Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur konvertera Filemaker 4-fil till 7?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2007-08-25 10:07

Jag har ett problem med en gammal Filemakerfil i 4.0-format. Jag behöver konvertera den till 7.0, men 7.0 läser bara en version bakåt. Hur bär man sig åt? Är det version 6.0 jag behöver för att först konvertera dit och sedan öppna den i 7.0, eller behövs det ännu fler steg emellan?
Kan nån hjälpa till?

Ett säkert knep är att gå via 6:an (först konvertera till 6:an, sen 7:an). Kanske finns något smidigt litet program som kan göra det åt dig? Kolla in www.versiontracker.com

Ursprungligen av smarkebo:

Jag har ett problem med en gammal Filemakerfil i 4.0-format. Jag behöver konvertera den till 7.0, men 7.0 läser bara en version bakåt. Hur bär man sig åt? Är det version 6.0 jag behöver för att först konvertera dit och sedan öppna den i 7.0, eller behövs det ännu fler steg emellan?
Kan nån hjälpa till?

Är det bara en ynka fil så är det bara att kontakta mig så kan jag nog konvertera den åt dig.....

per@permattsson.se

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2007-09-22 14:09

Nya uppgifter

Ursprungligen av smarkebo:

Jag har ett problem med en gammal Filemakerfil i 4.0-format. Jag behöver konvertera den till 7.0, men 7.0 läser bara en version bakåt. Hur bär man sig åt? Är det version 6.0 jag behöver för att först konvertera dit och sedan öppna den i 7.0, eller behövs det ännu fler steg emellan?
Kan nån hjälpa till?

Nu upptäcker jag att FileMaker 7.0 KAN öppna 4.0. Problemet är att filen inte är FileMaker Pro 4.0, utan FileMaker 4.01 (utan Pro) Då går det tydligen inte.

Nån som har FileMaker 6.0 utan pro och har lust att hjälpa till? Det är bara en liten fil på 480 kB.

FileMaker har haft en produkt som heter Pro sedan... tja, alltid? http://en.wikipedia.org/wiki/Filemaker

FileMaker har heller aldrig varit så petig med versioner så att en fil kan öppnas i 4.0 men inte i 4.01, så är det inte.

Det är alltså något annat fel, men du kan skicka filen + lösenord till mig via tex chat, du ser mina chatmetoder där
<----

och min epost finns i min profil, så gör jag ett försök.

Ursprungligen av Taz_1999:

FileMaker har haft en produkt som heter Pro sedan... tja, alltid? http://en.wikipedia.org/wiki/Filemaker

FileMaker har heller aldrig varit så petig med versioner så att en fil kan öppnas i 4.0 men inte i 4.01, så är det inte.

Det är omvänt. Filen går inte att öppna i FMP 4, 5, 6 eller 7, bara i nån 'icke-Pro'4.01. Men jag trodde att åtminstone 5:an inte skulle ha några problem med den här filen. Men jag hade fel.

Tittar man lite närmare på Type/Creator så är typen på vanliga Filemaker 4 filer helt enkelt FMP3 (samma format som FMP3 enl. vanlig filemaker standard).
Den här filen är av typen FMK$ med creatorn FMP4.

FMK$ är alltså Filemaker men inte Pro. FM Pro kan av någon outgrundlig anledning inte öppna filen.

Jag hittar den som igenkänd FREF i Filemaker 4 men FM Pro kan alltså inte öppna filen, inte heller FMP 5 Developer.

Varför dom har gjort så här är ett mysterium.

/Per

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2007-09-24 09:30
Ursprungligen av Retroperra:

Det är omvänt. Filen går inte att öppna i FMP 4, 5, 6 eller 7, bara i nån 'icke-Pro'4.01. Men jag trodde att åtminstone 5:an inte skulle ha några problem med den här filen. Men jag hade fel.

