Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hela bibblan på extern HD?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en tre år gammal iBook. 60GB HD. Men sen en vecka har jag också en 80GB iPod Classic och med poden kommer också ett litet lyxproblem. Jag har mer utrymme på den, än på datorn. Så jag kan jag inte fylla den med mer än 25GB cirkus, innan min dator blir full. Kan jag på något enkelt sätt göra så att mitt bibliotek i iTunes, som poden synkas med, alltid ligger på en extern HD? Alltså bara flytta det till en extern? För en sån köper jag gärna, de kostar ju bara någon tusing.

Eller, om det här inte går, kan jag på något annat sätt lösa problemet? Jag har massor av skivor som jag inte kan rippa in nu, eftersom utrymmet på datorn börjar ta slut.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-09-26 13:34
Ursprungligen av n00bkillaz:

Jag har en tre år gammal iBook. 60GB HD. Men sen en vecka har jag också en 80GB iPod Classic och med poden kommer också ett litet lyxproblem. Jag har mer utrymme på den, än på datorn. Så jag kan jag inte fylla den med mer än 25GB cirkus, innan min dator blir full. Kan jag på något enkelt sätt göra så att mitt bibliotek i iTunes, som poden synkas med, alltid ligger på en extern HD? Alltså bara flytta det till en extern? För en sån köper jag gärna, de kostar ju bara någon tusing.

Eller, om det här inte går, kan jag på något annat sätt lösa problemet? Jag har massor av skivor som jag inte kan rippa in nu, eftersom utrymmet på datorn börjar ta slut.

Stäng av itunes och kopiera hela din itunes katalog till den externa disken.. När det är klart startar du itunes igen och håller in alt under uppstarten. Då kan du välja Choose library.. Och då väljer du bara ditt library på din externa disk..

Alltså kan du ha ett libary på laptopen och ett på den externa.. Alltid bra när man är på resande fot

Ah, okej. Och då synkas iPod bara till det bibliotek jag har valt just då, eller? Det blir inget strul då då? Om jag synkat poden mot ett bibliotek och sen synkar mot ett annat som inte innehåller samma låtar?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-09-26 17:10
Ursprungligen av n00bkillaz:

Ah, okej. Och då synkas iPod bara till det bibliotek jag har valt just då, eller? Det blir inget strul då då? Om jag synkat poden mot ett bibliotek och sen synkar mot ett annat som inte innehåller samma låtar?

iPoden kommer synca till det bibliotek som är aktiverat.. Vet dock inte om ipoden tar bort låtar om de inte finns i iTunes.. Prova så får du se

Du kommer ju troligen ändå aldrig synca ipoden till laptopen ändå eftersom hela ditt bibliotek inte finns där.. Kommer ju inte finnas något att hämta så att säga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-15 15:06
Ursprungligen av p2d:

iPoden kommer synca till det bibliotek som är aktiverat.. Vet dock inte om ipoden tar bort låtar om de inte finns i iTunes.. Prova så får du se

Någon som har svar på det ovanstående?

Är på gång att köpa en iPod Classic för att kunna rymma all min musik på spelaren. Musiken har jag dels på min MacBook, men till stor del även på en extern USB-disk. Den musiken ligger inte i ett iTunes-bibliotek ännu.

Jag vill ha automatisk synkning av exempelvis podcasts, men jag vill inte behöva ha all min musik på min stackars lilla MacBook-hårddisk, så vad jag skulle behöva är någon sorts semiautomatisk synkning.

Det är ju möjligt att länka in musiken från den externa disken in i iTunes, men vad händer då om jag synkar iPodden när disken inte är ansluten? Tar iTunes bort musiken eller låter den spåren vara eftersom de fortfarande finns inlänkade i databasen (om än inte tillgängliga för att spela)?

Varning

Hade mina filmer importerade i iTunes från en extern. Startade en dag datorn+iTunes utan att ha den ikopplad, sedan dess måste man med alla filmer+tv-program manuellt ange sökväg för filen. Som tur var hade jag bara dryga 50 filer där, men om detta skulle hänt med ens bibbla, 4000 låtar+ liksom, man skulle ju fått panik.

1
Bevaka tråden