Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken miljö för Javautveckling?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ludvika
  • 2007-09-25 17:05

Jag ska snart påbörja den 1:a av flera programmeringskurser i skolan. Där använder man sig av Visual Studio de kommer till en början bara vara Java kurser.

De jag undrar är vad ska jag använda på min mac för att skriva java? vilken miljö tycker ni är bäst? Den får gärna vara användarvänlig med!

Sen en annan fråga med, kommer jag kunna jobba med mina projekt hemma eller kommer jag vara låst till skolan om jag ska kunna visa upp dom där?

mvh Richard

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-09-25 18:14

Är du säker på detta? Just kombinationen Visual Studio och Java känns väldigt konstig tycker jag.

Jag är ingen Javakille, men Eclipse är väl ett hett tips för dig att köra på macen.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2007-09-25 18:23
Ursprungligen av memark:

Är du säker på detta? Just kombinationen Visual Studio och Java känns väldigt konstig tycker jag.

Nej jag är inte säker dock antog jag det då visual studio är det som finns i burkarna i skolan. Samt att de har sagt att de är Java vi kommer syssla med mest.

Jag är ingen Javakille, men Eclipse är väl ett hett tips för dig att köra på macen.

Okej ja har tittat lite på de faktiskt, de funkar väl på alla os eller är jag helt ute och cyklar nu?

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-25 18:18

Håller med memark, Eclipse eller Netbeans är väl vad som gäller för en fullgod och användarevänlig miljö.

Har dock noll erfarenhet av Xcode för Java? Den har stöd för det väl?

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-25 18:54

Nej du cyklar inte - kollegan på jobbet stansar eclipse på sin MacBook (den lyllosen)

Jag har kört Xcode som IDE när jag har kodat Java, det fungerar utmärkt

Eclipse röstar jag för. Det är en allt vanligare IDE ute på företagen (inklusive storföretagen) också så att kunna Eclipse är inte precis nån nackdel. Och kommersiella IDE:er som IBMs WSAD/RAD baseras på Eclipse så kan man det kan man dem.

Eclipse är vad jag skulle kalla Java-programmerarens schweiziska armékniv. Den kan allt. Men om det är på nybörjarnivå så är den lite väl plottrig att arbeta med, då tycker jag att BlueJ är ett bättre program att arbeta med. Det är ett program som är skrivet bland annat för att vara en bra första utvecklingsmiljö. När projekten börjar bli större är Eclipse ett bra program att gå vidare till.

Sedan angående din sista fråga. Du borde rimligen kunna arbeta hemma såvida det inte rör sig om något otrolig speciallösning. Den Java du skriver på din Mac kan du skicka till din handledare som då kan köra den på sin dator oavsett vad denne kör.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2007-09-25 21:31

Tack för alla tips! Vi får se vad det blir för IDE men nu vet jag lite mer iaf än en gång stort tack!

Jag rekommenderar dig att prova Netbeans också! 5.5.1 fungerar väldigt bra, och 6.0 finns i betaversion.

Men om det är Visual Studio som används på skolan, så undrar jag hur bra det kommer att fungera med Eclipse eller Netbeans. Om jag minns rätt (Och det är inte alls säkert ) så använder väl VS inte Java utan J#. Det är ett språk som väl är likt Java, men körs under .net. Fast jag är osäker om hur stor skillnaden är jämfört med "riktig" Java...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-09-25 22:33

Skillnaden är enorm iom att J# använder .NET Framework och inte Javas framework ()vad det nu heter). Har som sagt svårt att tro att man väljer VS till Java. Får se om Raccha återkommer med mer info.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2007-09-26 16:28
Ursprungligen av memark:

Skillnaden är enorm iom att J# använder .NET Framework och inte Javas framework ()vad det nu heter). Har som sagt svårt att tro att man väljer VS till Java. Får se om Raccha återkommer med mer info.

Nu är det ju tyvärr 1 månad kvar tills kursstart men ska se om jag inte kan få lite klarhet i frågan tidigare återkommer med mer info.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-26 18:27

Att lära sig Java men istället använda J# låter ju fullständigt befängt — slutresultatet kan ju inte bli annat än att eleven inte kan ett skit om Java-utveckling då han/hon som konsekvens kan noll om Java-biblioteken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-27 15:56

Första programmeringskursen i Java så skulle jag säga kör med enklast möjliga texteditor med stöd för Java. Tex Textmate, Subethaedit, Textwrangler, Smultron, mm. Eclipse är skitbra men jag skulle inte rekommendera det till någon som går sin första kurs i programmering.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-27 21:19

instämmer, jag själv körde BlueJ som nämndes ovan i min första 5-poängare. Funkade klockrent för att lära ett nöt som jag

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2007-09-29 10:11

Det var jag som hade fått det hela lite om bakfoten, skolan använder V S men inte i Java kurserna. Där använder vi tydligen Netbeans. Så det var jag som var ute och cyklade lite. Men nu har jag fått svar på mina frågor och känner mig nöjd och glad.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-13 09:11

Den hypotetiska diskussionen kan vi väl ta lite senare i vinter?

Ursprungligen av Raccha:

Det var jag som hade fått det hela lite om bakfoten, skolan använder V S men inte i Java kurserna. Där använder vi tydligen Netbeans. Så det var jag som var ute och cyklade lite. Men nu har jag fått svar på mina frågor och känner mig nöjd och glad.

