Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra Leopard på iPod

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej

Jag tycker det skulle vara kul att testa leopard. Men jag vill inte partionera av en bit av hårdisken. Undrar därför om det går att installera den på min gamla 20gigg ipod (photo).

Går det? Hur?

/tobbe

Det går väl säkert, men det är ingen bra idé. iPoden är inte gjord för att köra disken mer än korta stunder, mer än så kan ge problem med slitage och värmeutveckling. Sedan tuffar den på i 3600 varv, så det kan nog bli lite segt.

om jag skulle göra en partion hur stor borde den vara? och hur gör jag, vill hälst inte göra fel:tveksam: ?

/tobbe

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-28 19:42
Ursprungligen av Samuel K:

Det går väl säkert, men det är ingen bra idé. iPoden är inte gjord för att köra disken mer än korta stunder, mer än så kan ge problem med slitage och värmeutveckling. Sedan tuffar den på i 3600 varv, så det kan nog bli lite segt.

Slitage och värmeutveckling är inget problem. Jag slet ut en 1.8" 30GB Toshiba HD från en Creative Zen Vision:M och stoppade in den i en extern låda hittad på eBay för ett par månader sen. Har kört leopard från den och har den alltid inkopplad till min dator så att disken är igång och snurrar. Den blir som max ca 30-35 grader varm så värme ska inte vara några problem. Min funkar iaf perfekt fortfarande och den är nåt så in i h*****e stöttålig! Har inte sett eller hört nåt på nätet heller så jag tror att det är lugnt.

Vad gäller hastigheterna har du rätt, men leopard körde på rätt bra på min disk (som visserligen är på 4200 rpm). Bootade på ca 30 sek, därefter flöt allt på precis som vanligt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-28 19:33

Hmm, Leopard är inte släppt ännu. Och behöver du hjälp med detta finns ADC. Hmm, har du kanske en piratad beta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-28 19:37
Ursprungligen av frazze:

Hmm, Leopard är inte släppt ännu. Och behöver du hjälp med detta finns ADC. Hmm, har du kanske en piratad beta?

Varför så nyfiken?

Och ja det går. Jag testade att köra Tiger från min iPod, inget att rekomendera, sjukt långsamt.

  • Medlem
  • 2007-09-28 19:46
Ursprungligen av fredHo:

Varför så nyfiken?

Har du en beta av Leopard har du säkert ett betaforum där du kan ställa den frågan.

Har du inte det har du en piratkopia. Stänger här.

Admin

1
Bevaka tråden