Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Paj Iomega Minimax

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag upptäckte för ett par månader sen att min Iomega-hårddisk (200gb, den som ser ut som en Mac mini) slutat funka och att "locket" på ovansidan lossnat lite i ett hörn helt utan åverkan från mig. Jag ringde nu till Apple där jag köpt den och fick veta att det var BETALNINGSDATUM som gällde som start för garantin - inte det datum, när jag fick den. Alltså står jag utan garanti och det ser ut som om 1.500 är kastat i sjön för min del. Nåväl, det ska jag inte gnälla om här. Jag tänkte mest kolla om nån av er kan hjälpa mig att ev. få den att funka igen. Det som hänt är alltså att "locket" lossnat i ena hörnet (nedre högra) och den vill inte längre kännas igen och poppa upp på skrivbordet när jag pluggar in den med FW-kontakten i min iBook. Det är INTE iBooken som har nåt fel dock, jag har testat med andra FW-enheter och de funkar.

Vad ska jag göra, tycker ni? Prova med USB istället? Mjukvarujox av nåt slag? Jag har inget att förlora iaf, worst case scenario har ju s.a.s. redan inträffat.

Tack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-16 22:50

Först och främst behöver du felsöka hårdvaran lite mer. Att locket lossat lite behöver inte inverka på funktionen i sig. Till exempel:

1) Funkar det med Iomegans USB?
2) Funkar det på en annan mac (ifall problemet uppstod samtidigt som uppgradering av OSX enligt nedan *). Hade du hårddisken FAT32-formaterad kan du pröva den i en Windows-burk
3) Skruva isär lådan och sätt in en annan hårddisk som du vet funkar - för att veta om det är lådan eller HD:n i sig som strular.
4) Och vece versa, sätt HD:n i en annan dator eller låda. Det finns numera billiga USB-adaptrar för IDE eller SATA som du kan koppla direkt till en HD, utan "låda".

Allt detta kräver naturligtvis lite mer hårdvara. Här kan en god och intresserad vän i närheten vara ovärderlig!

*) 10.4.10 uppdateringen och för vissa även redan 10.4.9 orsakade för ett fåtal användare att en del usb-diskar slutade mounta på lite ologiskt sätt, jag har sett olika teorier om varför men ingen definitiv fix. Här dock en fix som som funkade för mig: (dvs att hacka tillbaks till äldre .kext-filer gällande usb) AppleDiskussions
Men ditt problem gällde ju FireWire...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2007-07-17 00:26

Jag har också

en sådan som back-up sedan drygt ett år tillbaka. Den är alltså inte igång jämnt, men har också vägrat starta några gånger (efter den nyligen varit igång) .
Det var oljud i den som varierade, så jag öppnade den och såg att det låg ett par kablar och släpade mot fläkten, där av oljudet.

Eftersom jag öppnade den genom att dra upp locket, så såg jag ju även den möjliga orsaken till varför den ibland inte ville gå igång: hårdisken har en påtejpad sensor som jag fattar det som att den korntrollerar temperaturen på hårdisken, är den för hög startar den inte.

Det kan vara en orsak, men inte den rätta, drar du upp locket så ser du ju ganska väl även kontakterna och eventuella mekaniska fel med dem.

Du har ju ingen garanti kvar på den så det är ju bara att öppna och rota runt...

Jag har en Minimax med. Den låter och spinner. Ibland går den inte igång utan fortsätter starta spinna. Samma sak händer ibland vid uppstart och när hårddisken skall gå i vila. Då låter det, blå lampan blinkar. osv. Har någon haft liknande problem, eller kan det vara fel på hårddisken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-24 21:28
Ursprungligen av matteus82:

Jag har en Minimax med. Den låter och spinner. Ibland går den inte igång utan fortsätter starta spinna. Samma sak händer ibland vid uppstart och när hårddisken skall gå i vila. Då låter det, blå lampan blinkar. osv. Har någon haft liknande problem, eller kan det vara fel på hårddisken?

Har det funnits från start eller uppstått efter en tid?

Vad är det för hårddisk som sitter i Minimaxen, förresten?

Ursprungligen av mirydh:

Har det funnits från start eller uppstått efter en tid?

Vad är det för hårddisk som sitter i Minimaxen, förresten?

Den är så gott som ny. Köpte den i börja av sommaren och har inte använd den alls typ. Endast för usb hubben. Disken är 320 GB. Den startar inte utan spinner. Man får stänga av/på flertal gånger då kanske den nappar. Samma sak när hårddisken går i vila, så händer samma sak. Vet inte vad det är. Hoppas garatin fungerar.

Gud, vad snikna Apple var när jag ringde och reklamerade. Jag betalade min disk på nätet - alltså direkt - men fick den inte förrän tre veckor senare. Man tycker ju då att garantin ska gälla från den dag man kvitterar ut och får disken. Men icke, den gäller från betalningsdatum. Så jag får inga pengar tillbaka för min. Tror jag ska satsa på en LaCie "rugged drive" istället. Litar inte riktigt på Iomega nu.

Har du någon konsumentvägledare i din kommun?
Då skulle jag hört där - att det verkligen är från betalnings och inte leveransdatum

Själv hade jag en Apple Care som de ville skulle börja innan datorn kom med det ändrade de till leveransdatum. Jo, jag hotade med att ångra köpet och vänta ett par månader och löpa nytt så jag var i en lite annan förhandlingspositon

Tja. Ja, vi har en sån faktiskt. Ringde dit också och hörde hur det låg till men de sa att det var kört. Jag skulle läst det pyttefinstilta från början till slut (vem fasen gör det??) Verkar tyvärr vara kört.

Känns lite onödigt snålt av dem bara, att ha såna villkor. Skapar dålig stämning, särskilt som man som förbetal-kund ju ger dem pengarna i förväg och därmed "är snäll" mot Apple. De kan ju spendera mina pengar innan de behöver skicka ut en vara - borde de då inte kunna ge full garanti också, inte nån snålvariant? Särskilt när det tar bortåt en månad att leverera -det är ju fan nästan 10% av garantitiden.

1
Bevaka tråden