Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplösning 1366x768 på iMac (aug. 2007)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-24 23:55

Jag har den enkla frågan om någon med senaste iMac 20" (aug. 2007) vet om upplösningen 1366x768 stöds för en extern skärm, dvs HDTV. Jag har sökt i forumet, men de flesta trådar, som tipsar om 3e-partsprogram, är inte så färska. Även om det säkert skulle lösa "problemet".

Tänkte köpa mig en iMac imorrn, och upplösningen är av mindre betydelse, men det kunde vara kul att veta.

/Herman

Bra fråga... min MBP vill alltid köra 1024x768 på min tv av någon anledning. Medans min gamla pc kan köra 1366x768... vet inte vad beror på, förmodligen går det att lösa på något sätt men har inte orkat forska något mer i ämnet.

Hur är det med en full hd lcd-tv? Kan nya Imac driva en sådan som extern skärm? Måste man isf avaktivera Imacens egna skärm, eller hur funkar det?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-25 11:02

Det finns program som fixar detta. SwitchResX har jag för mig ett utav dessa heter.

Imacen kan köra en till skärm ja.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-25 14:49

jag kom på att jag utelämnade en detalj som är väsentlig. Jag vill ju såklart köra DVI-HDMI. Med VGA kommer det fungera alldeles utmärkt att köra 1360x768, men det beror ju på att tvn fattar pixelmappningen, vilket inte min TV gör med DVI-HDMI.

/Herman

Jag frågar igen

Kan nya Imac "24 driva två stycken skärmar i full HD? Dvs, macens egna skärm samt en extern LCD-tv med full hd-upplösning?

Kräver det att man avaktiverar macens egna skärm när TVn är aktiverad? Eller fungerar det kanske inte alls?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-26 12:24

Så länge som datorns grafikkort klarar 1080 så är det inga problem. Min fråga i den här tråden är ju om den speciella upplösningen 1366x768 finns med. Att skicka riktigt hög upplösning till både datorns egna skärm och en LCD-TV är inga problem. I alla fall inte på min Shuttle från 2004

/Herman

Ursprungligen av ptba:

Min fråga i den här tråden är ju om den speciella upplösningen 1366x768 finns med.

Har du kollat programmet som Sidde tipsade om lite längre upp i tråden?

SwitchResX

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-26 19:36

Jag har inte köpt datorn ännu, men som jag skrev så har jag läst om 3e-partsprogram som ska fixa biffen, men det vore ju ännu trevligare om det funkade redan från början.

/Herman

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-26 21:06

Min MacBook kunde driva en sådan TV med rätt pixelmapping och allt, så JA det ska funka med iMacen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-26 21:52

Koski, var det under förutsättningarna DVI-HDMI och med en LCD-TV som inte förstår 1360, utan måste ha 1366 ?

/Herman

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-06 16:59

Näe, det var mini-DVI till DVI rakt in i teven som var en sån där svart Samsung med haka. Kommer tyvärr inte ihåg mer detaljer än så, tyvärr.

1
Bevaka tråden