Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rensa alla personliga spår på datorn?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-24 13:50

Jag ska lämna ifrån mig min gamla arbetsdator. Den ska användas av en annan person.

Finns det nåt sätt att rensa mitt namn och mina eventuella lösenord på ett smidigt sätt?
Jag vill inte "blåsa rent" hårddisken helt och hållet, alla program och serveranslutningar ska vara kvar, bara radera mitt konto eller vad det heter.

Halp!

/G

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-24 15:47

Jag tror att någon på ditt jobb med administratörsrättighet kommer att ordna med din jobbdator som du ska lämna ifrån dig. Din medarbetare som ska ta över datorn har ju ett eget användarkonto med dennes lösenord och inställningar. Så du behöver inte vara orolig att dina lösenord/inställningar kommer att föras vidare till näste person.

Några saker du kan göra:

  • Förhör dig hos er administratör om hur du ska göra med arbetsmaterial som ska ärvas. Om de ska ligga kvar lokalt på datorns hårddisk eller om det ska flyttas till en gemensam serverplats.

  • Radera eller spara ner alla privata filer och eventuellt ta hem.

  • Rensa bokmärken och historik i webbläsaren.

Formattera om?
Vi blåser om maskiner vi flyttar tar cirka 10 minuter at installera om en OS X maskin med rätt program och inställningar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-24 16:59
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Formattera om?
Vi blåser om maskiner vi flyttar tar cirka 10 minuter at installera om en OS X maskin med rätt program och inställningar.

Men det gå ännu fortare om man bara raderar kontot och skapar ett nytt. Om datorn i övrigt är upp to date.

OT: 10 minuter? Kanske om man kör Netrestore från en färdig image med program förinstallerade. Om man ska installera manuellt så tar det väl lite längre tid. Men en ren OS X-installation utan extra program tar väl runt tio minuter, om man väljer bort drivisar för skrivare och extra språk.

Till ämnet: Man kan skapa ett nytt användarkonto med namnet på den person som ska få datorn, och sedan radera ditt konto. Jag har i och för sig varit med om att det blir lite problem med vissa program efter att ha gjort en sån grej, så att man har fått installera om programmen ändå. Det bästa är att rensa datorn helt. Då får ju den nya användaren en bra start, med ett nytt fräscht system och nyintallerade program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-24 19:04

Well, tro mig. Administratörerna har lite svårt för mac. Så det kan vi glömma. Här får man sköta sina egna konfigurationer. Antar att jag skapar ett nytt konto bara, väljer det som default vid start och sen deleatar mitt eget. Ta bort alla äpple-K-anslutningar kan jag nog klara. Hur nollar man nyckelringen eller vad lösenordssamlingen heter?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-24 19:10
Ursprungligen av gudinge:

Well, tro mig. Administratörerna har lite svårt för mac. Så det kan vi glömma. Här får man sköta sina egna konfigurationer. Antar att jag skapar ett nytt konto bara, väljer det som default vid start och sen deleatar mitt eget. Ta bort alla äpple-K-anslutningar kan jag nog klara. Hur nollar man nyckelringen eller vad lösenordssamlingen heter?

Ja, nytt konto utan lösenord eller ett enkelt som du sedan förmedlar, så att den nye användaren kan ändra det till något eget.

Nyckelhanteraren finner du via Program > Verktygsprogram > Nyckelhanterare

Och sen raderar du alla poster.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-24 22:37

Efter att han har raderat sitt konto så finns inte nyckelringen kvar.

Kan man inte göra så här?
1. Spara allt det viktiga till DVD/extern hd.
2. skapa nytt konto och radera det gamla.
3. Starta Skivverktyg, välja aktuell hårddisk, sen Radera, sen Radera ledigt utrymme som då kommer skriva över gamla filer 1, 7 eller 35 gånger. På så sätt minskar risken att nästa användare kan komma åt privat material.

1
Bevaka tråden