Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömförsörjning och iPhone-tillbehör i Sverige

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Beställde nyss en iPhone från international orders och kom plötsligt att tänka på lite småsaker som kanske ni som redan fått era kan svara på...

1.) Strömförsörjningen. I USA kör de väl på 110 istället för vår 220/230 ström. Hur funkar det? Klarar pluggen av att konvertera så att man kan ladda i vägguttaget här hemma? Dessutom är det ju fel kontakt på den, funkar det som med andra Apple-produkter att man bara kan byta ut sjävla stickkontakten och i så fall vilken storlek är det på den? Har lite gamla stick från iBook och MacBook Pro, passar dessa att koppla på eller är det någon mindre modell? I så fall, kan man köpa en sådan här hemma någon stanns?

2.) Tillbehör. Kan man beställa tillbehör till iPhone i Sverige? Vill helst slippa betala mer frakt om man senare känner att man vill ha ett fodral eller någon plugg för att köra med vanliga hörlurar i den.

Är tacksam för alla svar

1. Du får köpa en iPod-laddare eller byta ut pluggen mot en som passar (nyaste ipod-laddaren)

2. Eftersom inte iPhone "finns" här så finns det såklart inga tillbehör, du får beställa via nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 10:36
Ursprungligen av wunderbaren:

1. Du får köpa en iPod-laddare eller byta ut pluggen mot en som passar (nyaste ipod-laddaren)

Söker direktlänk till ipod-laddaren som åsyftas ovan. Har någon hittat den i svenska apple store så lägg gärna in en direktlänk.

Nån som har några tips om sidor där man kan beställa tillbehör, t ex BT headsettet?

Plugg På Airport express

Undrar om pluggen som följer med Airport express passar på iPhone laddaren?, har ingen iPhone men jagar en blocket eller vart som helst, vill ha en i går......:) nån som har nåt tips vart man kan köpa en "Helsvensk" !

  • Medlem
  • 2007-10-06 03:07
Ursprungligen av kneckenbauer:

Nån som har några tips om sidor där man kan beställa tillbehör, t ex BT headsettet?

PowerPC har Apple BT Headset för omgående leverans.
Är inte billiga på det, men det hör ihop med kostnaderna att ta hem, att vi ännu befinner oss i "tiden-före-sverigelansering-perioden".

Samt profithungern att göra extra pengar på detta faktum...

Det är ungefär som inköpen av själva iPhonen.
Man siktar på dem som tycker det är värt snabb leverans och slippa deala med USA.

Ja, den pluggen passar. Hade det inte varit för att det saknas ett jack i sladdarna till Powerbook/iBook/Macbook/Macbook pro så skulle man kunna köra med dem, också. Kul, då laddaren i övrigt är så minimal det bara är möjligt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-09-25 15:03

Kollade i GSX igår (Apples servicedatabas) och från Sverige kunde man endast beställa laddaren som reservdel till iPhone. Intressant var också att man endast kunde beställa US-plugg till den, haha!

Köpte en iPod reseladdare igår från Macline på Macoteket, funkar hur smidigt som helst till iPhone! 199 kr.

Reseladdare från Teknikmagazinet

Hittade min reseladdare som jag använt på min gamla Ipod Mini. Funkade hur bra som helst på min nya iphone. Billig som f-n på Teknikmagazinet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-09 15:53
Ursprungligen av skellefteroger:

Hittade min reseladdare som jag använt på min gamla Ipod Mini. Funkade hur bra som helst på min nya iphone. Billig som f-n på Teknikmagazinet

Jag var på Teknikmagazinet idag och köpte en reseladdare för iPod. Fanns helt svart eller helt vit. Kostade 149 kr. Har testat och det funkar att ladda iPhonen.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-03 23:40

Har också införskaffat en från teknikmagasinet men när jag använder den så märker inte iPhonen att den laddas :S. Någon som har en fix?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-04 08:28
Ursprungligen av ahmedmo:

Har också införskaffat en från teknikmagasinet men när jag använder den så märker inte iPhonen att den laddas :S. Någon som har en fix?

