Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seriekoppla FW400 med FW800

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

går i tankar att köpa en extern FW800-disk. I dagsläget har jag en extern FW400-disk och jag undrar således om det är möjligt att koppla min nuvarande disk via FW400 till en ny hårddisk som kopplas till datorn med FW800?

Ungefär såhär:
FW400 <--> FW800 <--> Dator

Istället för:
FW400 <--> Dator <--> FW800

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-09-27 13:09

hmm jag vet iaf att min WD my book pre redtion 2 har två stycken FW800 portar och är gjort för att serie kopplas men jag vet inte om det funkar på samma sätt med FW400. Skulle inte tro att det skall vara någon skillnad dok. Har tyvärr bara 1 extern disk så kan inte testa detta med en FW400 disk till min FW800 disk och sen till datorn.

Jo precis, jag vet att det går att seriekoppla FW400-diskar med varandra och FW800-diskar med varandra tydligen men om de går att mixa i en serie är frågan.

Tack för svaret i alla fall Funderar även på en liknande disk för övrigt, den verkar trevlig.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-09-27 23:12

Om du ska köpa en WD my book tänk på att dom med fläktar låter rätt mycket när fläkten är på. I mitt fall så laddar jag ner och upp 24/7 så fläkten är på rätt ofta med 20 grader i rummet. Det är inget emot min gamla dator dok så jag kan sova med den men om du är van vid en MBP vid 1000rpm fläktar så kan det bli jobbigt.

Det fungerar att seriekoppla FW800 med FW400. Du kommer behöva en FW-9pin- sladd till FW-6pin-sladd.

Frågan är dock om det fungerar med bibehållen hastighet? Antagligen får du hastighet för FW400 på hela "kedjan".

Ett kort svar: Det fungerar utmärkt!

Jag har en WD MyBook Pro med två FW800-portar och en FW400-port samt en Maxtor med "bara" FW400. Med WD:n inkopplad i datorn med FW800 och Maxtorn kopplad till WD:ns FW400-port fungerade det finfint. Alla diskarna dyker upp på skrivbordet och jag märkte inte någon speciell förändring i hastigheten heller (jag har dock inte mätt särskilt vetenskapligt). Funkar bra, således!

Tyvärr så är jag endast van vid ljudet från min Powerbook vilket inte ger ifrån sig ett pip Får dock kolla upp det där med fläkten, min externa 250GB Maxtor har ingen fläkt vilket är rätt underbart.

Ok, så det går inte seriekoppla till FW800-diskens FW400-uttag? Får kolla upp det där med hastigheten dock, vore poänglöst att skaffa FW800 om den körs i FW400.

Tack för alla svar

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-09-29 14:33

Alla WD diskarna har inte fläkt men jag tror att dom större med två diskar i har det, vilket min har.

Det fungerar Dator > FW400 > Disk1 > FW800 > Disk2 iallafall

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-10-06 10:48

vore rätt dumt att kopplar det så dok för man får en flask hals vid mellan datorn och första disken. Där ska man helst ha FW800 om man kan.

Hade Disk1 FW800-gränssnitt eller hur kopplade du annars Disk2 till den?

1
Bevaka tråden