Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder kraschar när jag högerklickar i extern HD

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-28 15:37

Hej jag skapar denna tråd i hopp om hjälp försökt ringa applecare men kommer inte fram och de är ju så geniala att man inte får veta vart man är i kön så provar här!

Jag har formatterat hårddisken i 2 delar ena i FAT32 och den andra i mac journalförd något sånt men den partitionen i fat32 funkar utmärkt! Men inte den andra den som är för macen även fast båd funkar för mac.

När jag högerklicka på mappar i mac partitionerade hårddiskens-delen så hänger den sig någon sekund och startar om skrivbordet typ och stänger fönstret. Någon vänlig själv som kan hjälpa till?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-28 17:14

Ingen??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 17:32

Det låter som om Finder krashar för dig då du skall använda disken, vilket inte bådar gott för hur hel HFS+ filsystemet är på den externa disken.

Händer det med båda partitionerna eller är det bara den med HFS+ ?

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-28 19:13

BARA HFS+ den andra går kanon bra ...tar och formatterar om den till fat32

Varför fat32? Ska du köra hårddisken på en mac så är det ju hfs+ som du ska använda dig av, fat32 ger dig ju begränsningar. Det jag skulle göra är att ha en enda partition med hfs+ gör en ordentlig omformatering av hårddisken i hfs+ är min rekommendation.

Om om du har möjlighet, har du testat hårddisken i en annan Mac för och se om problemet uppstår även där?

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-28 21:15

Men jag vill ju gärna ha tillgång till hårddisken på PC med men i värsta fall får man väl bränna saker på skiva eller lägga på USB minne. Men återigen vilken inställning ska jag välja då? Är det mac något sedan journalförd eller???

Tack Mikael

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-28 22:43

Tack ska kolla.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-28 22:58

Jag tog bort stuffit. Det är samma problem när man högerklickar på HSF+ hårddiskpartitionen. Känns grymt irriterande att windows funkar bättre än mac på macen via bootcamp!!! Jag har installerat om ALLT en gång tidigare för att jag hade detta problem. (och mac är ett stabilt operativsystem vilket SKÄMT) massor som haft detta problem. Har kört hårdvarutest och det var inga problem....blir tokig jag har ju bara designprogram typ.

Hoppas någon har tid att hjälpa mig.

Jag har också det problemet ibland och jag har kommit fram till att det troligen har att göra med att någon fil i den mapp du befinner dig i när du högerklickar har någon skada eller dylikt:

I mitt fall finns problemet på skrivbordet. Så länge det är någorluna rent och städat brukar jag slippa problemet, men när jag har det nedlusat med en massa filtyper som ska ritas upp (bilder och PDF-filer tycks vara orsaken) så händer det att Finder kraschar vid just högerklick.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-29 09:21

jag har det rent på skrivbordet. den andra paritionen på externa hårddisken är också lite knasig men inte lika mkt. får ta o ringa apple på måndag.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-30 12:42

Kan man ha problem med finder för att man har bootcamp installerar

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-10-01 01:59

Hittade problemet äntligen!!!:

Det är stuffit 11.02 som ställer till det, jag hade avinstallerat programmet men det fanns en fil kvar:

188958 01/08, 11:03am, EST Stuffit Crashes Finder
I have verified that the latest Stuffit Deluxe 11.0.2 update crashes the Finder everytime you right-click (or control-click) on any item in the Finder. The Finder crashes but relaunches itself just fine. After narrowing it down to the StuffitCMM.plugin that resides in /Library/Contextual Menu Items folder, I uninstalled Stuffit Deluxe 11.0.2, repaired permissions, and then rebooted my Mac Pro. I can now right-click all day long without the Finder crashing. I have emailed the problem to Allume, but haven't received a reply.

När jag tog bort den filen, startade om datorn så verkar problemet ha försvunnit. Hoppas det hjälper andra som har problem med finder.

Andra länkar:
http://www.macnn.com/articles/07/01/05/stuffit.deluxe.yummysoup/
http://forums.macosxhints.com/showthread.php?p=348586
http://www.versiontracker.com/php/feedback/article.php?story=20070105004936599

Så använd version 11.01 istället.

God natt!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-01 09:03

Felskrivna CM pluginer kan ju ställa till med riktigt underliga problem.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-10-01 10:26

Tack för länken Richard....:D

Ps. Känns som dator flyger iväg till skillnad från tidigare

Ursprungligen av Abbe83:

Tack för länken Richard....:D

Ps. Känns som dator flyger iväg till skillnad från tidigare

Instämmer! Det funkar klockrent!

1
Bevaka tråden