Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omstartsproblem vid installation av OSX

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iBook där DVD-spelaren har havererat. Nu försöker jag installera om OSX (Tiger) med hjälp av en extern DVD-spelare. Tyvärr funkar det dock inget vidare. Jag får fram skivan, dubbelklickar på installationen, trycker på "starta om"-knappen och datorn startar om. Så långt verkar allt fungera som det ska, men när den startar om så år inte installationsprogrammet igång utan jag får fram samma inloggningsruta som vanligt.

Vet någon vad som kan vara fel, och hur jag kommer tillrätta med det?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-25 21:18

Det beror nog förmodligen på att den externa DVD-spelaren inte stöds direkt av iBookens Firmware. dvs att den inte kan boota på den. Ett enkelt sätt att kolla är att starta maskinen med alt-tangenten nedtryckt och ha systemskivan i den externa DVD:n. Om det finns stöd för läsaren i Firmware så dyker systemskivan upp, och du kan starta direkt på den. Annars är det nog lite körigt... Har man någon annan maskin i närheten så kan använda sig av Targetdiskmode för att installera om OSX.

Nej den syns inte när jag startar med alt-tangenten nedtryckt. Kan det fungera om man gör en image av skivan?

Nu har ja testat med min gamla iBook G3 och där funkade det. Jag tryckte ned alt och jag fick sedan välja mellan att starta från den vanliga hårddisken, eller från skivan. Problemet var bara att det inte gick att installera på den datorn då skivan följde med min nyare iBook G4. Kan det vara något fel på min G4?

1
Bevaka tråden