Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som öpnnat en Iomega minimax?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-09-21 08:56

Skaffade mig en Iomega Minimax till min Mini härom veckan för i huvudsak backupändamål men börjar tycka att det vore praktiskt att använda den som startskiva givet formfaktorn och mängden data.

Dock, eländet låter... alldeles för mycket. En högfrekvent tjut som förmodligen kommer från själva hårddisken. Därav funderingen på att byta ut disken mot en Samsung som är knäpptyst. Och därav frågan: har någon själv bytt disk i dessa, eller sprungit på någon schysst manual/pictorial på nätet där det byts disk?

Jag har resultatlöst letat själv så tacksam för all hjälp!

Iomega Minimax heter egentligen MacPower M9 och svensk distributör är Cupertino som säljer dessa utan 3.5" disk så att du kan välja disk själv. Ofta monterar företag som LaCie och Iomega diskar från spot-marknaden som är billiga men kanske inte bästa kvalitet/prestanda.

Installationsanvisningar finns här:
http://www.macpower.com.tw/files/manual/M9_Manual.pdf

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-09-21 15:50

Vad säger man... toppklass!

(72 minuter från fråga till problemlösning!)

Har någon bytt ut hårddisken? I såfall, hur stor disk kan man byta ut? Vilken rekomenderas, om man vill ha en knäpptyst låda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-24 15:41
Ursprungligen av matteus82:

Har någon bytt ut hårddisken? I såfall, hur stor disk kan man byta ut? Vilken rekomenderas, om man vill ha en knäpptyst låda?

Jag är också mycket intresserad av att hitta en tyst disk.

Storleksmässigt verkar denna passa ypperligt ihop med en Airport Extreme, vilket skulle vara perfekt för mina behov.

Nån som köpt chassi + tyst och stor disk?

Jag importerade lådan när min minimax la av.. Det var disken från som iomega satt i som dog efter 6 mån användning. Fixade en ny låda via USA, passade bra för morsan var där. Det finns tydligen v3 av lådan som stödjer interna SATA diskar coh eSATA utgång. Just nu tuffar min med Newetech varianten på lådan med en 250GB samsung IDE. Ville ha en liten enhet med inbyggd hubb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-24 15:50
Ursprungligen av screwpull:

...en 250GB samsung IDE

Är den tyst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-24 15:57

Det finns en uppgraderad variant av chassit, MiniDrive M9, med SATA.

1
Bevaka tråden