Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka midi till audio instruments

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare, har ett litet problem som jag aldrig lyckats lösa i Logic. Om jag vill skicka midispår till ett multichannel audio instrument (tex för att kunna lägga olika element av en orkester på separata spår) hur går man tillväga?
Alltså tex följande: jag har blås på midikanal 1, stråkar på kanal 2, körer på kanal 3 så vill jag skicka alla till samma audio instrument som då tar in på respektive kanal/instrument.

Tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-20 12:29

Nu var det ett tag sen jag körde logic (men är på väg tillbaka) men är det inte att bara skapa ett likadant spår till och ändra midikanal på det?

Ursprungligen av Maxwell:

Nu var det ett tag sen jag körde logic (men är på väg tillbaka) men är det inte att bara skapa ett likadant spår till och ändra midikanal på det?

Japp, det är så enkelt man gör. Alltså på samma Audio instrument men ny midikanal.

Jo jag kan ju köra med ett till varje, men idén är att jag ska slippa ha typ 4 olika audio intruments som drar kraft, att bara ha en som går men som tar in flera olika midispår.

East west silver bla bla vad den nu heter skickar ju ut på flera kanaler, men jag lyckas inte få den att även ta in från flera.

...det går väl inte?

Menar du att du vill ha en "multitimbral synt" på ett enskilt spår? Finns den möjligheten så säg till. Verkar "lyxigt".

mvh
Andy

Mmm, det är en funktion jag eftersökt ända sen jag flyttade från cubase VST till logic, där kunde du starta ett multichannel instrument och sen skicka flera olika midispår till det och välja vilken kanal det skulle komma in på, tex SampleTank fungerade så.

Det var nytt för mig. Intressant. Hoppas det går att lösa.

Andy

Ja det går.
Skapa ett multiinstrument (ex. Bandstand) klicka i multi-timbral, då skapar den tracks i arrange för detta. Sen är det bara välja ljud för varje midikanal. (funkar i Bandstand i alla fall)

Ahh nu är jag med, läste fel på Maxwells svar, man kör alltså bara tex ett multichannel instrument på audio instrument 1, och på AI 2 väljer man att köra instrument 1 också fast på midikanal 2 osv osv?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-12-17 23:56

Men hur får man fram en midimixer i det här läget så att man kan styra midivolymen för de olika Sampletank-kanalerna? Jag får sexton tracks i arrangefönstret men bara en channel strip på mixern. Ska det vara så? Måste man in o fippla med automatisering för att ställa in volymerna för de olika sampletank-instrumenten (kanal 1-16)?

1
Bevaka tråden