Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värt att byta till Leopard med en gång?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-26 10:03

Jag har, likt 99% av 99:macare, under en längre tid gått och väntat på Leopard, med avsikten att sticka iväg till den lokala macåterförsäljaren alternativt köpa in den på Apple Store (vilket som nu går fortast), så fort den kommer ut i oktober. Men så igår började jag tänka lite på det...

Jag är nog fortfarande vad man kallar en switcher, iaf när det gäller ett större generationsskifte på OS-sidan, då jag bara är van vid uppdateringar av det mindre slaget (kom med på tåget nånstans runt 10.4.6). Därför vill jag nu fråga er mer erfarna användare: hur stabilt brukar .0-releaserna av OS X vara? Om man tittar på det historiskt sett (http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X_v10.4) så släpps ett par uppdateringar ganska snart efter retail-release:en.

Jag behöver en stabil arbetsmiljö, något som 10.4.6+ har varit för mig, jag vet att Apple kan åstadkomma det på sin egna hårdvara med sin egna mjukvara. Men är det kanske värt att vänta ett par månader om man är ute efter stabiliteten?

Det man kan göra är ju att vänta nån/några veckor efter release och följa diskussionerna här, de största buggarna brukar ploppa upp rätt fort.

Jag ska köpa Leopard så fort som det går. Frågan är dock ifall jag kommer att installera det på en gång, antagligen så kommer jag att vänta ett tag med det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-26 23:22
Ursprungligen av ztaafen:

Jag ska köpa Leopard så fort som det går. Frågan är dock ifall jag kommer att installera det på en gång, antagligen så kommer jag att vänta ett tag med det.

Så tänkte jag med, men är bara rädd att när jag väl kommit hem med paketet och öppnar upp det så finns det ingen återvändo

Men det är alltså historiskt sett klokt att vänta några veckor? (Inget ont med det, det är ju helt omöjligt att inom en stängd grupp (som Apple internt + de utvecklare som betatestar utgör) kunna testa ALLT, det känns omöjligt även teoretiskt sett, med tanken på de olika variationerna som uppstår i verkligheten. )

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-27 00:02

Annars finns ju alternativet att dubbelboota Leopard och Tiger under några veckor? Skulle det visa sig att Leopard är för buggigt har man Tiger att gå tillbaka till för "mission critical" grejer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-27 00:07

Kan säga att det än så länge, trots att det skall släppas ganska snart, är fullt av små, men retsamma buggar. Det verkar, märkligt nog, som om de är fler om man har språket satt till svenska. Som programmerare tycker jag detta är ganska märkligt, men men.

Jag får säga att jag tyckte Tiger var användbart hela tiden, även om de senare versionerna är extremt stabila i jämförelse. Men dualboot är ingen dum ide.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-09-27 16:28
Ursprungligen av desh:

Kan säga att det än så länge, trots att det skall släppas ganska snart, är fullt av små, men retsamma buggar. Det verkar, märkligt nog, som om de är fler om man har språket satt till svenska. Som programmerare tycker jag detta är ganska märkligt, men men.

Så har det varit med Windows oxå, iaf som jag upplevt det.

Jag kommer inte uppgradera förrän det funnits ute ett tag och jag ser om jag behöver det.

Kommer helt klart installera det så fort jag bara kan. Får väl vara en av de som rapporterar alla buggarna till er andra

Någon ska ju göra det också!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-27 00:08

Ja visserligen, men inte i mitt fall: kommer passa på att byta HDDn också. De 60GB jag fick med min Macbook duger inte längre, även om jag har 2 externa till den. Inte lätt med alla backuper hit och dit, och en extern får ju gå till Time Machine nu dessutom Men visst är dual boot ett bra alternativ annars, plus att det lär då gå lättare att överföra inställningar.

jag kommer vänta tills det kommer nått bra haxie som tar bort den där hemska docken. sen är jag med!

Trodde de flesta var lyriska över den där docken. Så man är inte ensam att inte bry sig om den alltså!

Om stabiliteten är viktig (om datorn är viktig i arbetet) tycker jag absolut att man ska vänta. Enligt mina erfarenheter har nya versioner av systemet nått den där nästan orubbliga stabiliteten först efter några uppgraderingar, kanske version .3 eller .4?

Rådet att följa diskussionerna här är bra. Det brukar fyllas på med kommentarer och erfarenheter i rask takt när nytt OS släpps.

Jag har en extern liten HD på 60 Gb som jag tänker köra in Leopard på och köra lite parallelt tills Leopard känns stabilt och alla prog man använder funkar som de ska i 10.5. Men köpa Leopard direkt vid release tänker jag göra. / Midmus

Jag kommer att inhandla 10.5 omgående. Däremot kommer jag inte att installera det på alla burkar där hemma med en gång, utan bara på en, för att testa om allt viktigt man kör på de andra burkarna fungerar bra i Leoparden. Om/när det gör det, då blir det till att slänga in det på de andra också.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-27 12:34

Jag tycker inte det är någon större skillnad faktiskt. Förutsatt att Apple fixar till de små irriterande buggar som finns nu så borde det inte vara någon större omställning att gå från 10.4 -> 10.5

Men Varför, VARFÖR är inte hörnen på skrivbordet rundade längre? Det känns ju som om man sitter framför en PC

Jag kommer nog vänta tills jag inhandlat min 24" iMac

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-27 13:59

Runda hörn på menyraden och en solid färg på docken utan reflektioner.