/Per

Jag har konverterat flera andra FM-filer som från början upprättades i FM II 4.01 och det gjordes i FM6 (icke pro, tror jag. Hette möjligen FM II 6.0) Problemet är att jag inte har tillgång till det längre.

Sedan har jag alltså konverterat vidare till FMP 7.

Ursprungligen av smarkebo:

Jag har konverterat flera andra FM-filer som från början upprättades i FM II 4.01 och det gjordes i FM6 (icke pro, tror jag. Hette möjligen FM II 6.0) Problemet är att jag inte har tillgång till det längre.

Sedan har jag alltså konverterat vidare till FMP 7.

Smarkebo: Om du vill ha hjälp i denna diskussion så kan du inte hitta på egna namn på versioner av FileMaker Pro. De versioner som finns står på denna sida och det är en smula oartigt att inte ens notera detta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Filemaker

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2007-09-24 22:11
Ursprungligen av Taz_1999:

Smarkebo: Om du vill ha hjälp i denna diskussion så kan du inte hitta på egna namn på versioner av FileMaker Pro. De versioner som finns står på denna sida och det är en smula oartigt att inte ens notera detta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Filemaker

Jag är mycket ledsen, men när jag startar min FileMaker på den gamla iMacen står det FileMaker II, ver 4.01, Inte ett ord om Pro. Om det sedan inte finns med på Wikipedia så är det inget jag kan göra något åt. Det är den version jag en gång i tiden skapat filen med. Att jag kallar det "Icke pro" betyder inte att jag tror att det heter så. Det betyder bara att ordet pro inte finns med i namnet och det verkar som om vissa tar för givet att det ska finnas med. Därför skriver jag "Icke pro" för att förtydliga detta. Om det är oartigt att tro på mitt program när det presenterar sig på refererat sätt så ber jag om ursäkt. Wikipedia har säkert rätt och mitt program fel.

Ursprungligen av smarkebo:

Jag är mycket ledsen, men när jag startar min FileMaker på den gamla iMacen står det FileMaker II, ver 4.01, Inte ett ord om Pro. Om det sedan inte finns med på Wikipedia så är det inget jag kan göra något åt. Det är den version jag en gång i tiden skapat filen med. Att jag kallar det "Icke pro" betyder inte att jag tror att det heter så. Det betyder bara att ordet pro inte finns med i namnet och det verkar som om vissa tar för givet att det ska finnas med. Därför skriver jag "Icke pro" för att förtydliga detta. Om det är oartigt att tro på mitt program när det presenterar sig på refererat sätt så ber jag om ursäkt. Wikipedia har säkert rätt och mitt program fel.

Men då har du ju FileMaker II version 4.01 och inte FileMaker Pro 4. Så då är det helt andra doningar som skall till och du har genom att ge oss som försöker hjälpa dig fel information, lett in oss på fel spår och därmed har vår tid slösats bort. Jag vet att det låter hårt men frågar man om hjälp så tycker jag att man får göra lite hemläxa för att underlätta för de som skall hjälpa en, har jag fel eller?

Se även detta, detta och detta och detta.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2007-09-25 09:53

Vadå fel information? Jag har inte sagt att det är Pro. Tvärt om. OK, när jag började detta hade jag inte klart för mig att det var sån skillnad på formaten för Pro och "icke pro", men inte har jag ljugit heller. Jag har förstås inte heller försett er med all information om hur det ligger till, men det beror ju på att jag inte vet hur det ligger till. Det är liksom därför jag frågar om hjälp.

Om jag ska försöka hitta fel på mitt skrivande (om det nu är så intressant) så är det att jag inte skrev FileMaker II-fil, utan bara FileMaker-fil. Det berodde dels på att den datorn finns i en annan lokal (så att jag inte kunde se programmet) och dels på att jag inte insåg hur relevant det var. Men jag har i alla fall aldrig påstått att det var FileMaker Pro. Det är det i så fall andra som gjort.

