Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka funktioner i nästa generation MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-09-18 10:55

Det var ett bra tag sedan Apple uppdaterade designen på Powerbook/MacBook Pro, och det känns som att man nästan kan räkna med ett rejält ansiktslyft nästa gång. Personligen tror jag på följande:

  • De nya tangentborden som syns på Macbook och aluminiumtangentborden borde rimligtvis också sättas på MacBook Pro. Vita eller aluminium?

  • Inbyggt 3G-modem? Kanske ett samarbete med operatör?

  • Sjukt mycket hårddisk och RAM-minne, och riktigt sanbba intel-proppar

  • Riktigt högupplöst kamera

  • Kanske lite smarriga Apple-tillbehör som man kan använda i sin ExpressPort (eller vad det heter)?

Ursprungligen av koze:

De nya tangentborden som syns på Macbook och aluminiumtangentborden borde rimligtvis också sättas på MacBook Pro. Vita eller aluminium?

Vitt tror jag är en färg Apple har lämnat för tillfället. Nya designen är däremot möjlig, även om jag inte är så säker på att det händer.

Ursprungligen av koze:

Inbyggt 3G-modem? Kanske ett samarbete med operatör?

Tveksamt.

Ursprungligen av koze:

Sjukt mycket hårddisk och RAM-minne, och riktigt sanbba intel-proppar

Apple stoppar nog in det snabbaste som finns tillgängligt för massleverans från Intel när det är dags. Om det är mycket snabbare eller inte beror på vad Intel kan leverera.

Mängden RAM begränsas också av Intels chipset så vitt jag vet (t.ex. kan den förra generationens MacBook Pro bara adressera 3 GB även om man stoppar in 4 GB).

Hårddiskstorleken är också begränsad av vad som finns, men Apple brukar inte ligga i framkanten här, t.ex. finns det idag 200 GB på 7200 rpm (Apple erbjuder 160 GB) och 250 GB på 5400 rpm (Apple erbjuder 200 GB).

Ursprungligen av koze:

Riktigt högupplöst kamera

Redan idag finns det högre upplösning i kameran än Apple utnyttjar. Jag tror inte Apple ser kameran som en kamera för att ta fantastiska bilder med, utan bara för videokonferens och lite roliga Photo Booth-bilder och då räcker dagens upplösning rätt långt.

Ursprungligen av koze:

Kanske lite smarriga Apple-tillbehör som man kan använda i sin ExpressPort (eller vad det heter)?

ExpressCard heter det. Hittills har Apple inte gjort något större väsen av det, tror inte det kommer att ändras nämnvärt.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-09-18 14:45

Lol.. Ok, nu när mina förslag är dödade, vad tror du kommer?

Jag är inte så insatt i Intels agenda just nu, hur dom ligger till med kommande processorer, chipset osv. Men en gissning är att ingenting händer i höst med MacBook Pro, utan kanske först i januari-mars nån gång. Och med vad som finns tillgängligt då i form av processor, hårddisk, chipset, grafikkort osv.

Jag tror inte något större händer med modellen i övrigt. Högre upplösning på skärmen kanske. LED-skärm i 17-tummaren ska väl komma, om det finns paneler för det. Port för eSATA vore intressant men jag har ingen aning om det är något Apple ens funderar på. Blue Ray/HD-DVD lär väl inte vara färdigt för bärbara riktigt än heller.

Det har spekulerats lite i om Apple skulle börja stoppa i flashminne som komplement till hårddisk för bättre prestanda och mindre strömförbrukning, men jag antar att det mera handlar om vad Intel utvecklar.

Sen finns det ju intressanta rykten om en ultraportabel Mac och att den ska komma i början av 2008, men det är ju en annan historia.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag är inte så insatt i Intels agenda just nu, hur dom ligger till med kommande processorer, chipset osv. Men en gissning är att ingenting händer i höst med MacBook Pro, utan kanske först i januari-mars nån gång.

Nu har jag lärt mig lite mer om Intels kommande grejer, i detta fall Penryn som enligt AppleInsider kan komma i MacBook Pro i januari, vilket ligger i linje med tanken på att inget händer i höst med MacBook Pro.

Appleinsider compiles information from Digitimes about upcoming Penryn processors which are expected to be used in upcoming MacBook Pros. Intel detailed their Penryn and Nehalem processor plans earlier this week at the Intel Developer Forum.

Intel is expected to launch five 45nm dual-core notebook CPUs in January of 2008 with CPU speeds ranging from 2.1GHz up to 2.8GHz.

The new Intel mobile CPUs are expected to refresh the current Santa Rosa chipset which powers the current MacBook Pro. The MacBook Pro currently maxes out at 2.4GHz speeds.

