Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disk: dubbla stolar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som ni alla vet så är både jag och Jon väldigt sugna på att ta tag i det här med Applebutik och annat skoj - och säkert kan det innebära att fler ifrån 99mac blir direkt inblandade i projekten.

Men vad innebär det för 99mac? Det innebär ju för mig personligen att jag hamnar på dubbla stolar. När jag skriver om svenska återförsäljare så skriver jag om konkurrenter.

Min avsikt är att 99mac ska vara ett fristående, oberoende forum även i fortsättningen - annars tappar vi trovärdighet.

Samtidigt så känns det ju tråkigt om jag måste lämna över till en ny "chefredaktör" och sluta skriva nyheter på 99mac.com.

Kommentera gärna!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-18 08:08

Martin, inte va så negativ... Tänk på vilken sjutusan till invigningsfest det kan bli? Där du lämnar över "klubban" till värdig ersättare...

Håller med om att det kan vara svårt att balansera på två så olika stolar, men det är givetvis din sak att avgöra om hur din/ Vår framtid skall bli.

Beundrar folk med djävlar anamma, går "99mac store/Sthlm" igenom har du en kund i mig.

Det verkar inte vara många som reagerar på situationen?

Jonaz: klockrent - vi behöver många kunder för att det ska lyckas!

  • Oregistrerad
  • 2002-09-18 14:12

Hmmm...

Det är en svår situation.

Hur man än vrider och vänder på det så kommer Martin ändå att vara "founding member" och en av initiativtagarna till 99mac.com. Om man sedan startar upp en "Apple Store" så förloras en stor del av objektiviteten.
arghh.. Vanskligt!

Man kanske i största möjliga mån skall skilja på butiken och 99mac.com med namn osv?

Jag kommer iaf. att handla genom den. Det är givet.

  • Medlem
  • 2002-09-18 15:18

Sedan ligger (väl?) 99:s styrka inte i omdömen om återförsäljare eller i nyhetstipsande utan idiskussionerna, så det är väl ingen jättegrej hursomhelst.

Och: Go, go AppleStore!!!

Skönt att ni tycker så - ropa till när ni tycker att jag passerar gränsen...

Det är väl bara ett problem om du inte kan lita på din egen objektivitet...

Varför anse att det är ett problem? Se till att sköta dina två jobb på ett korrekt sätt bara så är det inget problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-22 16:02

Problemen uppstår väl om man utifrån sett ser 99mac som ett forum för "99macstore"...inte helt lätt. Jag tvivlar inte en sekund på Martins professionalism och förmåga att vara officiellt objektiv, men det betyder inte att omvärlden uppfattar det så, tyvärr.

Jag personligen har längtat efter en serriös och innehållsrik mac-butik på sta´n att besöka med jämna mellanrum, så en 99macstore skulle absolut vara en del av min datorvardag!

Men hur många kritiska ögon skulle inte denna butik få på sig och hur bemöter man det i detta forum (vi vet ju hur svårt det är att tillfredställa alla) ?!? Inte för att jag tror att butiken skulle bli bra, utan för att man just har åsikter om hur den sköts och drivs och vilket sortiment man har och inte har och....

Martin; serriöst - jag tror du på sikt kommer att få problem med att sitta på två stolar. Jag personligen tror du skulle klara av det, men det kommer att "blåsa hårdare på toppen" helt klart...och hur länge kommer du att tycka det är kul (vilket är förutsättningen för att orka)?

:rolleyes:

förlåt min tråkiga skepicism - men det finns en verklighet som är "brutal" ibland....

För alla inblandade parters bästa tror jag att du Martin bör välja någon av följande alternativ:

1. Lämna över "chefredakötrs"-posten till någon annan, som inte är inblandad i 99macstore projektet.

2. Gå ut öppet med att 99mac inte längre är ett opartiskt forum, utan i fortsättningen lyder under 99macstore. Du kan vara kvar som chefredaktör, men andra macåterförsäljare kommer troligen inte vara kvar på forumet.

Jag tror det är viktigt att spela med öppna kort, klar och tydligt information är väldigt viktigt. Att "köra på som vanligt" dvs. du startar ett 99mac store och forsätter som "opartisk" chefredakör på ett "opartiskt" 99mac-forum, tror jag inte funkar i längden. Jag tror precis som Clavius, att du säkert kan vara proffesionell i den situationen, men folk kommer säkerligen ha förutfattade åsikter om det hela.

Så för både 99macstores och 99mac forums bästa så tror jag att det bästa är att; du aningen lämnar din post, eller att forumet ombildas till ett 99macstore-forum.

/M

1
Bevaka tråden