Om du känner dig trampad på tårna av att själv ha dragit förhastade slutsatser så beklagar jag det, men känner mig inte särskilt ansvarig.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2007-09-25 10:02

Gick inte det heller

Tack för länken. Enligt den ska det gå att öppna FileMaker II med FileMaker Pro 6. Alltså laddade jag ner en trial av den, men det gick inte. Jag får ett meddelande att det inte går, utan jag måste använda FileMaker II 4.01 för att titta på filen.

Suck

Ursprungligen av Retroperra:

Det är omvänt. Filen går inte att öppna i FMP 4, 5, 6 eller 7, bara i nån 'icke-Pro'4.01. Men jag trodde att åtminstone 5:an inte skulle ha några problem med den här filen. Men jag hade fel.

Tittar man lite närmare på Type/Creator så är typen på vanliga Filemaker 4 filer helt enkelt FMP3 (samma format som FMP3 enl. vanlig filemaker standard).
Den här filen är av typen FMK$ med creatorn FMP4.

FMK$ är alltså Filemaker men inte Pro. FM Pro kan av någon outgrundlig anledning inte öppna filen.

Jag hittar den som igenkänd FREF i Filemaker 4 men FM Pro kan alltså inte öppna filen, inte heller FMP 5 Developer.

Varför dom har gjort så här är ett mysterium.

Jag förstår inte riktigt allt du skriver, men jag förstår att det är en annan filtyp på denna fil.

Ett förslag: Har du provat att istället för att öppna filen välja Arkiv > Reparera? Tex i FileMaker 4 som ju verkar närmast?

En fråga: Är du säker på att det är FileMaker som har skapat den här filen, det är inte något annat, tex en fristående register (runtime-lösning), eller något från ett helt annat program? Om du öppnar filen med tex BB Edit (som kan öppna nästan vadsomhelst), vad står det i början av filen?

En sidonotering: Jag har noterat att man köpa hela och uppgraderingsversioner av FMP 4, 5, 6, m.m. på t.ex. eBay.

Har för mig att jag testade ett gammalt FM-arkiv (2.0 eller kanske som högst 4.0) i jobbets FMP7 för något år sen eller så. Nema problema.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-25 10:07

Smarkebo, gör som Taz föreslog, skicka filen till honom så fixar han det säkert.
Han är ju både bra och proffsig.

Taz: smackebo har faktiskt rätt i att han inte har skrivit att det var Pro, det var nog snarast andra som drog den slutsatsen. Men visst, tydligare felbeskrivning kunde det varit. Men det är en konst att skriva sådana oxå.

Ett tips till samtliga, om ni blir tvivlade på vilken version ni använder. Ta About this program och gör en skärmdump på den rutan, brukar övertyga dom flesta

Hoppas det löser sig för dig!

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2007-09-25 10:48
Ursprungligen av Creops:

Smarkebo, gör som Taz föreslog, skicka filen till honom så fixar han det säkert.
Han är ju både bra och proffsig.

Taz: smackebo har faktiskt rätt i att han inte har skrivit att det var Pro, det var nog snarast andra som drog den slutsatsen. Men visst, tydligare felbeskrivning kunde det varit. Men det är en konst att skriva sådana oxå.

Ett tips till samtliga, om ni blir tvivlade på vilken version ni använder. Ta About this program och gör en skärmdump på den rutan, brukar övertyga dom flesta

Hoppas det löser sig för dig!

TAZ har i mail dragit tillbaka det erbjudandet eftersom han anser att jag lurat honom med felaktig information. Men sedan skickade han länken som såg ut att lösa det. Men tyvärr...

Ursprungligen av smarkebo:

TAZ har i mail dragit tillbaka det erbjudandet eftersom han anser att jag lurat honom med felaktig information. Men sedan skickade han länken som såg ut att lösa det. Men tyvärr...

