Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egna "sångtexter"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-23 11:28

Det finns ju nånting som heter lyrics i id3 taggarna (v2) på mp3 filer. Jag undrar om dessa som standard synkar till musiken, rullar på iPodens skärm exempelvis?

Hur skapar man egna dessa i så fall? Jag tänkte nämligen använda det till mina dj-sets för att skriva låtlstor som rullar .. typ .. går det? Måste man inte tidsmarkera och i så fall hur gör man?

Vill inte använda itunes heller, utan ändra i taggarna själv, fast jag vill att ipoden ska kunna läsa det ..

Ursprungligen av NoiseNihad:

Det finns ju nånting som heter lyrics i id3 taggarna (v2) på mp3 filer. Jag undrar om dessa som standard synkar till musiken, rullar på iPodens skärm exempelvis?

Hur skapar man egna dessa i så fall? Jag tänkte nämligen använda det till mina dj-sets för att skriva låtlstor som rullar .. typ .. går det? Måste man inte tidsmarkera och i så fall hur gör man?

Vill inte använda itunes heller, utan ändra i taggarna själv, fast jag vill att ipoden ska kunna läsa det ..

Du vill alltså ha en löpande/rullande text i displayen samtidigt som musiken går menar du?
Tror faktiskt inte den funktionen finns, (rätta mig om jag har fel) men den va intressant. Antingen låttexter (via iTunes) eller att du lägger in egna txt-filer i mappen "notes" som syns i hårddiskläget.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-23 14:21

jag trodde det fanns i nanon faktiskt. löpande låttext vet jag ska finnas i ID3 taggarna version 2, men jag har ingen aning hur man bär sig åt för att skapa sånna. hittade nån sida där de beskriver nån typ av skript, men jag fick det inte att funka alls ..

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-23 15:15

Texterna i iPod G5 är bara ren stillastående text.

Man får fram dem genom att trycka på mittknappen i hjulet några gånger, förbi snabbspolning och betygskalan.

Sedan är det bara att skrolla neråt själv.

hopar på en gammal tråd.......
Kan man få in text i en Ipod Classic ? I så fall hur?
Har prövat att trycka på mittknappen i hjulet några gånger, förbi snabbspolning och betygskalan. Då kommer jag till en bild där det står Av,Spår;Album.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-09-25 17:24
Ursprungligen av elisabeth.jo:

hopar på en gammal tråd.......
Kan man få in text i en Ipod Classic ? I så fall hur?
Har prövat att trycka på mittknappen i hjulet några gånger, förbi snabbspolning och betygskalan. Då kommer jag till en bild där det står Av,Spår;Album.

Har du lagt in texten för låten i itunes då? Högerklicka på låten i iTunes och välj get info.. Så får du klistra in låttexten där..

Jag har lagt in texten i itunes som du beskrev men det verkar inte som den kommer över i Ipoden utan att man bara kan se den i itunes på datorn.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-09-25 18:25
Ursprungligen av elisabeth.jo:

Jag har lagt in texten i itunes som du beskrev men det verkar inte som den kommer över i Ipoden utan att man bara kan se den i itunes på datorn.

Hmmm.. skumt.. Det funkar på min nano G5 i alla fall..

Vilken iPod har du? Menar du att du har en äldre "klassisk" eller den nya som heter just "Classic"... Bara så jag inte missförstår dig

Jag har den nya Ipod Classic 160 gb

När du spelar låten som du lagt till text till ska det bara vara att trycka mittknappen tre eller två gånger (beroende på om du har album art eller inte, tre om, två annars) Då ska texten komma upp.

1
Bevaka tråden