Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avatar-image

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur var det nu då Martin med Avatar bilderna?

Skulle de bara vara på medlemmarna eller får man använda andra bilder?Alltså, normala bilder, inget som är stötande eller så på något sätt?

Har sett att det är många som har bilder, men som inte föreställer dem själv, (tror jag, de kankse är Aliens iofs

)

Så, får man ha bilder på annat än sig själv?Typ någon bild av iChat, Quartz Extreme eller någe sånt som Apple har på sin sida?

Edit:I väntan på svar har jag en fin liten bild på Mac OS X Jaguar

[ 05 Augusti 2002, 23:09: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

Martin är på semester och kommer hem igen den 19´e Augusti. Jag svarar dig istället.

Min personliga åsikt är att forumet vinner mycket på att medlemmarna använder sina egna namn och foton. Det skapar en mysig stämning som gör att det känns mer som att man sitter och snackar på ett café än att man talar med personer man inte har en aning om vilka de är på ett anonymt internetforum.

Därför uppmuntrar jag alla att använda en bild på sig själv som avatar. Dock finns det ju självklart de som har skäl att inte vilja göra det, och då är frågan vad man ska hitta på för lösning på det problemet.

På andra forum har jag sett ett smärre kaos sprida sig när avatars blivit aktiverade. Folk har animerande gubbar som hoppar upp och ner, bilder på filmstjärnor som tar upp halva skärmen och ibland inte alltför trevliga saker. Jag tror inte att någon av administratörerna på 99mac vill att något sådant ska hända med detta forum.

Trots allt så litar vi ju på 99macs medlemmar att själv bedöma vad som är rimligt att ha som avatar. Så visst, sätt du någonting annat än ditt ansikte om du tycker att det är bäst. Om vi får klagomål från andra medlemmar kommer vi ombe dig att byta avatar, men detta är endast i extrema fall.

Själv så förstår jag inte syftet med att ha en bild på något ´generellt´ som ett Äpple eller en dator. För mig är meningen med avatars att man ska särskilja sig från mängden, och därför har jag mig själv där. Det tjänade jag på när jag stod i baren och serverade dricka under 99mac Expo förra månaden - det var flera som kände igen mig!

Slutsats:
Gärna en bild på dig själv, men annat går också bra sålänge det inte är stötande eller irriterande för de andra användarna. Allmänt vett gäller här!

Tack för svaret herr Björnström

Jag har dock ingen bild på mig själv.....ännu, kommer väl inom sinom tid det också

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-06 01:38

Det verkar inte som om jag lyckas skapa en avatar...Förstår inte vad problemet är?? Varje gång jag uppdaterar min profil syns bilden snyggt och fint i det lilla fönstret, men sen är den väck nästa gång jag går in där (på profilen vill säga). Hmmm...

  • Medlem
  • 2002-08-06 02:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Det verkar inte som om jag lyckas skapa en avatar...Förstår inte vad problemet är?? Varje gång jag uppdaterar min profil syns bilden snyggt och fint i det lilla fönstret, men sen är den väck nästa gång jag går in där (på profilen vill säga). Hmmm...

Du kanske har bilden på ett webbhotell som inte tillåter att man direktlänkar till bilder. Tex: Passagen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-06 02:42

Njae, det är Angelfire! Det märkliga är ju att bilden laddas på min profilsida, men kommer aldrig upp i mina inlägg...När jag sen kollar min profil igen är bilden väck! Funkar Angelfire på samma sätt som Passagen?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Njae, det är Angelfire! Det märkliga är ju att bilden laddas på min profilsida, men kommer aldrig upp i mina inlägg...När jag sen kollar min profil igen är bilden väck! Funkar Angelfire på samma sätt som Passagen?

Med all sannolikhet, ja. Ge mig länk till bilden så sparar jag ner den på 99macs server och ger tillbaks URL´en till var den ligger så du kan uppdatera din profil. Hade gjort den sista biten själv om jag bara kunde hacka UBB

  • Oregistrerad
  • 2002-08-06 10:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Njae, det är Angelfire!

Angelfire (och många andra gratistjänster) tillåter inte "hotlinking", dvs att material på deras server anropas från en sida som ligger på en annan server...

[ 06 Augusti 2002, 10:46: Meddelandet ändrat av: CubeDude ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mats ´Venger´ Björnström:
...På andra forum har jag sett ett smärre kaos sprida sig när avatars blivit aktiverade. Folk har animerande gubbar som hoppar upp och ner...

Jag tycker det borde styras upp lite mera. Det är nån här på 99mac som har en animerad avatar och det är otroligt irriterande. Naturligtvis kan jag ju slå av avatarerna, men då missar jag ju alla normala och trevliga bilder.