Eclipse är vansinnigt bra och professionellt.

XCode är också trevligt att sitta i, men för de flesta nybörjarkurser i programmering är det fullständigt overkill med en IDE över huvud taget. Bättre att sitta i en trevlig texteditor (t.ex. textmate) och terminalprompt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-30 21:02

Funkar eclipse bra med C++ oxå? Har kört en del i kdevelop och Visual Studio innan. Har provat Xcode en del men gillar det inte riktigt. Blir så trött på att alla filer öppnas i olika fönster. Vill ha ett fönster med tabbar eller i en lista. Kanske inte riktigt fattat hur man ska använda xcode smidigt, men jag fastnar alltid 10-15 fönster öppna och allt känns bara som en enda röra.

Ursprungligen av tompa747:

Funkar eclipse bra med C++ oxå? Har kört en del i kdevelop och Visual Studio innan. Har provat Xcode en del men gillar det inte riktigt. Blir så trött på att alla filer öppnas i olika fönster. Vill ha ett fönster med tabbar eller i en lista. Kanske inte riktigt fattat hur man ska använda xcode smidigt, men jag fastnar alltid 10-15 fönster öppna och allt känns bara som en enda röra.

1. Starta Xcode
2. Gå till menyn Xcode och välj Preferences
3. I det öppnade fönstret klickar du på General högst upp till vänster
4. Välj hur Xcode ska visa fönster i listan Layout

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-30 21:38

Har inte testat c++ i eclipse men det "ska" göra det. Vet ett par kollegor på andra firmor som lämnat sina vanliga utvecklingsvrktyg till förmån för eclipse när det skall knackas C++
Där kan du läsa mera: http://www.eclipse.org/cdt/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-02 05:37

Det går också ändra xcodes standard editor genom i att i xcode välja Preferences - File Type - text - sourcecode och välja en egen texteditor (tex Textmate). Genom att också öppna projekt mappen editorn så kan man ha två fönster till allt. (hoppas ni förstår, lite trött här).

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-02 07:22

Texteditor (Textmate, BBEdit, etc) + Terminal tycker jag är absolut bäst för en förstakurs.

Håller själv Prog A i Java och tycker mina elever fokuserar mer på koden och kodandet med editor + kommandotolken för kompilering (windowsmiljö).

/M

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-07 21:08

Nu hoppar jag direkt in i tråden här bara, men har liknande avsikter som trådskaparen.

Ursprungligen av Micke F:

Texteditor (Textmate, BBEdit, etc) + Terminal tycker jag är absolut bäst för en förstakurs.

Håller själv Prog A i Java och tycker mina elever fokuserar mer på koden och kodandet med editor + kommandotolken för kompilering (windowsmiljö).

/M

Låt oss säga att jag har med mycket möda gjort ett kodstycke i Textmate som skriver ut "Hello world!" med en söt kattunge under. Hur gör jag enklast för att testköra det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-08 10:53
Ursprungligen av Kanin:

Låt oss säga att jag har med mycket möda gjort ett kodstycke i Textmate som skriver ut "Hello world!" med en söt kattunge under. Hur gör jag enklast för att testköra det?

Äpple + B. Missa inte Textmates alla andra inbyggda kortkomandon för Java.

Ungefär så här:

$ javac minKlass.java
$ java minKlass

Hmmm jag hoppas komma in på Java 5p som börjar om 4 veckor.
Så denna tråd är högintressant. Textmate har jag så jag kanske ska ta den miljön som jag gillar. För jag vill lära mig koda så jag tänkte koncentrera mig på det och då är nog Textmatae och terminal att föredra.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-08 22:52
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Hmmm jag hoppas komma in på Java 5p som börjar om 4 veckor.
Så denna tråd är högintressant. Textmate har jag så jag kanske ska ta den miljön som jag gillar. För jag vill lära mig koda så jag tänkte koncentrera mig på det och då är nog Textmatae och terminal att föredra.

Jag anser att Bluej är ett mycket bra verktyg för att lära sig programmera java. Tycker den tydligt visar hur Objekten skapas. För det är ju inte syntaxen som är problemet under en inledande programmeringskurs i java utan problemet att förstå det objektorienterade tankesättet. Just det är BlueJ perfekt till,

Pecke

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-08 17:22

Nu vet jag inte hur Javamiljöerna ser ut, men man måste ju missa grymma saker typ IntelliSense om man bara använder en vanlig texteditor?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-31 20:04
Ursprungligen av memark:

Nu vet jag inte hur Javamiljöerna ser ut, men man måste ju missa grymma saker typ IntelliSense om man bara använder en vanlig texteditor?

Kanske det. Men den A-kurs (på gymnasiet, trådskaparen är född -92) är väldigt grundläggande.
"Hello World", Variabler, Fält, Datatyper, IF-satser, logik, loopar...

Jag tycker absolut det är enklare och mer förståeligt att skapa minklass.java och kompilera i Kommandotolken / Terminalen med javac.

Naturligtvis är det inte "det bästa" om man redan _kan_ programmering och ska göra större projekt, men till en A-kurs räcker det gott gott gott.

Just my 2 cents...

Bevaka tråden