Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väldigt liten text

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På förstasidan är artikeltexten praktiskt taget oläsbar när man har sin IE konfigurerad till 72 dpi:s skärmupplösning. Inte så konstigt då text-taggen i css:en är satt till 8 punkter. Åtta punkter är ok för DN men inte för min skärm!

Jag är ingen hejare på ämnet Fontstorlek På Webben, men misstänker att det finns sätt att definiera fontstorlek som fungerar även på oss som ställt in IE till 72 dpi - vilket borde vara det rätta då min skärm faktiskt har den upplösningen.

Hvad säger ni Gurus om detta?

Ska man inte sätta fontstorlekarna i pixel istället för punkter för att få det mer lika mellan mac - pc ?

Jag är ingen expert men har för mig jag läst det någonstans.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Ska man inte sätta fontstorlekarna i pixel istället för punkter för att få det mer lika mellan mac - pc ?

Jag är ingen expert men har för mig jag läst det någonstans.

Det är att rekomendera ja.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Ska man inte sätta fontstorlekarna i pixel istället för punkter för att få det mer lika mellan mac - pc ?.

Jo då skall textstorleken bli samma för Win och Mac, oavsett om man ställt IE för Mac på 72 eller 96 dpi.

Dock så kan man inte ändra textstorleken i IE för Win (visa->textstorlek) om man satt font-size till ett värde i pixlar, har jag för mig.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Ska man inte sätta fontstorlekarna i pixel istället för punkter för att få det mer lika mellan mac - pc ?.

Jo då skall textstorleken bli samma för Win och Mac, oavsett om man ställt IE för Mac på 72 eller 96 dpi.

Dock så kan man inte ändra textstorleken i IE för Win (visa->textstorlek) om man satt font-size till ett värde i pixlar, har jag för mig.

Tack för tipsen, jag testade just. Sätter man storlek px så ser de lika ut oavsett hur man ställer in IE. Bra, då funkar det!

Och det fungerar fint att ändå ändra IE:s visning av textstorlekar (textzoomning).

Tips till 99mac: ändra till px på fontstorlekar i er css och skruva upp första sidan en smula. 8pt är för litet helt enkelt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Per Ejeklint:
Och det fungerar fint att ändå ändra IE:s visning av textstorlekar (textzoomning).

Nu testade du på Mac antar jag?
Det jag menade var att det inte fungerade i IE för Windows. Ganska irriterande för det funkar ju pefekt med pixlar förutom just detta.

1
Bevaka tråden