Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta namn och bild

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I skrivande stund så har 99mac.com 2315 medlemmar.

Idag finns möjligheten att ändra sitt "displayname" och "bild".

Dessa funktioner används flitigt, lite väl flitigt tycker jag.

Jag personligen tycker att det blir väldigt rörigt och förvirrande när folk byter namn och bild lite för ofta.

Jag tycker att man borde tänka till en eller två gånger innan man byter bild eller namn eller både och.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-26 10:34

Instämmer. Namn kan man väl behålla det som är "inkört", lättast för alla och även för bäraren då det är inkört.

Vissa bildbyten fungerar ypperligt då man fortfarande har en igenkänningseffekt, tex Täpp kände man igen direkt då bilden hade samma "stuk".

Vad jobbigt det blev nu när jag tänkt byta till samma som på 99reklam...

Jag kan inte annat än instämma! Det är en del som byter och bild och namn rätt ofta och det förvirrar en del. Jag har ju förutfattade meningar om vissa användare som jag inte vill förlora... Nä, men seriöst så är det faktiskt dåligt att det byts så ofta. Jag kan till och med gå så långt att jag tycker möjligheten att byta namn inte borde vara tillgänglig annat än genom moderatorerna. Eller så kanske man borde kunna se inloggningsnamnet (som ju inte går att ändra) också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-26 11:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
[QB]Jag kan inte annat än instämma! Det är en del som byter och bild och namn rätt ofta och det förvirrar en del. Jag har ju förutfattade meningar om vissa användare som jag inte vill förlora... [QB]

hahahaha

Det är struligt med namnbyten inte minst då man kollar gamla postningar. Om det citeras så står det fortfarande "skapades ursprungligen av Mr X". Men Mr X har bytt till "John Doe". Inte så lättläst.

Delvis samma problem uppstår då man kan editera sina egna inlägg. Nån gång har jag sett att folk har ändrat /tagit bort innehållet i sin postning i efterhand, vilket gjort efterföljande postningar till "Goddag Yxskaft".

Nä, ett namn och en bild och hellre stavfel än historieförfalskning.

Andersson - formerly known as Slave

  • Medlem
  • 2002-09-26 11:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Andersson - formerly known as Slave

Är du Slave? Hade inte du mörkt hår tidigare? och skägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-26 11:41

Generellt måste det råda frihet beträffande val av avatar och namn - givetvis frihet under ansvar, d.v.s. konsekvenserna av ev. namnbyte får medlemmarna själva stå för. Givetvis är det svårt att hålla reda på medlemmar som går under olika namn, men skälen till att de gör det kan ju vara många...

- Man kanske inte känner sig nöjd med sitt första val. Insikt kommer ju med tiden...
- Man kanske förväxlas med någon annan alt. att man har ett så "anonymt" namn att ingen "kommer ihåg en".
- Man kanske vill dölja tidigare "misstag" och felsteg ibland inläggen...
- Man kanske helt enkelt tycker det är kul att byta då och då för att göra forumet mer levande.

Nu är det ju så att verkligheten ser ut som den gör (oj,då!

) och folk är olika. Jag tycker det är en fördel om vi har ett forum där medlemmarna själva får välja vad dom vill heta och "hur dom vill se ut"... De som eventuellt byter ofta tror jag själva kommer till insikt om att de snart "glöms lätt bort".

Personligen tycker jag att byte av avatars är helt ok (är själv skyldig till ett tiotal byten nu under drygt ett år), medans namnbyte däremot är betydligt mer förvirrande...
Själv har jag valt att behålla mitt "aliasnamn" då de flesta känner mig under detta -mitt riktiga namn kompletterar bara och kom till för att jag fick ett officiellt uppdrag som moderator här.

Hursomhelt - bara ni trivs med er närvaro här så är vi all nöjda!

Tror ni som jag att S_W smyger omkring med nytt nick och ny bild?

*o-o-o-o-o-oo* (X-Files theme)

Gör som jag, memorera allas medlemsnummer. Det är jättepraktiskt eftersom det inte ändras.

Skämt åsido, jag håller med om att det är förvirrande när folk byter namn. Som du andersson (fd. slave), jag trodde du var en "ny" själ här på forumet, eftersom du bytte namn och avatar på samma gång.

/M

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Gör som jag, memorera allas medlemsnummer. Det är jättepraktiskt eftersom det inte ändras.

Skämt åsido, jag håller med om att det är förvirrande när folk byter namn. Som du andersson (fd. slave), jag trodde du var en "ny" själ här på forumet, eftersom du bytte namn och avatar på samma gång.

/M

Hemskt ledsen, hoppas du stör dig ungefär lika mycket på mina nya inlägg som de gamla

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Andersson - formerly known as Slave

Är du Slave? Hade inte du mörkt hår tidigare? och skägg.

