Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket system hittar man på din hårddisk?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I och med att Apple slutar utveckla Mac OS 9 kan det vara intressant hur läget ser ut idag.

Enligt Apple använder upp till 3 miljoner Mac-användare OS X, en siffra som de hoppas stiger till över 5 miljoner fram till årsskiftet.

Med 10.2 kommer ytterligare användare att byta till OS X. Hur ser det då ut idag, vilket system använder du på din Macintosh?

Om du inte har en Macintosh (dvs en pc) så gör det ingenting. Då det dock inte finns något svarsalternativ för den "andra" sidan, så skriv ett inlägg om varför du tycker Windows är så hemskt

[ 10 Maj 2002, 13:30: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Windows 98

Ouch! ok, ok, 9.0, fast jag bryr mig inte om min PPC längre.

Varför det är så hemskt?
Det kan jag berätta för er. För det funkar ju aldrig, inte ibland, inte lite utan aldrig. Att en windowsinstallation ibland lyckas är för mig förvånande. Och att inte windows dör ut pga att de som kör windows förr eller senare hamnar på psykhem är för mig en gåta. Jag är nog själv på väg dit snart, hoppas de har macar där...

OK, jag kanske har haft en extra dålig dag med härket, men kontentan är den samma.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-10 17:26

På jobb kör jag Mac OS X, Mac OS 9 och Yellowdog Linux....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-10 17:55
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Varför det är så hemskt?
Det kan jag berätta för er. För det funkar ju aldrig, inte ibland, inte lite utan aldrig. Att en windowsinstallation ibland lyckas är för mig förvånande. Och att inte windows dör ut pga att de som kör windows förr eller senare hamnar på psykhem är för mig en gåta. Jag är nog själv på väg dit snart, hoppas de har macar där...

Skit framför tangentbordet skulle jag säga

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: marcus:
Skit framför tangentbordet skulle jag säga

Sett från användarens eller datorns sida?

Windows 2000 får nog anses vara den version av Windows jag har minst problem med, och i och med att jag jobbar med det jag jobbar med så pressar jag verkligen både dator och operativsystem till sitt yttersta ganska ofta.

NT4 med SP6 var i sig ett väldigt stabilt system men i och med att bland annat USB inte stöddes öht så är det lite svårt att använda det idag.

Windows XP lider verkligen av allt som Windows 98, ME och allt vad de heter har lidit av i alla år - instabilitet, taskig prestanda och ett smäckigt gränssnitt som är på gränsen till att vara en förolämpning att använda. (Jo, jag vet att man kan slå av eländet och jag gör det frenetiskt på alla XP-maskiner jag kommer åt.. )

Fredrik skulle nog hålla med dig Joacim, jag hörde att dom hade gått tillbaka till Win2000 på deras arbetsplats för att just XP bara strulade hela tiden. Inte så att han är direkt överlycklig över 2000 heller iofs...

  • Oregistrerad
  • 2002-05-12 22:54

Mac OS X 10.1.3 hemma. Nästan enbart, det enda jag använder nian till numera är att spela gamla Nintendo 8-bitarsspel på.

Windows 98 och 2000 på jobbet. Suck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-13 02:56

Kraft-Macen: Mac OS 9.2.2 som huvudsystem. Mac OS X 10.1.4 på en annan partition. Använder 9.2.2 90 procent av tiden.

Tänkpaddan: Windows XP på den ena hårddisken. Har kastat ut Windows 98 för gott. Extra HD till min Thinkpad med Mandrake Linux 8.1.

Har haft en del trassel med XP. Musen får nervösa spasmer och tics ibland. Problem med att vissa särskilt elaka program kraschar och river med sig hela systemet. Linux fungerar klanderfritt.

XP går segt. Har testat W2K på samma burk och det pinnar på mycket bättre, men var å andra sidan ett rent helvete att installera eftersom man får peta dit varenda drivrutin manuellt. Usch. Min nästa bärbara dator blir en Mac.

