Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe CS2 eller CS3 på PB G4 1,5?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-11 01:29

Funderar på om det är värt att uppgradera från CS2 Design till CS3? Är CS3 buggig? Kommer det gå för sakta på min PB G4 1.5 Alu osv.?

Lite råd pls.

(Gillar inte att ImageReady är borta heller )

Jag har inte märkt något som prestandamässigt vare sig är bättre eller sämre men jag har relativt nya maskiner. Adobe-programmen slukar RAM så det kanske är en flaskhals på en gammal G4? Hur mycket har du? De säger 1 Gb RAM som minimikrav men det är verkligen minimum enligt min erfarenhet.

Ladda ner demon som funkar i 30 dagar så kan du prova på din G4 hur det känns.
http://www.adobe.com/se/products/creativesuite/design/trial

Programmetsviten verkar inte buggig alls efter mina första veckor med det. ImageReady CS2 fortsätter att funka även efter installation av CS3 så du kan ha kvar den om du vill det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-12 23:13

Jag har 2Gb RAM. Ska köra trial och prova. (Men uha för att lära sig fireworks...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-22 10:34
Ursprungligen av Matsaki:

Jag har 2Gb RAM. Ska köra trial och prova. (Men uha för att lära sig fireworks...)

Hur upplevde du CS3 på din G4? Vad tyckte du om prestandan jmf med CS2

Jag har också en G4 med 2GB RAM och funderar på CS3 men inte riktigt vågat testa ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-22 11:43

CS3 är segare på en gammal G4 än vad CS2 är.

En sak som dessutom segar ner är Adobeprogrammens onödiga funktion att släcka ner paletter och fönster när man byter mellan öppna program. När man sen går tillbaka så tar det många sekunder för programmet att vakna igen eftersom allt ska ritas upp igen. Denna process tar mycket längre tid på en G4 för CS3 än CS2.

Mycket väntan skulle man slippa om inte dessa ständiga omritningar skulle behövas.

Janne

Jag vill nog inte hålla med om att Bridge i CS3 är snabbt men jag har kanske onödiga och orealistiska förväntningar på hastigheten. Skannade diabilder på 45Mb+ är inte roligt att vänta på.. Att arbeta med dessa filer i Photoshop är däremot en annan sak - det är en fröjd. Har en MBP 2,2 på 2Gb.

EDIT: För att knyta an till trådskaparen upplever jag varken Bridge eller Photoshop CS3 som buggiga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-24 21:57
Ursprungligen av jannes:

CS3 är segare på en gammal G4 än vad CS2 är.

En sak som dessutom segar ner är Adobeprogrammens onödiga funktion att släcka ner paletter och fönster när man byter mellan öppna program. När man sen går tillbaka så tar det många sekunder för programmet att vakna igen eftersom allt ska ritas upp igen. Denna process tar mycket längre tid på en G4 för CS3 än CS2.

Mycket väntan skulle man slippa om inte dessa ständiga omritningar skulle behövas.

Janne

Tack för svaret. Den G4an jag har var den sista powerbooken som släpptes. Men det är fortfarande som sagt en G4...
Crap då ska jag inte uppgradera. Tråkigt. Fast jag borde ju testa deras trial och se själv. Den lägger väl inte på en massa extra junk vid installlationen eller hur?

Ursprungligen av pirinto:

Fast jag borde ju testa deras trial och se själv. Den lägger väl inte på en massa extra junk vid installlationen eller hur?

Ja, du.. Junk. Själv skulle jag gärna vilja installera Photoshop men kunna välja bort Device Central, Stock Photos och Version Cue - men har aldrig fattat h-u-r man gör! Någon sa att det ska finnas en ruta där man ska kunna kryssa i sina installationsalternativ. Frågan är bara var de ser den..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-24 23:14
Ursprungligen av Snabeldrake:

Ja, du.. Junk. Själv skulle jag gärna vilja installera Photoshop men kunna välja bort Device Central, Stock Photos och Version Cue - men har aldrig fattat h-u-r man gör! Någon sa att det ska finnas en ruta där man ska kunna kryssa i sina installationsalternativ. Frågan är bara var de ser den..

Hmm samma här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-13 12:38

Bridge i CS3 är mycket snabbare än i CS2 så använder du det programmet mycket är det helt klart värt en uppdatering. Syrran kör CS3 på en "gammal" PowerBook G4 1,25, med 1GB ram. Funkar fint. Lite mer ram skulle dock inte skada.

Jag kör CS3 på min PB 17" 1,67 med 2 gig ram, funkar hur bra som helst!
Jag var också lite skeptiskt till att lära mig fireworks, men nu gillar jag det det!
Har iofs inte "lärt" mig det, men jag har använt mig en del av det! Allting i CS3 är så himla bra integrerat att man nästan blir förvånad!

Man kan till exempel markera ett objekt i Fireworks, trycka kringla +c, gå in i Dreamweaver, markera vart du vill ha bilden och trycka kringla +v. Då får du upp en dialogruta där Dreamweaver frågar vad du vill döpa filen till sen sparas den i bildermappen i din site.
Skitsmart, och skitsmidigt!

Shakespeer, problem med nedladdning...

Jag börjar inse att jag har kanske har ett ovanligt problem med Shakespeer, har bara sett ett fåtal liknande inlägg på olika forum och ingen har besvarats...

Problemet: Jag kan helt enkelt inte ladda ned filer, de står kvar som queued utan att något händer. Jag kan dock chatta i forumet och söka filer. När jag testar porten i Shakespeer så verkar allt vara som det ska.

Inställningar
Router: Port forwarding för port 14121
Shakespeer: Active mode på connection type, port 14121 och min externa IP som IP.

Vad har jag missat??? Känns som att det är något fundamentalt...

Nu har du väl ändå postat i fel tråd Martin_B?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-24 22:04

Jag tycker CS3 är snabbare på min Powerbook än CS2. Inte bara tycker, den är det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-24 22:08
Ursprungligen av Matsaki:

Jag tycker CS3 är snabbare på min Powerbook än CS2. Inte bara tycker, den är det

Jaså? :0D
Jag testade CS3 på en Windator häromdagen och jag kände också att den var snabbare än CS2:an som fanns installerad på den datorn tidigare.

Hmm ska testa då i så fall. Först trial och sedan får vi se
Jag har faktiskt letat runt lite men inte hittat så många tester som innefattar en G4. Förutom en sida men då fick G4, resp G5 sämre värden. har tyvärr inte länken kvar...

1
Bevaka tråden