*är fortfarande skäggig och mörkhårig*

Den lilla bilden är taget i ganska starkt solljus.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-26 12:19

Jösses, du ser ju nästan snäll ut!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´:
Generellt måste det råda frihet beträffande val av avatar och namn

Varför måste det det?

Just namnbyte tycker jag borde vara begränsat. Säg att t.ex. endast admin kan göra det åt en. För, precis som det nämnts, så blir ju citeringarna helt fel eftersom de baseras på namnet. Avatarer tycker jag däremot det står fritt att för alla att byta när de vill. Så länge namnet är detsamma.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´:
- Man kanske inte känner sig nöjd med sitt första val. Insikt kommer ju med tiden...

Då kan man gå via admin.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´:
- Man kanske förväxlas med någon annan alt. att man har ett så "anonymt" namn att ingen "kommer ihåg en".

Samma här, då kan man gå via admin.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´:
- Man kanske vill dölja tidigare "misstag" och felsteg ibland inläggen...

Är det bra att man kan göra det då? Tycker folk ska stå för sina inlägg, hellre att de tänker sig för innan istället för att tänka: "Äh, nu skriver jag såhär och sen byter jag namn när folk blir sura."

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´:
- Man kanske helt enkelt tycker det är kul att byta då och då för att göra forumet mer levande.

Öh, på vilket sätt blir det mera levande för att alla byter namn fram och tillbaka?

Vänta nu..Mondo66 från Ingenstans, vem är du?

Jag tycker ort ska vara obligatoriskt, liksom IRL-namn i profilen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Jösses, du ser ju nästan snäll ut!

Jo, folk tycker att jag är som en gosig nalle. Sen kommer de hem, tittar i min filmhylla, mitt kylskåp, hör min musik och ser mina hentaibilder. Höhöh, perfect deception.

Mondo66: Nu är jag förvirrad? Vad står ditt 66 för? Du har nyss bytt till det. Eller är jag fortfarande lika förvirrad som igår?

Ni som är skarpögda kanske ser att jag också bytt namn. Tidigare gick jag under "- Daniel Eriksson -" Men nu tagit bort strecken. *X-files theme mullrar i bakgrunden*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dsm:
Vänta nu..Mondo66 från Ingenstans, vem är du?

Ja visst är det irriterande om folk byter hursomhelst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-26 13:07

Denne mondo66 är en bedragare, en kanalje. Jag är den rätte mondo65.

Alltså: det var jag som bytte till Mondo66 och sen tillbaka igen. Bara för att göra en poäng. Vår vanliga Mondo har inget med det att göra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-26 13:10
Citat:

quote: Alltså: det var jag som bytte till Mondo66 och sen tillbaka igen. Bara för att göra en poäng. Vår vanliga Mondo har inget med det att göra...

Och vad var det för poäng? "Name napping" när det gäller domännamn har man ju hört talas om, men...

Ämen vänta nu...

Tycker du är helt ute och cyklar nu mondo.

Alla dessa förbud du vill ha, de låter ju inte klokt.
Så kan man ju inte ha det i ett forum.
Har du sett ett forum som går efter sådana förslag?

Nää, sånt där tvång är lite väl för *Stalinistiskt*

G-bit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-26 13:14

Jag menar hur skulle det se ut om jag bytte namn till Adrian C?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag menar hur skulle det se ut om jag bytte namn till Adrian C?

Det skulle vara riktigt scary.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-26 13:18

Visst, som Mel A, Mel B och Mel C ungefär.

Nä tusan, nu måste vi vakna. Titta på det här från ett lite vidare perspektiv. Tänk efter nu...vad diskuterar vi egentligen? Om vi besökare av denna sida ska ha rätt att byta displayname och avatar? Hehe, lite väl argumentationssjuka i veckan eller?

Jag tycker att man ska få byta avatar så som man har rätt o byta frisyr ungefär
Namn vet jag inte, roligare om alla har kvar sina.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Och vad var det för poäng?

Poängen var att det är förvirrande när folk byter namn hit och dit. De som läser tråden nu i efterhand blir ännu mer förvirrade eftersom det inte längre finns någon "Mondo66" från "Ingenstans". Så de undrar vad sjutton det är som vi snackar om överhuvudtaget.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Alla dessa förbud du vill ha, de låter ju inte klokt.
Så kan man ju inte ha det i ett forum.
Har du sett ett forum som går efter sådana förslag?

Nää, sånt där tvång är lite väl för *Stalinistiskt*

Äh, det handlar inte om förbud. Det handlar om funktioner. Vi har inte funktionen för signatur i inlägg påslaget. Vi har inte funktionen för betygsättning av medlemmar påslagen. Och så vidare. Bara för att vi inte har dessa funktioner påslagna betyder inte att vi har ett "stalinistiskt förbudsforum" här. Det betyder bara att vi inte vill ha de funktionerna.

Bevaka tråden