[ 13 Maj 2002, 03:00: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Mac OS X på Powerbooken hemma. På jobbet är det Mac OS 9 och Windows 2000.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:

Windows XP lider verkligen av allt som Windows 98, ME och allt vad de heter har lidit av i alla år - instabilitet, taskig prestanda och ett smäckigt gränssnitt som är på gränsen till att vara en förolämpning att använda. (Jo, jag vet att man kan slå av eländet och jag gör det frenetiskt på alla XP-maskiner jag kommer åt.. )

Nja vet inte det. Installationen gick lätt på en Dell burk. Men den är föbannat långsam att installera!
Gränsittet? Låt oss säga så här. Min Mamma som är totalt dator okunnig tyckte det var trevligt. Och bara efter en stund så hade hon lärt sig hur det funkade.

Som att t.e.x att i hennes bildmapp så kan man med ett knapptryck göra slideshows, ha tumnaglar o.s.v

Hon gillade även den inbyggda "så här kommer du igång med XP"

Plus att det bara var att plugga in hennes gammla Lexmark skrivare så fungerade den. Kom en liten ruta som sa att "Ny hårdvara har funnits: Lexmark Blahahah".

Det är trevligt.

Sen tyckte jag prestandan var bättre på hennes burk än Win2000 kom med. Och några stabilitetsproblem har det inte varit. Dock så gillade inte Win2000 att man körde 2 divx filmer samtidigt försökte tömma papperskorgen och öppna photoshop samtidigt.

Tvärdog. Bara att starta om..

Luna GUIet gillade hon väldigt mycket bättre än det gammla (hon tyckte det gammla såg ut som nåt från 80 talet, vilket det är också) hon tyckte det vara fina färger..

Just det, över till ämnet.

OS X 10.1.4
9.2.2
Och ibland slänger jag in Mandrake Linux för skojs skulle (?)

Mac OS X 10.1.4 och Mac OS 9.1 för flygsimmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-16 16:59

Ni som tycker att Mac OS (nu talar jag om nian) är så oändligt mycket stabilare än Windows, hur får ni OS 9 så stabilt. Jag tycker att nian dyker titt som tätt. Gör jag något fel? Jag föredrar lätt Mac OS 9 framför Windows 98, men det är knappast av stabilitetsskäl.

Mvh, Ylan

Ylan,

varje Mac är individuell. Beroende på vad för program som du använder kan du skapa en tilläggsprofil som optimerar din dator och gör den stabilare.

Men att säga precis vad du ska deaktivera är svårt. Börja dock med att öppna tilläggshanteraren och välj "som paket" i visa-menyn. Alla paket som du med säkerhet inte gör någon nytta på din Mac kan du deaktivera.

Sedan är det bara att prova sig fram. Deaktivera så mycket som möjligt och starta om. Kör dina program. Om allting funkar kan du deaktivera ytterligare tillägg.

Det är ett petigt och omständigt arbete men i slutändan har du inte bara en stabilare dator utan även snabbare. Glöm inte att spara din inställningsprofil när du är nöjd. På så sätt kan du efter en uppdatering snabbt få tillbaka din proifl.

Jag har t ex kört Mac OS 9 där systemet inte krävde mer än 19 MB(!)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Varför det är så hemskt?
Det kan jag berätta för er. För det funkar ju aldrig, inte ibland, inte lite utan aldrig. Att en windowsinstallation ibland lyckas är för mig förvånande. Och att inte windows dör ut pga att de som kör windows förr eller senare hamnar på psykhem är för mig en gåta.

Sant. Jämfört med allt annat är det remarkabelt att ett OS som ska vara modernt och kraftfullt har en så fullständigt idiotisk installationsprocedur. Alla som nånsin installerat Windows 2000 Server/Advanced Server vet vad jag pratar om. Vid ett högst ovetenskapligt försök att lista precis alla steg man som administratör gör i en typisk installation blev det (om jag minns helt rätt) nånstans över 60 stycken, inräknat konfiguration av Active Directory. Systemkraven för att installera w2k är alltså en stabil hjärna utan tendenser till psykbryt...

Om stabiliteten i NT4: Jag skulle påstå att det är att ta i lite att kalla NT4 stabilt. Förvisso är NT4-kerneln relativt stabil helt utan belastning, men eftersom den inte klarar att hålla rent i minnet hamnar man i en ond swappningscirkel så fort det virtuella minnet börjat användas. Efter krävande operationer är det därför nödvändigt att starta om, eftersom man inte återfår några prestanda att tala om även när operationerna i fråga är slutförda. Går det så långt att även swappen fylls får man snabbt stifta bekantskap med "the blue screen of death"...

