för det är bara nyttigt.

Strongt av dig att be om ursäkt! Ursäkten är accepterad.

Vill även understryka att mycket av ditt modererande är bra, till exempel när du slår hop trådar i samma ämne.

Hoppas att det i slutändan kommer något gott ur hela diskussionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 00:49
Ursprungligen av Mikamar:

Ett liknande exempel är debatten om torrentprogram som fördes på MacWorlds forum häromsistens. Det var många som ogillade att man klassades som piratkopierare enbart för att man nämnde ordet torrent. Till sist ändrade chefredakör Leijon forumregeln att inte diskutera torrentprogram till att inte diskutera hur man laddar ner upphovsrättsskyddade filer med hjälp av programmen. En smidig lösning på problemet.

Ska man verkligen skriva ned _allt_ man får och inte får göra? Hur är det med sunt förnuft?

Ursprungligen av Adzam 1:

Håller med! Adrians första meningar ger verkligen en bitter eftersmak, hur sakligt resten än må vara!

"Vi styr detta forum, och om det nu inte passar är det bara att dra till nått annat forum!"

Nice...

Var lite försiktig med "-tecknen när det du sätter inom dem inte är ett citat utan din egen överdrivna tolkning av vad Adrian skrivit.

Ursprungligen av jurassic579:

Ok .. Så om man säger..Jag har hört om den kille som har ett problem med Leopard, hur ska han lösa det? Så är allt lugnt...?

Återigen, vad säger sunt förnuft? Behöver du verkligen fråga den frågan? KLart att den då är en piratad kopia av Leopard och det ska inte snackas om här!

Ursprungligen av chrispa:

Här var det högt i tak. "starta ett eget forum om du inte är nöjd". Kul svar när man vill diskutera ett problem...

Så du dömer ut 99.se för detta? Att man inte får prata om piratad programvara som det står klart och tydligt om i forumreglerna och som man accepterat när man blev medlem?
Om du hade skrivit mer än ett inlägg så hade du vetat bättre än att säga så om 99.se där massor med folk dagligen får tips och hjälp helt gratis.

Ursprungligen av Mikamar:

Sedan när står förresten Apples användaravtal över vår lagstadgade tryck- och yttrandefrihet?

Väntade på att någon skulle skriva det där.

Detta är ett privat ägt och drivet forum, därmed gäller alltså inte tryck och yttrandefrihet på det viset du tror. Att forumet finns innebär inte på något som helst sätt att du får uttrycka dig i enlighet med tryck och yttrandefriheten som bland annat inte reglerar mängden inlägg du kan skriva (medlemmar har blivit avstängda för att pladdrat sönder tråd efter tråd), innehållet i inläggen kontra ämnet i tråden ifråga (skriva om andra saker än tråden handlar om har ockå lett till avstängning) eller huruvida du kan bli avstängd eller ej för brott mot dessa regler mm eller bara för att du beter dig som en idiot (det har också förekommit förstås). När du registerar dig så skriver du under ett avtal för ditt deltagande i forumet, det är det som gäller istället för tryck och yttrandefriheten.

Detta är heller inte en demokratiskt underställd organisation som är en del av stat, kommun eller landsting heller för det är privat ägt, så innan du skriver brev till ditt kommunalråd (eller liknande) och framför klagomål på forumledningen enligt kommunallagen eller förvaltningslagen (eller likanande), så ha detta i åtanke.

Tryck och yttrandefriheten i relation till 99.se innebär att du gärna får starta ett eget forum på din egen server med din egen bandbredd och sprida dina åsikter för dina egna pengar, inte att du kan kräva att någon annan skall betala för att sprida dina åsikter, som tex ägarna av 99.se. Ok?

Det jag skrivit ovan har vi tagit upp kanske 50 gånger de år jag varit aktiv här, så jag hoppas att detta är sista gången. Man kan alltid hoppas eller hur?

Ursprungligen av Mikamar:

Sedan när står förresten Apples användaravtal över vår lagstadgade tryck- och yttrandefrihet?

Jag tycker du missar poängen. Poängen är att det står var och en fritt att skapa ett forum där man får ha vilka regler som helst som håller sig inom lagens råmärken. Den som skapar forumet kan välja att ha *snävare* regler än lagen. Men, det är ju upp till den som skapar ett forum att bestämma dessa regler.

Jämför gärna med att jag inte kan tvinga mig till en artikel i Dagens Nyheter mot den ansvariga utgivarens vilja -- det är ju DN som väljer vad som skall "tillåtas" komma in i tidningen. Om DN inte väljer att ta in min artikel är det ett tecken på att DN använder sin lagstagade frihet som tidning och välja vad DOM vill skriva om. Dock får inte STATEN bestämma vad som kommer in i tidning eller inte -- detta kallas cencur.

Det fina i kråksången är att man kan starta ett eget forum eller tidning, och välja artiklar efter regler som man själv tycker är bättre. Eller välja att hänga på forum som har regler som man tycker är trevligare.

Personligen har jag inget emot 99s regler, måhända kan det finns ett uns av dubbelmoral ibland (upplåsta mobiler mot piratkopiering) men för mig är det en mycket marginellt problem.