MacRumors: January 2008 MacBook Pros with Penryn Processors?

(Vanligtvis skulle jag inte ge mycket för uppgifter från DigiTimes, men på senare tid har dom faktiskt haft mycket rätt.)

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-09-18 17:59

Jag tror att nästa generation inte blir så revolutionerande tekniskt, och att man fokuserar på en ny design och ett tunnare format. Nytt tangentbord och ev flashminne tror jag. Det släpptes ju en bärbar PC med dubbla 64 Gb SSD-diskar nyligen.. Jag tror inte att man går över till Blue Ray/HD-DVD på ett bra tag.

SSD-disk tror jag kan komma i en mindre ultraportabel modell först.

BluRay/HD-DVD & QuadCore processorer i MBP borde dyka upp relativt snart. Ny design och flashminnesdiskar är det också dags för.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-18 19:35
Ursprungligen av koze:

Det var ett bra tag sedan Apple uppdaterade designen på Powerbook/MacBook Pro, och det känns som att man nästan kan räkna med ett rejält ansiktslyft nästa gång. Personligen tror jag på följande:

  • De nya tangentborden som syns på Macbook och aluminiumtangentborden borde rimligtvis också sättas på MacBook Pro. Vita eller aluminium?

  • Inbyggt 3G-modem? Kanske ett samarbete med operatör?

  • Sjukt mycket hårddisk och RAM-minne, och riktigt sanbba intel-proppar

  • Riktigt högupplöst kamera

  • Kanske lite smarriga Apple-tillbehör som man kan använda i sin ExpressPort (eller vad det heter)?

Ja, vi får verkligen hoppas att dom överger missfostret till tangentbord på dagens MacBook Pro. Ives måste ha varit tjänstledig när det togs fram

3G? Aldrig. 3G är en försumbar teknik i USA. Dessutom: samma företag säljer iPhones!

Högupplöst kamera? nej, ingen bärbar burk (och ännu mindre stationära) - oavsett tillverkare - kommer att ha feta kameror inbyggda. varför? Jo, därför att dom är just inbyggda. Val av motiv är begränsad och kreativ fotografering/filmning är inte möjlig med en dator. Tanken är absurd.

På sikt ser jag tre paradigmskiften: Blu-Ray, eSATAoch Flash-HDD. I övrigt finns det inte så mycket att göra - förutom dom vanliga prestanda-bumparna ca. var 6e månad.

Ursprungligen av mjg:

Ja, vi får verkligen hoppas att dom överger missfostret till tangentbord på dagens MacBook Pro. Ives måste ha varit tjänstledig när det togs fram

Vad är det för fel på det nuvarande tangentbordet till MBP? Har själv ingen MBP (än) men har hela tiden fått den uppfattningen att det är ett bra tangentbord. Explain yourself, please.

Jag gillar mitt tangentbord, det är ju underbart att smeka.. Det är så att jag vill älska med det varje gång jag använder det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-24 15:28
Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Vad är det för fel på det nuvarande tangentbordet till MBP? Har själv ingen MBP (än) men har hela tiden fått den uppfattningen att det är ett bra tangentbord. Explain yourself, please.

Finns det nått bekvämt laptoptangentbord?
Om man skall skriva en längre text är det
externt som gäller.

Logitech Ultra-Flat? Hade ett Ultra-X till min PC tidigare. (Det gamla är mycket snyggare.)

Ultra-Flat är ett normalstort tangentbord men skrivkänslan skall vara detsamma som på en bärbar dator. http://www.logitech.com/index.cfm/keyboards/keyboard/devices/177&cl=se,sv

Ursprungligen av Snabeldrake:

Logitech Ultra-Flat? Hade ett Ultra-X till min PC tidigare. (Det gamla är mycket snyggare.)

På kontoret har jag ett Ultra-X, det är helt ok och rätt billigt. Tyvärr skriver inte Logitech Macdrivrutiner till alla tangentbord, så man måste mappa om Alt och Kommando (vilket är lätt gjord sedan... 10.4.9 tror jag, Systeminställningar -> Tangetbord och mus -> Specialtangenter...).

Hemma kör jag Microsoft utmärkta Natural Ergonomic Keyboard 4000, det anses vara ett av de bästa ergonomiska tangentborden och Microsoft har faktiskt bra drivrutiner för Mac, trots att det är ett Windows-tangentbord.

Ultra-X Flat? Förvirrad! Bra pris iaf!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 15:03

De får inte röra tangentbordet!

Jag skulle vilja se skärmar med 1080 i max vertikal upplösning.

1
Bevaka tråden