För att återgå till ämnet: Själv kör jag både OS X och OS 9, men använder bara 9:an för att sköta bankärenden på Handelsbanken. Fattar inte att de inte fixat en vettig internettjänst än - känns som att åka fem-sex år tillbaka i tiden varje gång man loggar in!

  • Medlem
  • 2002-05-16 18:17

Jag kör OS X hela tiden, enda sedan 10.0.
Jag använder bara os 9 till att spela unreal tournament, och moden tactical ops (jag tror att båda ska gå att spela under osx men jag har inte idats fixa det än, kanske lika bra, för annars skulle jag bara spela hela tiden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-16 21:05

Marcus,

jag skall titta på tilläggen. Ironiskt nog fick jag starta om datorn för att skriva det här

Tack så mycket, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2002-05-17 01:06

Jag måste, i egenskap av "helst kör jag Mac"-människa verkligen säga att jag, å andra sidan blir mer och mer imponerad av XP. Det rullar bra tycker jag. Tror faktiskt jag ska köpa mig en DELL-pc å ha till surfande å sån´t här hemma, leker med tanken. Det går trots allt jäkligt snabbt å bra att browsa på nätet med en PC å de kostar ju närmare en tredjedel av en stationär G4 med skärm å allt. Så det finns alltid anledning att hålla korpgluggarna öppna. Det känns rätt vettigt att hålla sig ajour med bägge datorerna. Har en TiBook som jag är jättenöjd med, men det känns "saggigt" ibland med internetsurfandet måste jag säga. Och ibland hänger sig faktiskt MacOS 9. OS X har jag inte kört in mig på så mycket än, men det kommer, tänk bara om Apple kunde optimera hastighetskänslan i det lite, som det är nu så måste man ju ha en dualprocessor-mac för att det ska kännas snabbt. Det suger. I det hänseendet blir macen plötsligt många, många gånger dyrare än en PC, för att kunna uppnå samma snabbhet i GUI´t. Det är verkligen något för Apple att ta tag i. OS X måste kännas vrålsnabbt, annars kommer Apple på sikt, trist nog, förmodligen få det jobbigt igen. Det är lite Performa-varning på en "vanlig" Mac som kör OS X. Och det gillar inte jag. En dator ska vara ett snabbt, knivskarpt verktyg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-17 02:19
Citat:

quote:För att återgå till ämnet: Själv kör jag både OS X och OS 9, men använder bara 9:an för att sköta bankärenden på Handelsbanken. Fattar inte att de inte fixat en vettig internettjänst än - känns som att åka fem-sex år tillbaka i tiden varje gång man loggar in!

Håller med. Handelbankens internetbank är rena stenåldern. Det tar åtta klick innan man kommer fram till sina konton - efter inloggning!

Mac OS 9.1 och 9.2.2 är hyfsat stabila, men visst, det bombar ibland. Det gör Win XP och Mac OS X också. Jag lyckades faktiskt krascha X igår, med Maya.

[ 17 Maj 2002, 02:20: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-05-17 09:23

Jag vill inget hellre än att slänga OS 9 åt fanders! Inte för att jag ogillar det men X är överlägset, och man vill ju renodla sin miljö.

Det stora problemet är att min externa Que USB-brännare inte har drivisar som funkar i OS X, så varje gång man skall bränna måste man starta om i OS 9.

Irritation! Ilska! Frustration!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-17 17:29

Nej, jag har svårt att vänja mig vid X. Det är så långsamt och gränssnittet suger!

På pc-burken har jag installerat Mandrake igen och är mycket nöjd med det. Rena drömmen jämfört med XP.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-05-20 11:12

Igår åkte 9:an ut. Nu är det bara underbara 10:an som gäller. Men tilläggas skall, trots att jag kallar det för underbart att jag självklart ser fram emot 10.2(5). För visst krävs en hel del optimering...

Jag måste bara få utbrista: Det här är kanon och kan bara bli bättre. Länge leve Apple!!!

PS. Trots att det nu är ca:2 månader sedan PC:n åkte ut så känner jag fortfarande ett lyckorus när jag inser att den är borta DS.

1
Bevaka tråden