Men, jag tycker man skall meditera en stund över det faktum att rättigheten att kunna skapa ett forum och definera reglerna vad som skall få finnas på forumet är en grundläggande frihet.

Ursprungligen av Adrian B:

Då är du hemskt välkommen att skapa ett sådant forum själv. Ingen tvingar dig att använda vårt.

Jag blev en smula inspirerad av det där och bestämde mig för att faktiskt skapa ett forum själv. Nåväl, inte handlar det direkt om mac, iphone och leopard... men endå!

Tack för textraden som fick mig att testa något nytt!

// Gustaf Haag

PS. På Wiretap.se (som sidan heter) diskuteras IT-säkerhet... välkomna! .Ds

Varför då? dom som har skapat communityn gör väl vilka regler dom vill?
passar det inte så får man väl sticka? Det är ingen demokrati

Ursprungligen av bisebusen:

Det är ingen demokrati

Just det, det är helt rätt och är bara att tugga i sig eller gå vidare även om det svider!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-29 04:22

Är inte diskussioner om hackade iPhones i gränslandet om vad som är tillåtet och inte i så fall?

Ursprungligen av Konrad:

Är inte diskussioner om hackade iPhones i gränslandet om vad som är tillåtet och inte i så fall?

Jo, men då flertalet moderatorer sysslar med det så är det antagligen det berömda undantaget som bekräftar regeln.

Ursprungligen av Leftrustle:

Jo, men då flertalet moderatorer sysslar med det så är det antagligen det berömda undantaget som bekräftar regeln.

Som jag har förstått det så är det inte olagligt att hacka iPhone, men jag kan ha fel O:-)

Ursprungligen av rikard.agren:

Som jag har förstått det så är det inte olagligt att hacka iPhone, men jag kan ha fel O:-)

Är väl lika "olagligt" som att diskutera Leopard? Båda bryter mot privata företags användarlicenser. Är i och för sig ingen jurist, men skillnaden känns minimal.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-29 09:24
Ursprungligen av Leftrustle:

Är väl lika "olagligt" som att diskutera Leopard? Båda bryter mot privata företags användarlicenser. Är i och för sig ingen jurist, men skillnaden känns minimal.

Nej, du har inte förbundit dig att inte hacka din iPhone. Däremot har du förbundit dig att inte diskutera Leopard.

Slutligen så är det enda med iPhone att du tappar garantin. Och avtalet hindrar dig inte att ringa med någon annan operatör.

Senast redigerat 2007-09-29 10:00

Bagheera vs. Ozelot...

... & länge tvistade de lärde...
-- lite matnyttig diskussion iaf

Ursprungligen av Leftrustle:

Är väl lika "olagligt" som att diskutera Leopard? Båda bryter mot privata företags användarlicenser. Är i och för sig ingen jurist, men skillnaden känns minimal.

Näe, det är förstås inte olagligt att diskutera det precis som mitt exempel ovan om att diskutera bästa sajterna för piratprogram. Men om man skriver att man laddat ner Leopard och testat det så har man uppenbarligen piratkopierat det och där är vi ganska hårda i dagsläget.

Om du däremot skriver att du hackat din iPhone (eller bytt hårddisk i din MacBook Pro) ligger det ingen piratkopiering bakom det.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-29 11:17
Ursprungligen av Leftrustle:

Jo, men då flertalet moderatorer sysslar med det så är det antagligen det berömda undantaget som bekräftar regeln.

Inte bara det, de tjänar dessutom pengar på det

Nåja, det är deras forum och här är sheriffen gud och lagen. Gillar man det inte så finns det andra forum.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-29 11:30
Ursprungligen av rhesus:

Inte bara det, de tjänar dessutom pengar på det

Bra poäng

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2007-09-29 10:04
Ursprungligen av Konrad:

Är inte diskussioner om hackade iPhones i gränslandet om vad som är tillåtet och inte i så fall?

Jag kan hålla med om att skillnaden känns väldigt hårfin.

Ursprungligen av Adrian B:

Leopard är förstås högintressant att diskutera, men då får det vara utifrån allmän information som finns på nätet. Kör man det hemma idag och skriver om det betyder det i princip undantagslöst att man har kopierat det, därmed ligger det på gränsen till vad våra regler här tillåter.

Ja men kan man då hävda att man skaffat sig sin iPhone på "rätt" sätt? Jag tycker skillnaden här är väldigt hårfin jag säger inte att det är fel att det enda är okej och inte det andra.
Okej en olaglig kopia av Leopard är olaglig kopia men från Apple´s sida var de nog inte meningen att iPhone skulle hackas i den omfattningen den gjort.
Båda sakerna bidrar ju till att företaget förlorar pengar då man inte använder den operatör som Apple har avtal med.

Än en gång säger inte att det ena är rätt eller fel men jag förstår att det väcker frågor då båda ämnena är i gråzonen och det ena finns det ingen hejd på hur mycket vi får diskutera och det andra är förbjudet.

De jag undrar är egentligen vad ni ser som den stora skillnaden?

Bevaka tråden