Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fördelar med CMS?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är med och driver ett projekt som planeras att lanseras skarpt nu i höst. Projektet består av en sida (Hem), ett forum (phpBB i dagsläget), en shop, en wiki (MediaWiki i dagsläget), ett galleri (Gallery i dagsläget) och en webblogg (WordPress i dagsläget).

För närvarande så är det flera fristående sidor, och jag upplever inte något problem med det. Vad skulle jag tjäna på att använda mig utav ett CMS, som till exempel Joomla? Kan jag integrera det med de lösningar som jag har nu (phpBB, MediaWiki, Gallery och WordPress, främst phpBB)?

Har inte riktigt förstått fördelarna med att ha CMS framför att ha fristående sidor. En sak som jag har fått för mig är att man kan använda samma inloggningsuppgifter på alla de olika sidorna om man har en CMS-lösning, stämmer det?

Antagligen idiotiska frågor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-24 22:47

CMS är praktiska om det är flera redaktörer till sajten. CMS kan hantera layout-mallar och automatisk lägga in nyskapade sidor i sajtens navigationsmenyer. Allt inifrån webbläsaren utan att behöva någon extern html-redigerare. Då kan man komma åt sajtadministrationen från vilken dator som helst som är uppkoplad. Baksidan av detta är att det är svårt att arbeta med sajten om man är frånkopplad.
Sen brukar det finnas en massa moduler till CMSystemen som lägger till funktionalitet som blogg eller e-handel. Huruvida Joomla kan kombineras de andra system du nämner, har jag ingen susning om.
Är man helt ensam som skall underhålla sajten, är det kanske enklare med en extern redigerare à la Dreamweaver.

Tack för svar. Har läst lite på annat håll med, och det verkar inte som att CMS är något för mig. Iallafall inte i dagsläget, men kanske i framtiden.

CMS system i all ära .. men jag kom till följande insikt och det var att alla CMS system var för jobbiga att sätta sig in i .. och alltid så saknades något elelr så var man tvungen att hacka CMS system för att få det man ville .. så jag gjorde mitt egna CMS system ....

Allt du behöver är en Mac, MAMP & Coda + lite open source .. och du är igång ..

1
Bevaka tråden