Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac vs MBP

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-09-22 22:57

Hey...
Är en PC-användare som längtar efter att bli mac-användare istället. Har hela tiden varit inställd på att skaffa en iMac, men har börjat kika lite på macbook pron eftersom jag är student och kanske kommer ha behov av en bärbar framöver. Har läst att en del har problem med skärmen på iMacen så därför skruvar man lite på sig...
Grafisk/webdesign är vad jag kommer använda den till, så vad tror ni är det bästa köpet? Vilken är snabbast, bäst grafik osv...?
20" iMac (billigaste) eller 15" MBP (också billigaste)?
Det blir ju rätt så dyrt om jag väljer MBP då jag ska köpa till tangentbord, mus och eventuellt skärm...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-22 23:11

Båda funkar utmärkt till det som du skriver att du vill använda den till, så frågan är bara egentligen..

vill du ta med dig datorn == mbp
inte == iMac

inte svårare än så, även om du nu kanske skall kolla på en vanlig macbook då den klarar det som du tänker med utan problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-23 01:32

Ja, precis som ntity skrev, så passar båda valen för ditt behov. Och valet är i princip om du vill ha bärbart och stationärt eller enbart stationärt? Med extern skärm, tangentbord och mus så har du möjlighet att både ta den med eller ha som stationär dator. Superpraktiskt, tycker jag. Men det kostar ju en rejäl slant med en sån uppsättning. Eftersom du ska plugga, så är det väldigt praktiskt med bärbart.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-09-23 11:53

jo det där med priset gör ju sitt också...
Vet inte riktigt hur stort behov jag egentligen har av en bärbar, det är över helgen isf, under veckan kommer den nog vara stationär.
den vanliga macbooken har väl inget riktigt grafikkort så den är väl ingen höjdare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-23 12:30

Ok, om vi säger såhär istället. Vore det väldigt bra att kunna ta med datorn t ex på helger? Om du kan vara utan en bärbar, så satsa på en stationär. Jag tror att alla grafikkort är antingen helt ok eller bättre för ditt behov, som finns till de datorer du väljer mellan. Givetvis finns det ju "sämre" grafikkort rent prestandamässigt i en macbook, jämfört med en mac book pro. Eller en mini, jämfört med en imac. Jag tror att man märker nog bara skillnad i prestanda i de riktigt tunga bild-, ljud och filmredigeringarna. Eller i spel.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-09-23 15:36

Nej det är nog inte livsnödvändigt med en bärbar på helger t ex...det är just de där "nu vore det gött med en bärbar"-tillfällena som gör en mer osäker
Det här med skärmproblemen som en del iMacar har gör en inte mindre osäker, nån som har en uppfattning om hur vanlig det här problemet egentligen är?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 17:17

För min del är det ett enkelt val, redan dagen efter jag införskaffade min första laptop så var det uppenbart att den stationära endast skulle mögla i hörnet..

Jag har det för att det var Alex Lindsay som sa på något Macbreak Weekly - "if you just look at the price, sure, but if I factor in that I value my time it becomes not only affordable, it becomes cheap.."

Det är lätt att stirra sig blind på att du "sparar" 2000:- eller vad det nu kan vara (orkar inte kolla) men ärligt talat de tillfällen då du önskar du hade en laptop men köpte en stationär är klart värt mer pengar än så..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 18:58

Ja, det är lustigt hur man kan bli beroende av att ha datorn med sig när man har en bärbar. Jag har en MBP och har svårt att gå tilbaka till en stationär dator. Jag rekommenderar en bärbar definitivt om man inte måste ha grafikprestanda. Frågan för dig är väl om det inte skulle räcka med en MacBook.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-09-23 21:51

Det skiljer 6000 kr med studentrabatten mellan iMacen och MBP...
Ska ju köpa CS3 design premium för 7000 (också rabatt) så det blir ju en hel del om jag väljer MBP.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-09-25 15:44

Har bestämmt mig för iMacen iaf...sneglar dock lite på den dyrare av 20":arna
Hur stor skillnad är det mellan dom? Hur mycket bättre är grafikkortet?

  • Oregistrerad
  • 2007-09-25 18:34
Ursprungligen av ledin:

Har bestämmt mig för iMacen iaf...sneglar dock lite på den dyrare av 20":arna
Hur stor skillnad är det mellan dom? Hur mycket bättre är grafikkortet?

