Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SVT lanserar webb-tv i bättre upplösning för mac

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

SVT lnaserar nu en lösning för webb-tv med bättre bildkvalitet än tidigare lösningen Play, som även fungerar på mac. Lösningen kräver dock att man laddar ner en programvara, och än så länge finns bara dramaserien Andra Avenyn att se på.

http://www.nyteknik.se/art/52433

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-09-23 10:49

Mina synpunkter:

+ Lätt att komma igång
- Evigheter att få upp videoströmmen
+ Bra bildkvalité
- Inget riktigt fullskärmsläge

Jag instämmer med föregående talare. Förvånsvärt bra kvalité. Men en liten brasklapp, varför i h-e tvingas man se på skräpet Andra avenyn, klarade fem minuter innan jag var tvungen att stänga av. Eller är tanken att så få som möjligt ska testa?

Ursprungligen av Mattias H:

Jag instämmer med föregående talare. Förvånsvärt bra kvalité. Men en liten brasklapp, varför i h-e tvingas man se på skräpet Andra avenyn, klarade fem minuter innan jag var tvungen att stänga av. Eller är tanken att så få som möjligt ska testa?

Serien börjar med att en man med världens lösskägg:tveksam: skjuter sin fru. Filmat i svartvit för att man ska se att det hände för länge sen. Vilket skämt

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-09-23 11:16

från SVT's faq:

"Mediaspelaren stödjer för närvarande inte Safari 3, men det kommer längre fram."

Funkar finfint när jag testar i Safari 3.03.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 11:35

Bra kvalité? Kanske för att komma från SVT men jag är inte imponerad.

  • Oregistrerad
  • 2007-09-23 17:50
Ursprungligen av acke:

Bra kvalité? Kanske för att komma från SVT men jag är inte imponerad.

Jag kör den i 1920x1200 och den tar ungefär 30 Mbit/s hos mig. (Fast spelaren säger att den streamar i 1.5Mbit/s) Kvalitén är det bästa i webbväg jag sett hitils. Inte HD kvalité men inte långt ifrån!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 19:18
Ursprungligen av studiox:

Jag kör den i 1920x1200 och den tar ungefär 30 Mbit/s hos mig. (Fast spelaren säger att den streamar i 1.5Mbit/s) Kvalitén är det bästa i webbväg jag sett hitils. Inte HD kvalité men inte långt ifrån!

Hmm, har jag missat något...tycker det ser ut som en halvgrusig MPEG1-film...

  • Oregistrerad
  • 2007-09-23 23:29
Ursprungligen av acke:

Hmm, har jag missat något...tycker det ser ut som en halvgrusig MPEG1-film...

Vad säger den i nedersta vänstra hörnet gällande hastighet? Jag har bara hunnit testa det på jobbet ännu, där kör jag vista. Borde inte ha någon betydelse vad man kör för OS iofs.

Bra kvalité i mitt tycke, fick dock öppna upp i Firefox istället för Camino. Kunde kolla 5 min sedan började den buffra och jag stängde ner applikationen. Trevligt att som macanvändare att bli inkluderad på webben, Canal + och SF anytime stängs jag ute i från med ppc G5, Tiger tyvär, så tummen upp för SVT.

Funkar detta bara för Mac eller har jag missat nåt? Låter som det på rubriken.

Ursprungligen av wunderbaren:

Funkar detta bara för Mac eller har jag missat nåt? Låter som det på rubriken.

Nej, givetvis inte, men att den alls fungerar för mac tycker jag förtjänar rubriken.

  • Medlem
  • 2007-09-23 21:53

Varför inte köra h.264 som i Apple-trailers i frontrow

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-23 22:31
Ursprungligen av Jordi:

Varför inte köra h.264 som i Apple-trailers i frontrow

Jag tror att det beror på att SVT räknat ut att allt för många potentiella tittare av denna tjänst har allt för sega datorer (2 år och äldre) för att klara av att packa upp H264. Tyvärr - ty H264 är det bästa som finns idag. Och det är ISO.

  • Medlem
  • 2007-09-24 01:44
Ursprungligen av Jordi:

Varför inte köra h.264 som i Apple-trailers i frontrow

Detta är en annan teknik som skickar filmen i delar. QT HD skickar hela tjohejsan. Ganska smart tänkt. (Om jag nu förstått det rätt)

De har svarat på varför de inte streamar i quicktime-format, och då sa de att det handlade om pengar. Vad som kostar pengar är däremot oklart...

http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=23804

Jag tycker det fungerar toppen, tog 4 sekunder att komma upp i 1510 och sen flöt det på. men var är helskärmen? helskärmsknappen åstadkom ju bara någon form av större skärm, det är ju långt ifrån en hel skärm!

Funkar överraskande bra på mina föräldrars ads måste jag säga. SVT har spenderat mina 5 kr /dagen väl

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-09-23 23:13

Tyckte det funkade bra. Bra kvalité och inga stopp för att ladda.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-23 23:17

Fungerar mycket bra, kvalitén var som sagt bra.

Är det bättre kvalitet än joost?

Ursprungligen av PowerAxl:

Är det bättre kvalitet än joost?

Ja, definitivt.

  • Oregistrerad
  • 2007-09-24 23:51
Ursprungligen av PowerAxl:

Är det bättre kvalitet än joost?

Hoppas du skojjar, Joost är ju ett skämt. En tv med fyra pixlar ger bättre bild än joost skit.

Ursprungligen av studiox:

Hoppas du skojjar, Joost är ju ett skämt. En tv med fyra pixlar ger bättre bild än joost skit.

Jag menar bara som jämförelse med annan webb-tv.
Fortfarande svårt att jämföra med riktig tv

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-25 09:28

Men Joost har ju inte överdrivet dålig kvalitét?:s Jag har kollat ganska mycket via det programmet och jag har inte klagat.

1
Bevaka tråden