Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilens ljudformat - aac eller mp3?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en Siemens M75 som säger sig klara både mp3, aac och aac+, men när jag tankar över låtar från iTunes är det endast låtar som är kodade som mp3 som fungerar. Är inte iTunes filformat m4a samma sak som aac?

Jag har t o m testat att ändra ändelserna på filerna till acc, men det går fortfarande inte att läsa dem i M75:an. Visst kan jag köra med mp3, men enligt vad jag har hört, ska aac vara klart överlägset mp3 och dessutom ta mycket mindre plats, stämmer det?

Är det någon som kan reda ut alla begrepp och säga mig vem eller vilka som kör efter aac-specarna och vilka som fuskar/luras/etc.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 21:05

m4a är väl inte aac, utan MPEG 4 (borde väl vara mp4?).
testa att rippa själv till aac och se om det fungerar bättre

vid lite läsande verkar aac vara en sorts MPEG4, så jag vet inte om jag borde ta tillbaka det jag skrev...
http://www.m4a.com
kanske bara är filändelsen som krånglar.

Ursprungligen av svampmoln:

m4a är väl inte aac, utan MPEG 4 (borde väl vara mp4?).
testa att rippa själv till aac och se om det fungerar bättre

vid lite läsande verkar aac vara en sorts MPEG4, så jag vet inte om jag borde ta tillbaka det jag skrev...
http://www.m4a.com
kanske bara är filändelsen som krånglar.

Ursäkta min okunskap, men hur rippar jag till aac och vilket program rekommenderas?

/Peter

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 22:23
Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Ursäkta min okunskap, men hur rippar jag till aac och vilket program rekommenderas?

/Peter

det funkar utmärkt att rippa till AAC i iTunes. 5an klarar att rippa till AAC vbr, variable bit rate.
känns som att man får ut mycket mer av en fil på resp bitrate via AAC.
körde länge med 128kbps, vilket aldrig skulle funka med mp3. med mina gamla lurar hörde jag ingen skillnad mellan 128AAC och CD-kvalitet, men har nu (med bättre lurar) kommit fram till att 160kbps bättre överensstämmer med CD-kvalitet. om det är helt identiskt låter jag därmed vara osagt. duger för mig

Har det någon betydelse om filändelsen är .m4a eller .aac eller kan man köra med vilken av dessa två som helst? Är den variant av aac som itunes 5 spottar fram, samma som aac eller är det aac+ eller t o m aac++?

Ändra ljudformat?

Jag har en mp3-spelare som inte klarar AAC-ljud.
Hur ändrar man format till WMA eller mp3?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2007-09-23 21:39
Ursprungligen av blomming:

Jag har en mp3-spelare som inte klarar AAC-ljud.
Hur ändrar man format till WMA eller mp3?

Öppna iTunes - inställningar-avancerat-import-importera med- välj "mp3kodare"-OK
sedan markera spår du vill konvertera - högerklicka-välj "konvertera markeringen till mp3".
Nu får du dubbletter i mp3 som du kan använda.

Kom ihåg att iTunes importerar som mp3 tills du har ändrat tillbaka till AAC i inställningar.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-12 22:10

aac (m4a) = förinställt i iTunes.

Edit: (tror jag) :rolleyes:

aac är väl ingen filändelse? Det har jag aldrig sett i alla fall.
Ändelsen är m4a för aac filer.
Om ändelsen är mp4 tror jag det är Quicktimevideo.
En sorts MPEG4 är det i båda fall.

Jag använder eAAC+ numera, tidigare tog min musiksamling upp 1,8 GB ungefär i nallen och det tyckte jag var för mycket. Efter att ha kodat på nytt men i eAAC+ krympte den till 540 MB ungefär och ljudet är utmärkt.

Tyvärr finns det mig veterligen inget program för Mac OS X som hanterar eAAC+ och det är lite brist på Windows också, kör Nokia Music Manager för den kodningen.

Annars fungerar Advanced Audio Codec/Coding från Dolby bra, d.v.s det format som kallas AAC och hanteras av iTunes. eAAC+ är en förbättrad, effektivare variant och filerna får ändelsen m4a i detta format.

1
Bevaka tråden