Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra utgående port på smtp-servern?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ändrar jag port på osx servers inbyggda smtp server?
Tänkte sätta upp en smtp server hemma så jag kan mejla var jag än befinner mig.

Du ska inte ta emot nån mail på den servern eller? För ändrar du port så kommer ingen annan server att hitta den

borde iaf va nåt sånt här:
kolla i /private/etc/postfix/master.cf och ändra som i exemplet nedan, sen startar du om postfix:

# =====================================================================
# service type private unpriv chroot wakeup maxproc command + args
# (yes) (yes) (yes) (never) (100)
# =====================================================================
smtp inet n - n - - smtpd
2525 inet n - n - - smtpd

Använder själv en liknade konfiguration eftersom Bredbandsbolaget spärrar utgående smtp.
Har satt upp servern till "Relay outgoing mail through host: smtp.bredband.net"

I min mailklient har jag angivit att min server som smtp server med port 2525 (enligt Johans exempel)

Funkar bra

Jag sitter bakom Comhem och använder 2600 som mailport och ändrat på min mailserver. Går som en dans. Fått ändra port på AFP för Comhem har spärrat den också - av någon oförklarig anledning.

Det jag vill är alltså att ha en smtp-server som jag kan använda oavsett vilket nät jag sitter på. Servern sitter på bredbandsbolaget.
För när man flänger runt som jag gör är det praktiskt att kunna skicka oavsett vart man befinner sig.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-09-27 13:20

Jag har gjort så att jag lagt en portforward i routern från 2525 till 25 på servern. Dessutom har jag en forward från 25 till 25.

På det viset kan jag välja port beroende på vart jag befinner mig.

Servern opererar hela tiden på 25 och kan snacka med alla andra servrar obehindrat. Den står också på bredbandsbolaget, och jag relayar all post via deras smtp.bredband.net.

Funkar bra för mig.

Och den servern kommer du åt utifrån när du ska skicka mejl?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Och den servern kommer du åt utifrån när du ska skicka mejl?

Svarar i Kalles läge att det funkar fint (har nämligen exakt samma konfig hemma).

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-09-28 10:57
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Och den servern kommer du åt utifrån när du ska skicka mejl?

Japp. Har ställt in utgående SMTP i Mail på port 2525 så det fungerar i princip överallt. Det var någonstans jag var där man spärrat all trafik ut förutom port 80, men då kör jag en webmail (Roundcube) istället.

1
Bevaka tråden