Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp att radera alias av programmappen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett litet problem. Jag har råkat göra ett alias av programmappen. Jag skulle upp i adressraden i Safari och tryckte rune-L. Det visade sig att jag var i Finder och då skapades ett alias av programmappen. Detta alias lade sig i själva programmappen.

Aliaset går inte att ta bort eftersom de riktiga programmen ligger aliasmappen. Men de ligger ju också i den verkliga programmappen! Slänger jag ett program i aliasmappen ligger symbolen kvar i den verkliga programmappen, men bakom symbolen döljer sig endast tomrum. Jag bifogar bild på detta. Hur ska jag få bort denna aliasmapp?

Har någon varit med om något liknande? Kan någon hjälpa?

Bästa hälsningar
Martin

  • Medlem
  • 2007-09-26 14:51

Det är väl aliaset du ska slänga, inte det som finns "i" aliaset.

Ursprungligen av Baron:

Det är väl aliaset du ska slänga, inte det som finns "i" aliaset.

Jo det vill jag ju göra. Men hur får jag bort programmen från aliaset? Det som finns i aliasmappen är inte alias av programmen, utan programmen själva. De finns så att säga på riktigt på två ställen.

Jag kan kanske testa att flytta ut programmen till en annan tillfällig mapp, slänga aliasmappen och sen flytta tillbaka programmen till programmappen. Kan det funka?

SENASTE NYTT: Det verkar som det lyckades! Halleluja

  • Medlem
  • 2007-09-27 20:12

Då är det inget alias. Eller så fattar jag inte vad du menar.

Har du ett alias ser det ut som på bifogad bild. Det su ser i aliaset är det som ligger i originalet. Kast du något från aliasets innehåll ryker även originalet eftersom det är samma fil. Är det olika filer är det inget alias du har skapat.
testa genom att döpa om något i den ena mappen, eller lägg ner något nytt objekt i den. Händer samma sak i den andra är det ett alias som du kan kasta.

Kolla bara att allt är som det ska innan du tömmer papperskorgen.

1
Bevaka tråden