Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

märkliga nätdiskar (?) i min finder.

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej,

har fått några märkliga nätdiskar i min finder, under network
se bild ; http://img32.picoodle.com/img/img32/9/9/28/f_Picture1m_18bda46.jpg
startade om min imac, men då försvann en och en annan _ny_ tillkom då.
vet inte hur det är möjligt, eller vart dom kommer ifrån.
jag har inte lagt dit dom och känner inte heller igen namnen.
jag har varit och tittat att jag inte har filesharing på, under system preferences.
det hade jag inte. allt verkar vara av. nån som har en aning om vad det är?

mvh

Har aldrig sett något liknande tidigare, dvs med de röda pilarna på serverikonerna, men du verkar ha fått upp en Macworldmedarbetares dator på skrivbordet i alla fall.

Hm. Ok ? Låter ju hur skumt som helst.
Och den nya som tillkom, efter omstarten heter ...va tusan!
jag skulle kolla vad den heter, och märker nu att den är borta
och jag har lyckats få in ytterligare en ny, som heter "Ingvar Sundlings dator".
Mysko..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-28 22:19
Ursprungligen av elinpelin:

har fått några märkliga nätdiskar i min finder, under network
se bild ; http://img32.picoodle.com/img/img32/9/9/28/f_Picture1m_18bda46.jpg
startade om min imac, men då försvann en och en annan _ny_ tillkom då.
vet inte hur det är möjligt, eller vart dom kommer ifrån.

Från någon annan på samma nätverk.

Ursprungligen av elinpelin:

jag har inte lagt dit dom och känner inte heller igen namnen.
jag har varit och tittat att jag inte har filesharing på, under system preferences.
det hade jag inte. allt verkar vara av. nån som har en aning om vad det är?

Vad du har påslaget angående fildelning påverkar bara vad du delar ut - inte vad du ser av andra.

Ok, tack frazze.

Men enligt ohennig, så har jag ju lyckats få upp en från macworld tydligen?
Verkar ju lagom mysko det.

Om du jobbar på IDG hade jag förstått det hela.. Men som det är nu begriper jag ingenting.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-09-28 23:49

Inte jag heller :S
Har du Fiber/lan?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-29 10:03
Ursprungligen av NiV3Rt:

Har du Fiber/lan?

Fysisk typ påverkar inte vad du ser. Bara konnektivitet (finns det på svenska?). Hur som helst så kan också en felaktigt inställd VPN-klient ställa till det. Den kan mycket väl annonsera ut hela företagsnätverk hemma hos den enskilde. Jag har sett detta live när en bekant kom över och körde sin bärbara hos mig. En helt ny värld öppnade sig!

Jag förstår ingenting heller, nu när jag vaknade idag så har jag ytterligare en ny
"patric westers dator" .. vem det nu är? :S
Jag har Com Hem 24/1 , och min dator är ensam om den uppkopplingen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-29 10:06
Ursprungligen av elinpelin:

Jag förstår ingenting heller, nu när jag vaknade idag så har jag ytterligare en ny
"patric westers dator" .. vem det nu är? :S
Jag har Com Hem 24/1 , och min dator är ensam om den uppkopplingen.

Vilken basstion har din dator valt idag? För man kan mycket väl tänka sig scenariot: det finns några öppna basstioner inom räckvidd och någon klient som kör på någon basstation kör även en VPN-klient som är felinställd. När nu du hoppar mellan olika bastationer som kommer du att se olika Macar (med ibland VPN-inställningar som är åt skogen).

Hej frazze,
Jag förstår inte så mkt av det du pratar om , med basstioner ?
Hur vet jag vilken basstion min dator har valt?

Jag antar att du kör med kabel mellan datorn och Comhems modem, ingen router mellan. I sådana fall är det helt enkelt så att dina grannar i nätverket (behöver inte vara grannar i huset, bara sådana som hamnat på samma så kallade subnät) som har kopplat sina datorer likadant och även har fildelning påslagen vilket gör att du kan se dem.

Det som jag tycker är märkligt är dels den röda pilen, den har jag inte sett tidigare, den lilla dokumentikonen som det står Library på, samt att de lägger sig på skrivbordet utan att du gör något.

Var de inte nåt för nån halvår sen om att Comhem hade en "stor säkerhets lucka" som gjorde att man kunde ta sig in i sina grannars datorer? Men det enda som det egentligen var, var att portarna emellan inte var stängda, det är ju ändå slutkundens ansvar att ha brandvägg o sånt tycker jag... Kankse är samma sak igen?

Japp, jag har kabeln kopplad mellan datorn och modemet.
Den röda pilen har jag ändrat via candybar , tyckte den svarta såg trist ut
Så inget konstigt med det. Men Library har jag inte en susning om vad det är.

Ursprungligen av elinpelin:

Japp, jag har kabeln kopplad mellan datorn och modemet.
Den röda pilen har jag ändrat via candybar , tyckte den svarta såg trist ut
Så inget konstigt med det. Men Library har jag inte en susning om vad det är.