Varför säger du så där? Jag har dragit tillbaka erbjudandet, det är riktigt. Det är också korrekt att du har gett oss/mig fel info och jag har dessutom faktiskt nu när jag har fått rätt info gått utöver vad plikt och artighet och hjälpsamhet kräver och skickat en länk där det står exakt hur du skall göra.

Men för att förstå den länken måste du kunna skilja på FileMaker II och FileMaker Pro 2 vilket du alltså inte gör vilket alltså som jag skrivit flera gånger och hänvisat till versionslistan på Wikipedia där det framgår alltså INTE ÄR SAMMA SAK.

Så vad menas med ditt inlägg här ovan? Anser du att jag misskött mitt jobb eller är oartig eller inte lägger ner tillräckligt av min fritid för att hjälpa dig när du inte ens kan göra lite hemläxa och ta reda på vilken version du faktiskt har eller i övrigt är ohjälpsam så kan du fara och flyga.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-25 10:56

Synd, han är nog den som är bäst på FileMaker som jag känner till.

Stefan! Jag ska prova med FMP2 hemma senare, jag kan inte köra OS8/9 grejor på min Intel mac här på i rummet just nu.

/Per

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2007-09-25 12:17

Fel information. Verkligen

Ursprungligen av Retroperra:

Stefan! Jag ska prova med FMP2 hemma senare, jag kan inte köra OS8/9 grejor på min Intel mac här på i rummet just nu.

/Per

Det låter bra. Hoppas.

Men nu upptäckte jag att jag faktiskt farit med osanning ändå. När jag gick till "Om FileMaker" så upptäckte jag att det gamla programmet var inte alls 4.01, utan 1.0. Jag har bara förutsatt att det var 4.01 eftersom den moderna FM Pro säger att det är det.
Men förmodligen spelar det ingen roll eftersom anledningen att FMPro säger så är att det antagligen är samma format.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2007-09-25 12:31

FileMaker Knowledge Base

citat:
If the file(s) you desire to convert are in one of these formats, they must first be converted using a copy of FileMaker Pro 3.x - FileMaker Pro 6.x before they can be converted into FileMaker Pro

FM Knowledge Base skriver som jag tolkar det att det går att öppna FM II i FMP 6.x . Det gick alltså inte. Men det kanske kan förstås så att man måste ta det i två steg? Först i FMP 3 och sedan i FMP 6? Det skulle kunna förklara att min trial av FMP6 inte klarar det.

Nu börjar detta kännas nästan pinsamt långrandigt. Hoppas ni alla får ut något av att läsa det. Tack för engagemanget i alla fall.

FileMaker Pro 1 är inte samma sak som Filemaker I
FileMaker Pro 2 är inte samma sak som FileMaker II

Läs versionslistan på wikipedia! Ordningen var att FileMaker först hade versionsnummer med romerska bokstäver I, II vilket övergavs för arabiska siffror och när arabiska siffror infördes tillkom ordet Pro i produktnamnet för att skilja på versionerna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Filemaker

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2007-09-25 14:46

Vad är det för konstiga tolkningar du gör? Du säger hela tiden att jag säger saker som jag inte säger.
När har jag sagt att FileMaker II och FileMaker Pro 2 är samma sak? Det har jag aldrig inbillat mig.

Vidare, vad som menas med mitt inlägg ovan: Jag svarade Creops på hans inlägg med det helt korrekta påståendet att du dragit tillbaka erbjudandet eftersom du anser att jag givit dig felaktig information. Är det fel? Sedan upplyste jag om att du senare trots det gjorde tjänsten att skicka en länk som såg väldigt användbar ut, och det var jag tacksam för. Är det fel? Tyvärr fungerade konverteringen inte som texten där gav vid handen att den borde. Jag har bifogat den textruta som kommer upp (precis samma som i FMP 7). Är det fel att skriva det?