Kanske vore en bra idé att inte tillåta animationer?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Kanske vore en bra idé att inte tillåta animationer?

Varför ska man inte tillåta dom?? Skulle det inte vara trevligt om kanske någon hade ett roterande äpple. Jag tycker att stämningen skulle höjas lite på 99mac...

[ 06 Augusti 2002, 12:23: Meddelandet ändrat av: Patrik Finnermark ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Finnermark:
Skulle det inte vara trevligt om kanske någon hade ett roterande äpple. Jag tycker att stämningen skulle höjas lite på 99mac...

Nja, tycker att det är ganska irriterande med animerade gifar intill texten i inläggen.

Däremot skulle det vara trevligt med mpg eller mov filer som avatars. Gärna hela semesterfilmer och liknande

[ 06 Augusti 2002, 16:22: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mats ´Venger´ Björnström:
...På andra forum har jag sett ett smärre kaos sprida sig när avatars blivit aktiverade. Folk har animerande gubbar som hoppar upp och ner...

Jag tycker det borde styras upp lite mera. Det är nån här på 99mac som har en animerad avatar och det är otroligt irriterande. Naturligtvis kan jag ju slå av avatarerna, men då missar jag ju alla normala och trevliga bilder.

Vem? Clavius hade en innan men har bytt nu. Det ska vara ganska så städat just nu. Herr Finnermark ovan har dock inte en fungerande avatar utan istället ett rött ´x´. Jag uppmanar dig att stänga av din avatar tills du rett ut problemet.

  • Medlem
  • 2002-08-06 20:36

Snacka om sommartorka att diskutera avatarernas vara eller icke vara. Jag anser å andra sidan att 99Mac torde hosta avatarerna så jag kan undvika att bomma min hela tiden. Den ligger liksom på min labkärra så jag kvaddar den titt som tätt Hehe...

Äh, vadå sommartorka, den här tråden är nog mera relevant för forumet än många andra året runt... Och det handar inte om vara eller inte vara, utan vad reglarna för dom är. För när de infördes så sas det att endast personbilder skulle tillåtas, men i praktiken har det varit friare än så och det är legitimt att undra vad som egentligen gäller.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mats ´Venger´ Björnström:
Vem? Clavius hade en innan men har bytt nu. Det ska vara ganska så städat just nu.

Näe, inte Clavius, det var nån kille på M tror jag... typ Mattias eller nåt. Han hade en figur som satt och skakade på skallen fram och tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-06 22:10

Alla strävar ju efter att göra något personligt av sin bild...klart att man måste avväga animationer mot att alla ev. kan använda sig av detta. Jag tycker man får avgöra detta från fall till fall änsålänge...precis som med innehållet i bilderna.

Personligen är jag skyldig till en tidigare animerad avatar...men eftersom jag själv är en så flitig skribent

så tröttnade jag själv på animationen...(den var ju överallt,he-he!)

Personligen har jag alltid stått för ´Personbild eller ingen avatar alls och därmed basta´ ungefär, men det verkar fungera bra för folk att ha andra bilder än så länge, och man vill ju inte göra folk sura direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-07 00:04

Jag tycker allt annat än personbilder är rätt meningslösa eftersom de förmedlar så otroligt lite om personen - mycket mindre än personen själv tror!

Det är lite som såna där mission statements ("Vi är en ledande tjänsteleverantör som erbjuder helhetslösningar inom xxx genom att tillhandahålla kostnadseffektiva state-of-the-art-lösningar för att optimera klientens lönsamhet "). - Någon har lagt ner tvåhundra timmar på att formulera skiten, men för en utomstående läsare betyder det noll och ingenting.

Så när någon lägger in en avatar-bild på kalle & hobbe och tycker att det är en otroligt talande beskrivning av hans personlighet, så ser jag bara....well....kalle & hobbe.

/Nils

(Ja, jag SKA lägga in en bild på mig själv. Snart. )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-07 18:02

Mats "Venger" Björnström! Du har ett privat meddelande angående avatarbild osv och en länk osv och så osv...

Kollar om det funkar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-08 23:18

test

Test!

Ser man på nu funkar det.

[ 09 Augusti 2002, 10:38: Meddelandet ändrat av: Sebastian ]

_

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-10 19:29

Börjar trådarna ta slut eftersom det grävs så flitigt i källaren??

Okaj... jag hade inte sett den här diskutionen när jag la dit en animerad bild... jag ska lägga in en bild på mig själv när jag fått min digitalkamera

En del avatarer kan vara både otäcka och grisiga. Vad man ser vilar i betraktarens ögon:)

Nöff Nöff

1
Bevaka tråden