Ah, borde ha tänkt på det. Då är det inte så konstigt längre.

Library ser du säkert för att någon råkat dela ut det av misstag, eller så är det inte ett Mac OS X Library utan en mapp som döpts så medvetet.

Nas-enheterna syns troligen för att användaren har en airport som anslutits till modemet på fel sätt, Lan-porten är ansluten till modemet i stället för wan-porten.

Det enda skumma är då varför du får upp nätverksenheterna på skrivbordet om du inte anslutit till dem aktivt. Mig veterligen finns det ingen inställning i systemet där du kan slå på funktionen (annat än via terminalen möjligen). Har du installerat något program som lagt till det kanske?

Eftersom datorn är direkt kopplad mot modemet är det inte konstigt att du ser dem. Däremot är det konstigt att de dyker upp på skrivbordet då de inklusive Library-objektet om de dyker upp ska dyka upp under Nätverk (som du kommer åt från Gå-menyn i Finder).

Då de ser ut att vara halvgenomskinliga ser de ut som om de egentligen ska vara osynliga. Gömda filer brukar se ut så om man valt att visa alla filer. Vet du om någon valt att alla gömda filer ska visas? Det är en inställning man kan göra med t ex OnyX då Apple inte gjort någon grafisk inställningspanel för det.

Nej, vad jag vet har jag inte valt att visa gömda filer.

Nej, tror inte jag installerat något program som lagt till den funktionen. :S
Vet inte vad det skulle vara för program isåfall?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-29 15:58

Bor du nära IDGs huvudkontor? Att Anna Müllers hårddisk dök upp var riktigt konstigt..

EDIT: Du har inte provat att kolla om det verkligen finns något i alla dessa nätverksdiskar eller om det bara är tomma genvägar?

Jag bor i Märsta.
Jo, har testat att ansluta till dom, men finder hänger sig då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 16:31
Ursprungligen av elinpelin:

hej,

har fått några märkliga nätdiskar i min finder, under network

mvh

Dem ligger med andra ord inte alls på skrivbordet utan under "network" i finder?
Då är det inget konstigt alls, var med om en liknande sak hos min förrra internet operatör här i Litauen som gjorde att alla människor på mitt subnät som körde Limewire och delade ut någonting syntes i mitt itunes under utdelade bibliotek, ganska roligt att kolla igenom kanske 300bibliotek, hittade en massa bra musik som jag skall köpa på musicstore så fort jag kan använda mitt visa hos dem...

Ursprungligen av svindyr:

Dem ligger med andra ord inte alls på skrivbordet utan under "network" i finder?
Då är det inget konstigt alls, var med om en liknande sak hos min förrra internet operatör här i Litauen som gjorde att alla människor på mitt subnät som körde Limewire och delade ut någonting syntes i mitt itunes under utdelade bibliotek, ganska roligt att kolla igenom kanske 300bibliotek, hittade en massa bra musik som jag skall köpa på musicstore så fort jag kan använda mitt visa hos dem...

Det stämmer. Som jag skrev i första inlägget, ligger dom under network (Har engelskt OS) i finder. Jag har inte Limewire på min dator. Men men..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 16:44

Glöm Limewire delen totalt, bara en anekdot som smet med.

kort & gott, inget konstigt med att du har ikonerna där under network, sedan om det är just _den_ Anna Müller får man väl spekulera i.

Vet faktiskt inte om du kan göra någonting åt det

Ursprungligen av svindyr:

Glöm Limewire delen totalt, bara en anekdot som smet med.

kort & gott, inget konstigt med att du har ikonerna där under network, sedan om det är just _den_ Anna Müller får man väl spekulera i.

Vet faktiskt inte om du kan göra någonting åt det

Hehe, okej.. Ne, gör väl inte så mycket om det dyker upp lite olika
ikoner där, igentligen. Men började ju undra vad det var & sånt.

Ser man på. Ett exempel på kollektivt missförstånd.
Då är det egentligen inget konstigt längre. Det är egentligen inget fel utan bara en funktion med Internet att man kan koppla upp sig mot varandra, men första gången man ser det kan det verka lite underligt.

Ursprungligen av Marcus K:

Ser man på. Ett exempel på kollektivt missförstånd.
Då är det egentligen inget konstigt längre. Det är egentligen inget fel utan bara en funktion med Internet att man kan koppla upp sig mot varandra, men första gången man ser det kan det verka lite underligt.

Jo, blev lite fundersam över vad det var för något bara..

Ingvar Sundling bor ju också i Väsby såg jag på hitta.se ... hahaha galet AB

Och ja just det, jag är Anna Müller på MacWorld...

Wtf ????

My god ! Jag bor ju i Väsby, är det min hemmadator du fått in på nåt jävla vänster?????

1
Bevaka tråden