Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för OSX inbyggda zip-funktion?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En skum grej har hänt: en zippning verkar ha orsakat ett fel i en tryckfärdig PDF. Detta har hänt:
* En PDF ser helt okej ut när den lämnar mig (zippad via OSX inbyggda zip-funktion).
* Zip-filen mejlas till tryckeriet, som packar upp den.
* En av bilderna i PDF:en har nu fått en mörkgrön balk i nederkant (se bifogad bild). Tryckeriet tror att detta är ett medvetet, om än ganska fult, grafiskt element och trycker min folder.
(* Den från början mörkgröna cmykblandningen i balken kommer för övrigt ut i rippen ut som 100% cmy, dvs en mörkgråbrun nyans, vilket gör det hela ännu märkligare)
* Jag får syn på den mörka balken när foldern kommer från tryckeriet.
* Vi provar att skicka om original-PDF:en för att ringa in problemet. Jag zippar den på samma sätt och mejlar den till tryckeriet, som packar upp den och - vips - PDF:en ser helt okej ut!
* Vår enda slutsats är att något har gått snett i den första zippningen. Finns det någon annan på forumet med liknande erfarenheter? Vi har i alla fall inte varit med om maken!

mvh // Björn

Ren spekulation, men det behöver kanske inte vara just komprimering och dekomprimering som orsakat problemet? Data kan ha blivit korrupt på vägen när mejlet skickade?

Jag kan dock inte tillräckligt mycket om saken, så det är som sagt ren spekulation.

Har de kvar den första zip-filen som du skickade (i ouppackad form) ?

Det kan ju lika gärna vara upppackningen som packningen som gått snett, eller som Nicklas säger, överföringen

Har varit med om samma problem med korrupta filer när mottagaren har packat upp med en gammal version av Stuffit Expander. Kunde rekonstruera felet på min egen dator den vägen.

Vet du vilken plattform och uppackningsprogram mottagaren kör?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-09-27 15:13

Usch, vad tråkigt Björnbusen. Låg det en färg i blocket bakom bilden?

Det skulle inte förklara vad som gått fel, men åtminstone varför det blivit just den färgen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-27 16:20

Jag skickar alltid pdf-er som dom är. Om jag gör fel så måste ni förklara varför man ska zippa pdf-er.
Om det finns något filformat som kan vara problematiskt att packa så är det nog pdf. Eller är jag ute och cyklar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 21:10

Zip har inte någon cheksumme funktion i sig, endast om filen är skadad så pass att den inte går att packa upp känner Zip program av felen..

I korthet, även om detta inte är så mycket till hjälp just i detta fallet är att alltid om du måste säkerställa att en fil kommer fram hel på andra sidan är att använda någon cheksums metod. Exempelvis PGP signering, eller bara en enkel md5 hash av filen som den andra parten sedan verifierar..

Tack för svar. Jag har i min enfald trott att en zippad fil hade som ett skyddande skal, därför zippar jag av gammal (o)vana.

Nicklas Högås: Man tycker ändå att om zipfilen hade skadats vid överföringen, skulle den inte gå att packa upp. Här är det ju i så fall zip-filens innehåll som har blivit korrupt. Men mycket konstigt kan bevisligen hända - och händer!
Richard: Jag är inte 100 på att de hade kvar den ouppackade filen. Ska kolla det.
Christofer: Jag ska kolla vilken uppackare mottagaren använde. Återkommer om detta.
freddan: Jag hade också den teorin först, men blocket hade ingen färg alls bakom.
mjg: Är PDF:er alltså svårare att zippa än andra filtyper?
ntity: Intressant med checksum-resonemanget. Jag hade ingen aning om att zip var så kass i den bemärkelsen.

mvh // Björn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 23:48

Du kan aktivera en sorts "fattigmans cheksum" med ZIP genom att använda kryptering och lösenord på zip filen.. men jag skulle endå rekomendera dig att helt enkelt skippa zippandet och köra med någon riktig form av cheksums lösning, det svåra är väll egentligen att hitta något som funkar lätt och smidigt för alla parter

RAR har en funktion som gör att det går att återskapa data ur ett skadat arkiv, som ibland funkar om inte annat men dock är det ju bäst att filen kommer fram oskad från början

Har inte Stuffit någon form verifikation (checksumma) inbyggt i sit-formatet?

Å andra sidan har man ju tröttnat lite på Stuffit efter de senaste generationernas ständiga småproblem. Jag har alltid ett gäng versioner från 11 ner till åtminstone 8 eller 7 för att vara säker på att kunna öppna alla filer.

Det verkar ändå som om det är zip-filen som har blivit korrupt. Tryckeriet har testat att packa upp min originalzip-fil med OSX inbyggda uppackare - på flera olika datorer - med samma felaktiga PDF som resultat. När de har testat att istället packa upp med Stuffit Expander, har det inte funkat (vilket verifierar johan–tanyings checksummeresonemang ovan). Så min enda slutsats är - lita inte på OSX zipfunktion till 100 %.

mvh // Björn, som nog kommer att mejla okomprimerade PDF:er i fortsättningen

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-01 12:58

Rätt allvarligt det där. Jag skulle skicka en buggrapport till Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 14:17
Ursprungligen av mbp:

Rätt allvarligt det där. Jag skulle skicka en buggrapport till Apple.

Buggen är ju som det faktum att Zip är kasst

att data trasas sönder under sändning är något som händer konstant, därför som tcp och resten har checksums funktioner på alla paket (vilket endå kan leda till problem, men minskar dem markant)

Enda sättet att säkra det från start till mål, är en separat veriefierbar cheksum av filen.

1
Bevaka tråden