Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amazon lanserar värdig konkurrent till iTunes Store med DRM-fri MP3 i 256 kbps

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Amazon har precis lanserat en värdig konkurrent till iTunes Store: Amazon MP3 Store Låtarna ligger i samma prisklass som iTunes Store eller lägre men framförallt är det bara DRM-fria låtar i MP3-format och hög kvalité (256 kbps). De har dessutom en bra lösning för Mac OS X.

Spontant verkar detta riktigt bra. Det är bra för alla att Apple får lite verklig konkurrens och det är underbart att det handlar om helt fria MP3-filer, detta är framtidens melodi.

Läs mer hos Daring Fireball: The Amazon MP3 Store and Amazon MP3 Downloader

Det är inte utan skadeglädje som man samtidigt läser att Virgins digitala musikaffär - med DRM - stänger för gott.

Verkar jävligt bra. Bra kvalitet också. Synd att det är 7-8 år för sent. Har man piratat så länge så kommer jag antagligen inte att börja köpa igen. Lägger mina musikpengar på konserter istället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-26 08:27

Hmm, "bara" 2.000.000 låtar, och bara från EMI (om man inte räknar med indie-bolagen).

Undrar dock vad Amazon gick med på för att få DRM-fritt utan högre pris.

Större utbud än iTunes gällande DRM-fritt. Verkar mycket bra tycker jag. Kan man köpa från Sverige, någon som testat? För den har bättre utbud än svenska iTS.

Myvket bra, iTS kan behöva lite andra aktörer som visar var skåpet ska stå.

Tydligen så har iTunes kontrat med alla låtar som Amazon har och gjort dom DRM fria i iTunes.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-26 10:28

Jag tycker det är kanske det bästa som har hänt när det gäller digital musik. Visst är iTunes Store bra men lite konkurrens är alltid bättre. Om Amazon lyckas få med fler musik bolag på samma villkor som nu så kommer dom lyckas. Dom gör precis så som alla skulle ha gjort från början. Strunta i DRM, bra kvalität och bra priser. Apples 0,99€ för en 128bitar AAC DRM låt är för mycket. Jag hoppas bara att Apple reagerer nu och sänker priser på DRM fria låter samt försöker öka utbudet avsevärt.

//Rob

Mer från Gruber: More on the Amazon MP3 Store

Han tar upp några punkter, t.ex. att det svåra för Amazon inte har varit att bygga en onlineaffär utan att få skivbolagen med sig. Han tar upp en Wired-artikel om hur det faktiskt är Apples förtjänst att Amazon kan sälja DRM-fritt.

Några intressanta punkter är också att vissa album är mycket billigare hos Amazon och att artister som Radiohead, som vägrar sälja enskilda låtar, inte kan köpas på iTunes Store, men på Amazon MP3 Store.

Man ska inte kunna köpa från Sverige, men du kan ju alltid råka glömma var du bor och ange en amerikansk adress i din förvirring...

Jag håller med om att konkurrensen är bra. Utvecklingen mot bättre priser och villkor kommer antagligen att gynnas.

På ett annat forum påpekade någon att Amazon ofta dumpar priser för att locka kunder, som kanske samtidigt passar på att handla något annat som Amazon har högre marginaler på.

Apples marginaler är ju inte stora på iTS, och de tar in mycket av pengarna genom att sälja iPod. Jag undrar om Amazon har några marginaler alls? De kanske räknar med att ta igen en viss förlust genom att få ett ökat antal kunder?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Apples marginaler är ju inte stora på iTS, och de tar in mycket av pengarna genom att sälja iPod. Jag undrar om Amazon har några marginaler alls? De kanske räknar med att ta igen en viss förlust genom att få ett ökat antal kunder?

Har du kollat in artikeln hos Daring Fireball som jag länkade i inlägget före ditt? Där har du ett tänkbart svar på dina funderingar:

So why is Amazon even bothering with a music download store, given that “everyone knows” the iTunes Store is a loss-leader that Apple offers just to sell more iPods?

Because that’s bullshit. Apple is making good money from the iTunes Store.

[...]

So, ballpark-estimate-wise, it’s safe to say Apple gets about 30 cents per song sold — and even more for songs sold in Europe, given the euro’s current strength against the dollar. On July 31, Apple announced that they’d sold the three-billionth song from the iTunes Store. Three billion songs times $.30 per song is $900 million.

900 miljoner dollar är inte fy skam va? Men kringkostnader då?

Bandwidth, credit card processing fees, and whatever other costs Apple incurs running and developing the actual store come out of Apple’s share of the revenue. Those costs are significant, but it’s a pretty good bet they’ve totalled up to a lot less than $900 million.

Dessutom: det växer så det knakar:

And, iTunes Store music sales are growing — fast. Apple announced the two-billionth song sold just six months earlier. Even if the acceleration stops, which it won’t soon, Apple is already selling two billion songs per year, for $600 million in revenue.

And, as if that weren’t enough, I suspect Apple makes a nice chunk of change on the other $.70 of each song sold. Assuming Apple issues payments to the record labels only periodically — weekly, monthly, quarterly — Apple gets to hold onto that money in the interim, during which time they earn interest on it. It doesn’t require a high interest rate to make a lot of money on two billion dollars flowing through your hands.

In short, while Apple doesn’t earn much at all on the sale of a single song, they make up for it in volume. And squeezing profits out of low-margin high-volume transactions is right up Amazon’s alley. The iTunes Store podcast directory? Maybe that’s a loss-leader. But the iTunes Music Store? That’s serious business.

1
Bevaka tråden