Jag skulle välja den 24" ALU Imacen pga.att skärmkvalitén är bättre än 20" ALU iMacen men då har man kommit nästan upp i pris där du kan lägga till några tusingar och få en MBP med den lägsta konfigen.
24" ALU iMacen, som jag själv har, är en underbar dator på alla sätt och vis men den är inte så mobil som MBPn.
Det är inte lätt hur man än vrider och vänder men lycka till med din datorköp

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-25 16:01

Jag tror att det är bättre att du kikar på processorkraften på respektive. Grafikkorten för de respektive fungerar bra för det du ska använda den till. Minne, hårddisk och eventuellt grafikkort kan du ju uppgradera i framtiden om det önskas. Processorn är ju rätt dyr att uppgradera i efterhand..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-25 16:52

1. Vill man ha stor skärm - och inte har råd med MBP + extra skärm = iMac.
2. Har man inte tänkt kånka med sig datorn = iMac.

I övrigt MBP.

Själv har jag en TiBook som jag kånkar och den behöver jag inte vara rädd om. På denna kan jag göra allt som jag inte behöver stor skärm till. Det råkar sammanfalla med att det inte heller behöver CPU-muskler heller. Så - för mig var valet enkelt - iMac (en ny 24 köpes när Leopard släpps).

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-09-25 20:33

24" är lite väl stort på mitt skrivbord...men läckert hade det varit
Mac Pro med 2 cinemadisplayer hade också varit läckert

Men jag tror ändå att jag blir nöjdare med iMac...senast jag var inne i butiken och klämde på både iMacen och MBP så föll man mer för iMacen så att säga...

Hur stor skillnad är det mellan 2.0 och 2.4 ghz då?

EDIT: Hittade denna sida : http://www.macworld.com/products/apple/
Skiljer 23 poäng med Speedmark

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-25 20:38

Tja, eftersom det är en kompakt dator, iMacen, så tror jag att om du får plats med en 20" så lär du kunna ha en 24" lika bra. Jag gissar på att det inte är så stor skillnad mellan 2,0GHz och 2,4GHz.

Jag rekommenderar alltid att ta "mellantinget" om det finns tre nivåer av en dator. Och i ditt fall, syftar jag då på 2,4GHz-datorn.

Så känner du inte att du har valt den "sämsta" av de tre...

Jag hade köpt 24"arn även om jag hade haft lite plats.
Om skärmskillnaderna är så pass stora som de säger så hade det lätt varit värt det enligt mig.
Och 24"arn är bra, för man hade blivit helt mållös varje gång man satt sig vid datorn

  • Oregistrerad
  • 2007-09-25 22:38
Ursprungligen av RockyMontana:

Jag hade köpt 24"arn även om jag hade haft lite plats.
Om skärmskillnaderna är så pass stora som de säger så hade det lätt varit värt det enligt mig.
Och 24"arn är bra, för man hade blivit helt mållös varje gång man satt sig vid datorn

Kunde inte själv sagt bättre
Att kolla en HD film på den skärmen är makalöst underbart upplevelse

Jag kanske är ensam här, men jag har en Macbook Pro (2,16ghz Intel Core Duo, 2GB Ram) men känner ändå ett behov av att ha en stationär dator hemma.

Jag är egentligen mest sugen på en Mac Pro men kommer att välja Imac dels för skärmen men också för att de grafikkort som kommer med Mac pro i dag är så kassa, man vill ju inte pynta 30 lök för en dator och sedan köpa till ett grafikkort för 5000 ett par månader senare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-26 14:33

Den nya alu iMacen är inte rätt dator för dig om du ska arbeta professionellt med foto/grafik och behöver en korrekt skärm. 20" har en enkel TN-panel och ger en märkbart ljusare och mer utvattnad bild nertill på skärmen jämfört med ovansidan. 24" har visserligen en mycket bra panel av typen H-IPS, men den begränsade lådvolymen gör att Apple verkar ha slarvat med bakgrundsbelysningen (alla iMac 24" jag sett, varav tre som stått på mitt skrivbord innan jag gav upp och reklamerade har haft en toning från vänster till höger med kall blåaktig vitbalans till varm gulaktig vitbalans). iMac är en fantastisk dator för hemmaanvändaren utan större krav, men inget för proffset. Den föregående modellen (vita iMacen) har mycket bättre prestanda på skärmen - även 20" som där inte har en TN-panel.

Mina råd är:

* Titta på en begagnad vit iMac 20" eller 24". Den har dessutom nVidia-kort med bättre prestanda än det ATI-kort som sitter i nya iMac.
* Skaffa en MacBook Pro och leta upp en bra extern skärm (inte nödvändigtvis Apple) och anslut med DVI.