"Sen är jag nöjd".

Plockade bort logon från inägget, lite väl mycke reklam där /Mod

Senast redigerat 2007-09-27 14:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 17:31

Jag kommer köpa det och köra in dag ett.

  • Medlem
  • 2007-09-27 18:18

Själv har jag gått o väntat på att lägga vantarna på en iMac tills Leoparden släpps. Som fattig student så väntar jag gärna en månad och sparar en 800 bagare på att slippa köpa loss något som kommer att skeppas med datorn gratis om jag väntar. Så får den väl vara lite wobblywobbly ett tag då, om man inte kan köpa 10.4 begagnat för en billig peng senare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-27 18:32
Ursprungligen av swek:

Själv har jag gått o väntat på att lägga vantarna på en iMac tills Leoparden släpps. Som fattig student så väntar jag gärna en månad och sparar en 800 bagare på att slippa köpa loss något som kommer att skeppas med datorn gratis om jag väntar. Så får den väl vara lite wobblywobbly ett tag då, om man inte kan köpa 10.4 begagnat för en billig peng senare.

Du kommer inte att kunna installera 10.4 på en ny imac som skeppas med Leopard.
Det har alltid varit så att man inte kan installera någon lägre systemversion än den som skeppas med datorn, gäller även "subversioner" som t.ex. 10.4.6. Min MacBook Pro kan inte installeras med något mindre än 10.4.9.

Däremot går det ju att klona en redan installerad disk och köra in 10.4 den vägen.

Ursprungligen av mbp:

Du kommer inte att kunna installera 10.4 på en ny imac som skeppas med Leopard.
Det har alltid varit så att man inte kan installera någon lägre systemversion än den som skeppas med datorn, gäller även "subversioner" som t.ex. 10.4.6. Min MacBook Pro kan inte installeras med något mindre än 10.4.9.

Däremot går det ju att klona en redan installerad disk och köra in 10.4 den vägen.

Det här låter helt idiotiskt?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-27 20:20
Ursprungligen av RockyMontana:

Det här låter helt idiotiskt?

Kalla det vad du vill, men så är det. Iaf de gånger jag försökt.

  • Medlem
  • 2007-09-27 19:10

Se där se där, man lär sig alltid...

Hur kan detta gå till om datorerna nu skeppas med 10.4, och sedan skeppas med 10.5? Ändras något i hårdvaran när Leopard släpps, eller hur vet iMac:en om att den bara ska svälja 10.5?

Vart är det billigast att köpa Leopard?

Tjena!

Tänkte kolla om det är någon som har koll på om priserna varierar mellan att beställa från nätet eller köpa den i affären? Själv bor jag i Göteborg och är student, så något ställe med studentrabatt skulle ju vara fint;)

/David

Som student har du 33% rabatt hos Apple store på webben, åtminstone på OS X. På Macar har du 10%, och inte alla produkter är rabatterade. 795 kr får en student betala för Tiger idag.

Macforum ger bara 5% när man handlar för över 5000, så det är inget att tänka på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-28 09:44
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Som student har du 33% rabatt hos Apple store på webben, åtminstone på OS X. På Macar har du 10%, och inte alla produkter är rabatterade. 795 kr får en student betala för Tiger idag.

Jag tror dessutom att de med Mecenat-kort eller Studentkortet har 50% rabatt på Apple's mjukvaror, även OS X. Så var det i alla fall med Tiger, när jag köpte den.

Tillägg: Jag tänker köpa och installera Leopard så snart jag bara kan, några mindre småbuggar kan jag i värsta fall stå ut med. (Jag kör alltid engelska som språk i mina OS, så de onödiga buggarna med svenska språket ska jag väl slippa)

Det var 50% förr, men inte nu längre. Åtminstone inte på OS X.

Eftersom jag sitter på gammal hårdvara så blir det ingen katt i kartong på direkten. Men jag hade tänkt ge mig en MB lagom till jul eller när uppdatering vill infinna sig. Vid det laget är det väl 10.5.1 i alla fall, vilket jag tycker räcker.

För min del kommer Leopard att förbeställas så fort det går. Apple, ge mig ett releasedatum samt en beställ-knapp att trycka på.

(Ge mig även en Macbook uppgraderad till modern standard).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-27 23:26
Ursprungligen av marcushedenstrom:

För min del kommer Leopard att förbeställas så fort det går. Apple, ge mig ett releasedatum samt en beställ-knapp att trycka på.

(Ge mig även en Macbook uppgraderad till modern standard).

Förena installationen av Leopard med en uppgradering av disken (släng i 200gb+) och maxa minnet så kommer den kännas modern tror jag

Trevligt att höra att ni andra som varit med lite längre inte råkat ut för något otrevligt tidigare iaf. Förhoppnigsvis dyker ingen "jättebugg" (!) upp i .0 den här gången heller, även om jag tänker vänta nån vecka och se hur det förhåller sig. Tur att vi har några entusiaster dock!

Bevaka tråden