Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopard kräver minst 800 MHz

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-24 16:52

AppleInsider uppger i dag att systemkravet för 10.5 är 800MHz. De förutspår också att det är sista OSet som kör köras på en PowerPC.

Kravet är faktiskt 867MHz.

Tråkigt
Min G4, 500 MHz gråter i det tysta....

Och är var artikeln: http://www.appleinsider.com/articles/07/09/24/updated_leopard_requirements_to_exclude_800mhz_systems.html

Tyvärr verkar det vara en fast gräns och inte bara en rekommendation. Synd, då det antagligen fungerar bra annars. Det finns ju grader av användning. Kanske de nya effekterna i Finder inte skulle gå sådär bra, men de är ju inte heller livsavgörande.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-24 18:39

Har någon bekräftat att det inte går att installera på en slöare maskin. Eller på en maskin med cpu-upgrades.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-24 19:02

Min burk är har en cpu-upgrade. Jag hoppas att det inte hindrar mig från att köra Leopard?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-21 09:47
Ursprungligen av bossep:

Min burk är har en cpu-upgrade. Jag hoppas att det inte hindrar mig från att köra Leopard?

Jag kan svara mig själv nu. En Mac med uppgraderingskort kommer att fungera alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-24 19:48

Bra, slipper man hjälpa snåla vänner och kollegor med sina slöa gamla häckar till datorer. Alltid lika lustigt med folk som förväntar sig att kunna ha den senaste mjukvaran men samtidigt ha gammal hårdvara. Dessutom, inte som att Mac OSX 10.4 blir det minsta sämre när Mac OS X 10.5 släpps.

Ursprungligen av acke:

Dessutom, inte som att Mac OSX 10.4 blir det minsta sämre när Mac OS X 10.5 släpps.

inte bättre heller tyvärr.
många av de problem man har med tiger är ju rena puckigheter som inte borde varit där från början...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-25 09:37
Ursprungligen av gabriela:

inte bättre heller tyvärr.
många av de problem man har med tiger är ju rena puckigheter som inte borde varit där från början...

Sant. Intressant, har du exempel tycker själv att Mac OS X 10.4 är helt ok.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-28 21:48
Ursprungligen av acke:

Bra, slipper man hjälpa snåla vänner och kollegor med sina slöa gamla häckar till datorer. Alltid lika lustigt med folk som förväntar sig att kunna ha den senaste mjukvaran men samtidigt ha gammal hårdvara. Dessutom, inte som att Mac OSX 10.4 blir det minsta sämre när Mac OS X 10.5 släpps.

Själv körde jag en hederlig gammal liggande grå G3a på 233 mhz fram till första OS X, var lite imponerad av hur bra det ändå funkade, men det var väl inget under av kvickhet...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-24 19:56

För egen del planerar jag att skaffa en MBP. 10.4 blir inte sämre men kommer att kännas gammal snabbt. Men sedan är ju min G4 som en kär gammal vän.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-24 20:08
Ursprungligen av bossep:

Men sedan är ju min G4 som en kär gammal vän.

Låt då din vän få vara ifred och försök inte tvinga på honom att ändra livsstil såhär på ålderns höst.

Jag kan tänka mig hur upprörda folk kommer att bli på www.lowendmac.com Att det inte kommer att finnas stöd för G3 i Leopard var ju redan för mycket för somliga.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-09-24 23:26

Har Apple bekräftat dessa prestandakrav? Kollade på http://www.apple.com/macosx/leopard/ men hittade inget.

Om >800 MHz => Minst Power Mac G4 Quicksilver från 2001, andra halvan.

Om kravet är >800 MHz singelprocessor så kanske Gigabit Ethernet eller Digital Audio klarar kravet. Dubbel 500 ≈ 700-900 (från fall till fall)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-21 09:57
Ursprungligen av Henil:

Har Apple bekräftat dessa prestandakrav? Kollade på http://www.apple.com/macosx/leopard/ men hittade inget.

Om >800 MHz => Minst Power Mac G4 Quicksilver från 2001, andra halvan.

Om kravet är >800 MHz singelprocessor så kanske Gigabit Ethernet eller Digital Audio klarar kravet. Dubbel 500 ? 700-900 (från fall till fall)

Tror inte denna teori håller, däremot finns det vägar att komma runt det på.
http://www.99.se/mac-os-x/227129-leopard-gar-att-koera-pa-g4or-under-867mhz.html

Nej, men alltid trevligt att kunna köra samma OS på alla maskiner.

Ursprungligen av MagnusB:

Nej, men alltid trevligt att kunna köra samma OS på alla maskiner.

Har en SE/30 stående nånstans.. .det vore kul!

(acke, lugna ner dig nu, jag bara skojade)

Kommer Leopard att tvärvägra på min 550 MHz eller kommer det bara att bli segt?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-22 09:01
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Kommer Leopard att tvärvägra på min 550 MHz eller kommer det bara att bli segt?

Som jag länkade ovan, att installera är inga problem om man kan köra target mode.

Det blir nog inte mycke segare än Tiger, men Quicklook osv. i finder är nog saker som inte kommer flyta på...

Det kommer nog att flyta minst lika bra som Tiger. [host, hrmf].

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-20 01:44

Jag ska ta och installera om en iBook 800MHz. Tiger eller Leopard med något slags fulhack vid installationen?

  • Medlem
  • 2008-02-20 02:12

Med LeopardAssist går det att göra en helt normal installation av Leopard på G4:or. Även senare uppdateringar.

Jag har själv gjort båda delar utan några som helst problem på dels en eMac G4 700 MHz och dels en PowerMac G4 Digital Audio 533 MHz. Programmet lägger en boot-text på hårddisken så att Installeraren tror att datorn uppfyller processorkravet. Detta kan knappast betraktas som ett fulhack, bara ett litet trolleritrick.

Men, utan maxat internminne blir det ganska slött, 512 MB på eMacen fick genast bli 1 GB, men då tuffar den å andra sidan på rätt bra. Digital Audio-burken är lika snabb som eMacen, men där har jag å andra sidan 1,5 GB RAM (båda datorerna har samma RAM-specar).

ändå grymt bra, om man bara hade kunnat köra leopard på en pc (ej hackintoshar tack!)

1
Bevaka tråden