Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man eftermontera speglad disk i G5:a?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en Power Mac G5 av 1:a gen. med två platser för SATA-diskar.
Jag undrar om man kan installera en ytterligare disk och spegla den utan att behöva rensa eller ominstallera allt från scratch på den befintliga?

Alltså; jag har nu en 500 GB-disk. Kan jag senare bara Raid-konfigurera en spegling om jag stoppar i en 500 GB:are till?

mvh/A

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 00:02

Med tankte på att det är något som normalt går att göra med nära på all raid hårdvara så borde det om inte annat funka, men jag har inte testat på en Mac G5a så jag kan inte lova

  • Oregistrerad
  • 2007-09-28 14:33

Ok, det låter ju lovande. TAck. Får hoppas att nån mer kanske har testat och vet.

Följdfråga:
Om detta nu skulle fungera, kan man stoppa i en annan disk med annan storlek än den första? Vad händer då? Anpassas själva speglingen automatiskt till den minsta disken, eller kommer en del data att enbart ligga på den större disken, dvs ospeglad och "osäkrad"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 17:30
Ursprungligen av Alphonze:

Ok, det låter ju lovande. TAck. Får hoppas att nån mer kanske har testat och vet.

Följdfråga:
Om detta nu skulle fungera, kan man stoppa i en annan disk med annan storlek än den första? Vad händer då? Anpassas själva speglingen automatiskt till den minsta disken, eller kommer en del data att enbart ligga på den större disken, dvs ospeglad och "osäkrad"?

Det som händer är att disken används till den storlek som den mindre disken har, så om du har säg en 300G och en 500G så kommer endå speglingen bara vara 300G, så du slösar egentligen 200G av den stora disken.

Observera att det jag talade om nedan var hårdvaru raid, dessa stödjer raidmigrering etc, om du tänkte använda mjukvaru raiden som ingår i OS X så är det nog kört egentligen att migrera utan att flytta bort all data och sedan återställa.

Så här står det i Apples hjälp till Skivverktyg:
"Du kan också ställa in en speglad RAID-uppsättning på att automatiskt bygga om uppsättningen om data går förlorade eller skadas. Genom att välja det här alternativet får du också möjlighet att enkelt lägga till ytterligare hårddiskar, som kan användas i reserv, till den speglade uppsättningen."
Jag fattar inte helt och fullt vad de menar, men det borde ju gå att byta ut en disk (och även lägga till) om en går sönder. Det är väl därför man vill ha speglad raid?
Raid-migrering betyder väl just detta; att kunna byta ut trasiga diskar, men ändå kunna köra den kvarvarande? Då borde väl "lägga till ny senare" fungera också?
Naturligtvis skulle jag kunna prova detta om jag hade tillräckligt många diskar hemma, men nu är fallet inte så...tyvärr.

Jag är inte intresserad av hot-swapping, bara möjligheten till enkel spegling.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 14:11
Ursprungligen av Alphonze:

Så här står det i Apples hjälp till Skivverktyg:
"Du kan också ställa in en speglad RAID-uppsättning på att automatiskt bygga om uppsättningen om data går förlorade eller skadas. Genom att välja det här alternativet får du också möjlighet att enkelt lägga till ytterligare hårddiskar, som kan användas i reserv, till den speglade uppsättningen."
Jag fattar inte helt och fullt vad de menar, men det borde ju gå att byta ut en disk (och även lägga till) om en går sönder. Det är väl därför man vill ha speglad raid?
Raid-migrering betyder väl just detta; att kunna byta ut trasiga diskar, men ändå kunna köra den kvarvarande? Då borde väl "lägga till ny senare" fungera också?
Naturligtvis skulle jag kunna prova detta om jag hade tillräckligt många diskar hemma, men nu är fallet inte så...tyvärr.

Jag är inte intresserad av hot-swapping, bara möjligheten till enkel spegling.

Du har blandat ihop hotswap och raidmigrering:

hotswap: byta en trasig disk mot en fungerande under drift (hot) det går alltid att byta en trasig disk med om man tar ner arrayen och byter disken.

raid-migrering: att byta raid "level" exempelvis gå från en raid-1 lösning till en raid-5 utan att behöva ta ur all data, formatera om lägga dit all data igen.