Jag tycker att jag har varit korrekt och dessutom tacksam. Varför du blir aggressiv övergår mitt förstånd. Exakt när skulle jag ha blandat ihop FileMaker II med FileMaker Pro 2? Det där har din upprördhet fått dig att se utan att det har med verkligheten att göra.

Dessutom: Min allra första FileMaker hette inte FileMaker II utan FileMaker plus. Men den här filen har inte med det att göra.

Misskött ditt jobb? Jag vet ingenting om vad du gör i ditt jobb. Det har jag inga åsikter om. Skulle jag ha det?
Att du sedan mer eller mindre ber mig fara åt helsike för nån omständighet som du själv har hittat på tycker jag känns lite ovärdigt ett seriöst forum. Attt påstå att jag hävdat att FM II och FMP 2 är samma sak är väl lite magstarkt. Vem som vill kan ju bara gå upp i tråden och titta efter. Det framgår ju att jag inte sagt något sådant.

Ursäkta att jag lägger mig i, men som jag ser det, så är väl problemet att du genom nästan hela tråden hävdat att du har version 4.

Och eftersom det inte finns någon FileMaker II v4, så förutsatte väl alla att det handlade om FileMaker Pro v4. Och sen var ju missförståndskarusellen igång.

Och du fortsatte att prata om v4, visserligen med tillägget "icke pro", men det inbjöd nog ändå till fortsatta missförstånd.

Men så småningom tog du reda på att det faktiskt handlade om FileMaker II v1.

Så om alla lugnar ner sig, och ber varandra om ursäkt, så kan ni väl "börja om" diskussionen, utifrån de nya och korrekta förutsättningarna...

Sen måste jag lägga till att jag blir väldigt nyfiken på varför man först nu vill konvertera en nästan 20 år gammal fil (FileMaker II v1 kom 1988).

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2007-09-25 16:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Sen måste jag lägga till att jag blir väldigt nyfiken på varför man först nu vill konvertera en nästan 20 år gammal fil (FileMaker II v1 kom 1988).

Nån gång -87 -88 började jag med FileMaker plus,men har genom åren konverterat alla andra FM-filer allt eftersom jag bytt till nyare versioner, men en fil låg kvar på en gammal dator som min fru enbart gjorde sin journal på i sin hudvårdssalong. Den stannade av i moderniseringen på FM II 1.0. Det är en iMac av första modellen, med OS X och classicläge. Nu står den datorn emellertid inför utbyte. Nu blir det bärbart. Och då visade det sig att det mellansteg som behövs har försvunnit i och med att en gammal Powerbook Wall street har upphört att fungera. Den hade nog rätt version installerad. Tror jag. Men den har jag inte fått igång.

Detta var bakgrunden.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-09-25 16:02

Taz: Ta och lugna ner dig nu. Killen har inte gjort något ont. Han har aldrig påstått att det rört sig om en Pro-fil, tvärtom.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-25 16:26

Anledningen till att alla blev förvirrade var väl att ingen tänkte sig att han hade en Filemakerversion från äldre jura.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2007-09-25 16:43

Just det. Ni två på slutet har helt rätt.

Den moderna FMP påstod att filen var gjord med FileMaker 4.01. Utan specifikation "Pro" eller "II" Detta tolkade jag som att det var min gamla version från äldre Jura. Jag tvivlade aldrig på detta, men kollade senare efter på Caprios uppmaning. Det var FMII 1.0

Nu är (hoppas jag) missuppfattningarna utklarade.

Om någon har en bra lösning på sakfrågan vore jag tacksam. Men chansen att någon har så gamla program att de kan läsa denna fil kvar är nog inte stor.

Det måste finnas någon som har en gammal Mac med FM II i som kan hjälpa dig att åtminstone exportra ut data till en textfil så får du bygga ett nytt register och importera data igen.
Jag gav bort några gamla Macar till en kille som kalar sig ztaafen här på 99. Där fanns säkert FM II kanske även med originaldisketter. Skicka ett PM til honom.

Bevaka tråden