Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder på medlemmarna

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-05-12 22:46

Vad trevligt att kunna se foto på personerna som skriver inlägg. Skall försöka lägga in en bild på mig. Vilken storlek skall bilden ha?

Än så länge är det bara gurus/moderatorer som kan använda bilder. Vi undersöker dock om alla ska kunna göra det.
Det blir som ni förstår mycket mer grafik att ladda om alla 1500 medlemmar lägger in en bild på sig själva.

Vi återkommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-13 14:42

Lite larvigt att restriktera det till guru´s/moderatorer.

1500 medlemmar javisst, men vad har det med laddandet av grafik att göra? Vi har ingen tråd där alla medlemmar sagt sitt ännu, vore en bastard till tråd det!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-05-13 14:47

Skulle man inte kunna göra som macprat.nu har det; man har bilden på tex idiscen/isp:ns server och sen skriver man bara in adressen till bilden så slipper ni ha dem på er(a) servrar

Citat:

quote:Skulle man inte kunna göra som macprat.nu har det; man har bilden på tex idiscen/isp:ns server och sen skriver man bara in adressen till bilden så slipper ni ha dem på er(a) servrar

Det är så det funkar även här

Bilden skall ha storleken 96x96 pixlar men är alltså inte påslagen än för alla medlemmar

Var det inte 64 x 64?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-13 19:58

Jag tycker det är helt ok med en liten bild (eller symbol) för respektive medlem...men för översiktens skull så borde den vara lite mindre - den är lite "blaffig" nu.
Håll den runt ca 33x33 pixlar så blir det bättre!

64x64 är det som visas nu iaf. Om man ctrl-klickar på bilden och öppnar i ett nytt fönster så ser man att iBib´s bild (96x96) blir större än i forumet medan Mickes får exakt samma storlek i de båda fönstren.

Sådär nu fick jag vara lite messerschmitt också.

Kan man inte begränsa filstorleken så att tunga bilder inte laddas. Det vore ju bra i så fall. Det kan ju också vara så att den server där bilden ligger är slö för tillfället vilket kan vara trist. Men kul är det ju alltid med bilder.

Man kan låsa storleken på bilden - men endast i antal pixlar...

64x64 pixlar är det vi använder nu...precis som du skrev

Funkar ju bra det med. Ingen borde väl få så stora filer om man måste vara under t ex 64x64. Det borde väl vara bäst om man håller sig till skala 1:1. Alltså samma storlek som den får här i forumet. Sedan kan man ju rekomendera alla att försöka hålla nere filstorleken.

Min 96x96 pixlars bild är på 1 548 byte. En ganska lagom filstorlek.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBib:
Min 96x96 pixlars bild är på 1 548 byte. En ganska lagom filstorlek.

Lagom?? Mindre är väl ändå allt bättre när det gäller att begränsa storleken. Om bilden ändå visas som 64 x 64 är det ju helt onödigt att ha den större än så. En snabb skalning i Fireworks gör den 770 byte stor om man skalar ner det till den storlek som den faktiskt skalas ner av webbläsaren ändå. Det är en besparning på drygt 50 procent för något som bara är slöseri med bandbredd!

Muhahaha, jag är ond och dum.

[ 14 Maj 2002, 22:41: Meddelandet ändrat av: iBib ]

  • Avstängd
  • 2002-05-15 01:57

strunt i storleken?

en avatar/bild ger ju användarna mer identitet än det annars så extremt tråkiga användarnamnet i svart text på beige bakgrund...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-15 03:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Än så länge är det bara gurus/moderatorer som kan använda bilder. Vi undersöker dock om alla ska kunna göra det.
Det blir som ni förstår mycket mer grafik att ladda om alla 1500 medlemmar lägger in en bild på sig själva.

Vi återkommer.

Fixa en funktion för att stänga av grafik då! Sitter man på segt modem är det nog sak samma om det är era fula nunor eller medlemmars som tar upp dyrbar bandbredd. Det är som sagts inte er bandbredd som ansträngs, då bilderna ligger ´externt´.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-15 03:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
Lite larvigt att restriktera det till guru´s/moderatorer

*Instämmer mycket*

Officiellt uttalande om denna fråga:

- Vi TESTAR nu möjligheten att använda "user avatars" som infördes med nya UBB version 6.3 som vi installerade i helgen.

- Om testet faller väl ut, dvs det ser bra ut och passar in på 99mac.com, så kommer vi införa "user avatars" för alla medlemmar.

Ett problem med dessa bilder är att vi kommer bara tillåta bilder på medlemmar, inte några bilder på hästar, bilar, pokemon figurer etc. Det hoppas jag att ni alla förstår.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-05-15 11:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Ett problem med dessa bilder är att vi kommer bara tillåta bilder på medlemmar, inte några bilder på hästar, bilar, pokemon figurer etc. Det hoppas jag att ni alla förstår.

Valfri del av medlem då?

Fixa en funktion för att stänga av grafik då!

Den funktionen har funnits ända sedan det dök upp avatars här. Ett förslag är att du kollar in "min profil" och de inställningar som finns där.

Ähh...något kul litet kännetecken kan man ju ha utan att den måste visa ens egen fula nunna.

T ex:

  • Avstängd
  • 2002-05-16 09:22

vet att phpBB har stöd för att inte visa varken smilies eller avatars om man inte vill...

borde ju i värsta fall finnas nåt hack till UBB om det inte är inbyggt

Nu är "user avatars" påslaget för alla medlemmar.

och för att styrka martins påstående... *pekar på sin avatar*

Inga Pokemon?

<-- PIKA PIKA!

  • Avstängd
  • 2002-05-29 03:08

yey va kul *glad*

<-- en gn00 !

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Inga Pokemon?

<-- PIKA PIKA!

Pika pika = skata (på latin)

  • Medlem
  • 2002-06-14 19:26

Min Internetlina dök i dag, så i ren frusturation så Photoshopade jag en ny ikon, (kändes ovanligt)

Det är världens snyggaste logga, Atari Fuji som har fått ett litet Aqua stuk

Cool eller hur?

Hupps ... h´r vaknar ordmärkarpolisen till liv.

En logotype är ett (eller flera) ord som består av minst tre bokstäver. Atari fujis tre blå linjer är en symbol.

OK?

COOP är en logotype. Apples äpple är det inte, det är en symbol.

Dags att nana ... ZZZzzz

UPPDATERING 3:E JULI
Vi har nu haft bilderna aktiverade i några veckor och följande har skett:

- Många medlemmar väljer att inte lägga upp bilder på sig själva utan istället andra bilder, logotyper etc

- Vissa medlemmar väljer att köra animerade .GIF bilder som rullar.

Bevaka tråden