Det som du är ute efter är (hot)swapping, även om du nu kanske inte vill just göra det "hot", det är inte ett problem att byta diskarna som sagt, problemet med mjukvaruraid är att gå från en disk till en raid array.

(obs, nedan exampel på arrayer är från BSD, OS X hanterar det lika men med andra namn som jag inte kan kolla då jag inte är hemma)
En disk ses av systemet som en enhet, på en kontroller, en raid array är en logisk enhet när det är mjukvaruraid, med hårdvaru raid är ser systemet kontrollern endast, och all raid "magi" är bakom kulisserna, så systemet bryr sig inte om /dev/sa0 är en disk, 5 diskar i raid-5 eller JBOD etc.. du har inte samma funktion i mjukvaruraid då alla data enligt systemet måste flyttas från ex /dev/wd0 till /dev/raid0 det är helt enkelt en helt ny del enligt systemet.

Hur jag skulle lösa detta, och hur jag har gjort det vid flertalet tillfällen med mjukvaru raid på BSD maskiner är i korhet:

1. skapa en raid array med en riktig disk och en fejk disk.
2. spegla innehållet från system disken till raid arrayen
3. ändra inställningar och boota maskinen på arrayen skapad i #1
4. lägg till systemdisken som disk2 i arrayen som ersättare för den ickte fungerande fejkade disken.

Om OS X låter dig göra detta är frågan

Tack Ntity, jag begriper inte riktigt fullt ut än, men en del blev lite klarare. Jag fattar det där med migrering.
Jag läste på lite om raid och kom fram till att jag är intresserad av raid 1, ren spegling utan krav på bättre prestanda som en raid 1E-lösning.

Men frågan kvarstår hur man gör exakt i OS X att lägga till en ytterligare disk i en G5:a, starta en raid 1, helt utan att installera om all data från noll?

Verkligen ingen som gjort detta i OS X?

  • Medlem
  • 2007-10-03 00:30

Jag gjorde en liknande manöver med en extern disk, dvs köpte en till likadan och speglade den. Då följde jag (nog, det var ett tag sedan) dessa instruktioner från afp548.com:

How to Build a RAID Mirror Without a Re-Format

(Ett tips - läs igenom kommentarerna innan du börjar. Jag har ett vagt minne av att det var något som inte stämde i instruktionerna...)

Tack. Nu har jag två diskar som ska "raidas" från scratch och det är en tydlig ikryssningsruta i Skivverktyg om man vill ha automatisk ombyggnad då man lägger till diskar eller om en pajar. Nu kommer frågan vilken blockstorlek som ska användas? Vad anser ni?
Förinställt är 32K (val finns från 16 K till 256 K) och jag ska raid:a mest som auto-backup till mitt dagliga privatbruk (surf, foto, musik, barnspel, inte speciellt mycket Imove/film, men jag kommer nog att strömma/visa film ibland från hd:n). Hjälpen säger:

Om du exempelvis har en databas som lagrar små enheter med data kan en liten blockstorlek passa bäst för RAID-uppsättningen. Om du arbetar med videoredigeringsprogram kan det krävas snabb överföring av stora mängder data, och då är det lämpligare med en större blockstorlek.

Hur ska man tänka? Åsikter? Erfarenheter?

mvh/A

Senast redigerat 2007-10-03 15:53

Nån som vet vad "skiftlägeskänslig" innebär när man väljer format?

Hittade svaret här:

http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/110068-filsystem-pa-extern-harddisk-vilket.html?highlight=skiftl%E4gesk%E4nslig

Frågan är bara vad det negativa med skiftlägeskänslighet kan vara..?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-11-01 11:04

Spegla en SATA-disk

Jag har köpt en extra disk (Samsung SATA 300Gb) som jag tänkte använda för att spegla min nuvarande disk (160Gb). Detta i en Mac Pro.
Använder RAID verktyget i Skivverktygsprogrammet och kan där dra min nya disk till listan över RAID uppsättningar, men sedan är det stopp. Kan inte klicka på "Skapa"... Knappen är inaktiverad. Några tankar och idéer om vad som är fel?

1
Bevaka tråden