/ Jacob

Senast redigerat 2007-09-27 17:52
  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-09-26 20:28
Ursprungligen av ja.jo:

Den nya alu iMacen är inte rätt dator för dig om du ska arbeta professionellt med video/foto/grafik och behöver en korrekt skärm. 20" har en enkel TN-panel och ger en märkbart ljusare och mer utvattnad bild nertill på skärmen jämfört med ovansidan. 24" har visserligen en mycket bra panel av typen H-IPS, men den begränsade lådvolymen gör att Apple verkar ha slarvat med bakgrundsbelysningen (alla iMac 24" jag sett, varav tre som stått på mitt skrivbord innan jag gav upp och reklamerade har haft en toning från vänster till höger med kall blåaktig vitbalans till varm gulaktig vitbalans). iMac är en fantastisk dator för hemmaanvändaren utan större krav, men inget för proffset. Den föregående modellen (vita iMacen) har mycket bättre prestanda på skärmen - även 20" som där inte har en TN-panel.

Mina råd är:

* Titta på en begagnad vit iMac 20" eller 24". Den har dessutom nVidia-kort med bättre prestanda än det ATI-kort som sitter i nya iMac.
* Skaffa en MacBook Pro och leta upp en bra extern skärm (inte nödvändigtvis Apple) och anslut med DVI.

/ Jacob

Har tänkt om lite ikväll och är inte lika säker på iMacen (igen)
Haha vadå beslutsångest?
Inte för att jag är professionell än men jag ska ju ändå ha sån utrustning...skulle det bli en MBP får jag nog behålla min nuvarande skärm tills plånboken hämtat sig från chocken;)
Har en 17" Samsung SyncMaster 710v , antar att det inte är nåt att hänga i julgranen men...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-27 14:28
Ursprungligen av ja.jo:

Den nya alu iMacen är inte rätt dator för dig om du ska arbeta professionellt med video/foto/grafik och behöver en korrekt skärm.
/ Jacob

Ta bara bort "video" från listan så blir allt korrekt. För professionell video kan man ha vilken Mac som helst - förutsatt att CPU & GPU fixar biffen.
Man har alltid en PAL SD el. HD monitor som referens. Oavsett vad man har för datorskärm (datorskärmar - oavsett kvalitet och pris - kan inte återge PAL på ett vettigt sätt).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-27 17:52
Ursprungligen av mjg:

Ta bara bort "video" från listan så blir allt korrekt. För professionell video kan man ha vilken Mac som helst - förutsatt att CPU & GPU fixar biffen.
Man har alltid en PAL SD el. HD monitor som referens. Oavsett vad man har för datorskärm (datorskärmar - oavsett kvalitet och pris - kan inte återge PAL på ett vettigt sätt).

Helt rätt. Fixat.

/ Jacob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-27 13:52

ledin,

Själv reklamerade jag min iMac och skaffade MBP 17" istället tillsammans med en Apple Cinema 20"-skärm. Inte jämförbart i pris men skärmen är viktig för mig. Man kan trots allt inte byta ut den om man har en iMac.

/ Jacob

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-09-30 11:13

Har funderat och grubblat och grubblat, och kommit fram till att MBP kanske är ett bättre köp. Mest av nyfikenhet, vad finns det för bärbara PC som motsvarar MBP? PC som är så mkt billigare ^^

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-30 15:56
Ursprungligen av ledin:

Mest av nyfikenhet, vad finns det för bärbara PC som motsvarar MBP? PC som är så mkt billigare ^^

Det är väldigt svårt att jämföra. Hur mycket är den kompakta konstruktionen värd? Går det att jämföra en ful PC med samma kraft som en slimmad Mac? Dessutom kan man inte jämföra en PC med en Mac som har samma prestanda eftersom PCn måste ha antivirus- och antispywaremjukvara stå och gå.

Om man ändå vill jämföra Mac och PC brukar Lenovo användas på PC-sidan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-30 11:44

hur lång reklamationsrätt har man. Har haft min imac 20 tum i en månad och är lite irreterad på skärmen.

Ska jag reklamera datorn hos apple eller kontakta min lokala återförsäljare där jag köpte datorn ?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-30 18:45
Ursprungligen av CUBEIS:

hur lång reklamationsrätt har man. Har haft min imac 20 tum i en månad och är lite irreterad på skärmen.

Ska jag reklamera datorn hos apple eller kontakta min lokala återförsäljare där jag köpte datorn ?

Du har 1 års garanti och 3 års reklamationsrätt.

Vad är det som irriterar dig med skärmen? Är det iMac 20" Faded Screen-problemet? Har du provat att kalibrera skärmen i expertmode?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-10-01 07:06

Kommer jag utan problem kunna använda min nuvarande skärm till MBP? Det är en VGA-kontakt men det följer med en adapter va?

Ursprungligen av ledin:

Kommer jag utan problem kunna använda min nuvarande skärm till MBP? Det är en VGA-kontakt men det följer med en adapter va?

Det följer med en adapter. Det fungerar smärtfritt.

Nej, man får väl köpa en adapter väl?

Bevaka tråden