Den laddar inte heller

Vart kan man köpa endast svenska stickkontakten till iPhone adaptern? Känns onödigt att köpa en hely ny laddare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-04 00:10
Ursprungligen av wunderbaren:

Vart kan man köpa endast svenska stickkontakten till iPhone adaptern? Känns onödigt att köpa en hely ny laddare.

Kolla om han har några kvar:

http://www.99.se/mac-saeljes/216228-trasig-stickkontakt-koept-naetadaptern-utomlands.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-09 15:52
Ursprungligen av wunderbaren:

Vart kan man köpa endast svenska stickkontakten till iPhone adaptern? Känns onödigt att köpa en hely ny laddare.

Kolla inlägg #22 i denna tråd.

Ursprungligen av Reisan:

Kolla inlägg #22 i denna tråd.

Frågan har ju redan besvarats efter min fråga så att svara på den igen var lite onödigt

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-04 08:46

Någon tipsade här på forumet om att man kunde koppla in en vanlig strömsladd från ex. stereon i uttaget när man tagit bort pluggen. Jag testade det häromkvällen och det funkar kanon.

Ursprungligen av NeoAP:

Någon tipsade här på forumet om att man kunde koppla in en vanlig strömsladd från ex. stereon i uttaget när man tagit bort pluggen. Jag testade det häromkvällen och det funkar kanon.

Kör precis samma lösning jag med, en sån sladd kostar inte många kronor på Biltema.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-04 21:53

Hur fasen vågar alla "prova" massa saker?

Jag skulle vara svinrädd för att pajja iPhonen.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-10-04 22:41

Gamla iPod Firewire-laddaren funkar oxå perfekt att ladda iPhonen med!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-04 22:50

Kanon! Kör så just nu.

det går även att använd någon utav de två utbytbara kontakterna som följer med till macbooken (borde vara samma i mbp)... jag gör det just nu och det funkar utmärkt!

Ursprungligen av lilleskutt:

det går även att använd någon utav de två utbytbara kontakterna som följer med till macbooken (borde vara samma i mbp)... jag gör det just nu och det funkar utmärkt!

Nästan rätt. Pluggen fungerar fint att använda, men inte sladden, då den saknar att "jack" i kontakten.

Detta beror på att Apple har valt att endast låta den fungera med laddarna till bärbara Macar (iBook, Powerbook, Macbook och Macbook pro).

Ursprungligen av ztaafen:

Nästan rätt. Pluggen fungerar fint att använda, men inte sladden, då den saknar att "jack" i kontakten.

Detta beror på att Apple har valt att endast låta den fungera med laddarna till bärbara Macar (iBook, Powerbook, Macbook och Macbook pro).

Väldigt synd, provade precis men fattade inte varför det inte funkade

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-08 15:29

Jag beställde en lös plugg härifrån:

http://www.kullander.se/product.php?productid=18028&cat=359&page=1

Sen mailade jag och kollade om de kunde skicka den som brev istället för postpaket (125 kr!), och det gick alldeles utmärkt. Lär ju trilla ned i posten om ett par dagar.

Ursprungligen av koze:

Jag beställde en lös plugg härifrån:

http://www.kullander.se/product.php?productid=18028&cat=359&page=1

Sen mailade jag och kollade om de kunde skicka den som brev istället för postpaket (125 kr!), och det gick alldeles utmärkt. Lär ju trilla ned i posten om ett par dagar.

Själv tog jag bara en strömsladd från ett stereo/radio och stoppade in i adaptern, funkar perfekt, kanske inte den snyggaste lösningen, men 120 kr för ett duckhead! No way.

Ursprungligen av wunderbaren:

Själv tog jag bara en strömsladd från ett stereo/radio och stoppade in i adaptern, funkar perfekt, kanske inte den snyggaste lösningen, men 120 kr för ett duckhead! No way.

Kan du förklara hur du gjorde det? Jag har inte fått min iPhone ännu, ser man hur man gör det då man har adaptern i handen eller?

Ursprungligen av bjoernEn1:

Kan du förklara hur du gjorde det? Jag har inte fått min iPhone ännu, ser man hur man gör det då man har adaptern i handen eller?

Ja, du kommer förstår

12 V

Vart får man tag i en 12V laddare någonstans, finns dom i Sverige eller bara i USA, nån som vet?:D

Bevaka tråden