Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snyggare fildelning hemma?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ganska ofta kopplar jag upp mig mot en mapp på en av mina macar. Jag brukar titta i systeminställningar vilken ip-adress som gäller för tillfället. Sedan, beroende på om det är en mac eller en pc jag skall ansluta med, gör jag lite olika saker. För det mesta är det ganska lätt även om jag tycker att gränssnittet i Windows (XP) är onödigt rörigt.

Men jag är lat.... jag skulle vilja slippa springa iväg och kolla ip-adressen (som verkar förnyas ett par gånger om dagen) Finns det något sätt? På Apples hemsida står det om Bonjour, men det jag hittar liknar mest reklam, inte instruktioner.

Det vore verkligen ohyggligt slappt och bra om det automatiskt bara kunde ploppa upp en blå liten serverboll på skrivbordet

Låt din router dela ut fasta IP-nummer till datorerna, så att de alltid har samma nummer.

Tack vare bonjour kan du anslut genom att skriva "afp://MinDator.local" i Findern, där MinDator är datorns namn i fildelningsinställningarna.

Funkar väl iofs bara från Mac till mac, så för dig är Jespers förslag bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 22:32
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Tack vare bonjour kan du anslut genom att skriva "afp://MinDator.local" i Findern, där MinDator är datorns namn i fildelningsinställningarna.

Funkar väl iofs bara från Mac till mac, så för dig är Jespers förslag bättre.

Bonjour finns ju för PC också. Väldans smidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 21:18

beroende på hur mycket kontroll du har över nätmiljön och resten av maskinerna kan du göra det väldigt smidigt.

Om du har kontroll över routern (eller det är någon linux/bsd/etc maskin) se om den har stöd för DHCP & DNS sammankoppling, en personlig favorit är dnsmasq som sköter allt denna mycket smidigt. Då kommer namnet server1.mindoman.tld att följa server1 runt oavset vilket IP som den har eftersom dnsmasq uppdaterar DNS pekaren då den delar ut IP.

Sen kan du använda automount daemonen i OS X för att skapa dynamiska monteringar av servrarna, helt enkelt så att de samlas under /Network och du klickar dig in på den server som du är ute efter (det är en eller två sekunders paus medans servern monteras) och du klickar på som normalt. När du sedan inte använt monteringen på ett tag så avmonteras den sedan automatiskt i väntan på nytt användande.

Vilket underbart forum detta är! Jag provade alternativet med Bonjour. Under "Gå" och "Anslut till Server" kunde man, precis som Marcus Hedenstrom sade, skriva "afp://MinDator.local" i Findern, där MinDator är datorns namn i fildelningsinställningarna.
Värt att notera är att systemet inte gillar mellanslag och i mitt fall hade datorn ett namn på fyra ord där jag fick klämma in bindestreck emellan. Jag lade till detta under ofta använda servrar i Gå-menyn. För säkerhets skull testade jag att tvinga till mig en ny ip.....och det funkade ju. Nu är frågan hur man går till väga med en PC.

Bounjour för Mindator.local hade jag missat totalt. Jättebra!

När jag använder det så får jag alltid två möjliga volymer att montera dock.
Volymerna är "Mindator" och "Mittanvändarnamn". Jag monterar alltid på användarnamn, finns det något sätt att bara ha den som möjlig volym? Jag tittade i "Sharing" men där kan man bara slå av och på "Personal File Sharing" det finns inget sätt att ändra vad som delas.

1
Bevaka tråden