Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdare tag?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-17 23:01

Har jag fel eller har moderatorerna blivit hårdare på sista tiden? tycker jag ser tillsägelser & hot om stängda trådar oftare nu än förut... Eller är det "vi" som slarvar med inläggen?

Stilla undran, inget muck... ok?

Jag har en hypotes som jag visserligen inte har några som helst belägg för. men som kanske kan ligga nära sanningen.

Det kan ju vara så att moderatorerna är lite förbannade så här efter valet för att det kanske inte gick bra för just deras parti och i sin ilska över att demokratin inte fungerar (för dom) så vänder dom sig till det ställe där dom kan bedriva diktatur och peka med hela handen.

Men jag KAN ju förståss ha fel...

  • Medlem
  • 2002-09-17 23:58

Nja,, moderatorerna är lite väl nitiska ibland.. i helgen fick jag ca 10 inlägg raderade när jag hamnade i polemik med herr Wendel...

[ 18 September 2002, 00:04: Meddelandet ändrat av: nixon ]

Nixon: Jag antar att alla dina inlägg var helt enligt reglerna?

Dolk: Det var något av det dummaste jag hört.

/Ola

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-18 00:37

Ja, det verkar som att moderatorerna på 99mac.com har blivit lite väl känsliga, pettiga och hårda den sista tiden. Någon liknande hårdhet har jag inte sett på något annat forum. Jag vet inte vad som ligger till grund för detta agerande, men jag respekterar deras beslut.

Obs! Aftonbladet har tydligen öppnat sina diskussionsforum igen.

Robert F: med ditt splatterinlägg var det kanske inte så konstigt?

Ok, vart är vi nitiska. Hänger inte med i alla forum utom min egen (digital ljud, video)

Kan ni vara så snäll att hänvisa till dom trådar ni tycker vi moderatorer har varit nitiska?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-18 01:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Jag har en hypotes som jag visserligen inte har några som helst belägg för. men som kanske kan ligga nära sanningen.

Det kan ju vara så att moderatorerna är lite förbannade så här efter valet för att det kanske inte gick bra för just deras parti och i sin ilska över att demokratin inte fungerar (för dom) så vänder dom sig till det ställe där dom kan bedriva diktatur och peka med hela handen.

Men jag KAN ju förståss ha fel...

Det gick sannerligen inte bra för mitt parti i valet, men jag är trots det för en ökad öppenhet både HÄR och där!

Robert F:

Din senaste postning inom livsstil som blev borttagen inom 5 min var "way out of line".

Jag är inte för censur, men efter de senaste veckornas utveckling här på 99mac så är jag beredd att hålla med moderatorerna till rätt stor del.

Visst är det bra om man får skriva (nästan) vad man vill, men det kanske inte passar var som helst. 99mac är ett ställe där inte allt passar in.

Jag gillar 99mac och vill ha det kvar. 99mac är skapat av entusiaster som lägger ner en massa tid och pengar och jag tycker dom skall slippa leka poliser hela tiden. Risken är att de tröttnar fullständigt.

Om man inte vill hålla sig till de regler som är uppsatta här så finns det ju faktiskt andra ställen att skriva. Det här är inte rätt forum.

Tycker du själv att ditt inlägg höll sig inom reglerna för 99mac? Det kändes enbart som en provokation.

Avslutningsvis så tycker jag också det är upprörande med den italienska demonstrantens död (som ditt inlägg länkade till) eller att SD kommit in i flera kommuner i Skåne, men vi kan väl ta dom diskussionerna nån annan stans.

  • Medlem
  • 2002-09-18 01:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Nixon: Jag antar att alla dina inlägg var helt enligt reglerna?

/Ola

Nja, det var väl det att det blev något oftopic.. som det ofta blir när svante är med.. Diskuterade DLL-hell i en speldatortråd.. annars var allt enligt reglerna, och det var inte jag som gick oftopic utan S_W

Alltså, jag hann se inlägget som raderades strax efter 00.00 jag förstår verkligen inte varför det skapades överhuvudtaget.

Ett problem med mediet internet är att man beter sig på ett annorlunda sätt på internet än vad man skulle göra i verkligheten. Du kan lägga in en länk till äckliga bilder och få en massa människor att se dem, men du skulle inte skriva ut samma bilder på papper och gå runt i tunnelbananan eller kyrkkaffet och tvinga folk att titta på dem. Men på internet går det bra. Trots att båda situationerna är exakt lika uppskattade och välkomna och enda uppnådda syftet är att göra folk förbannade. Om personer som gör så hade större förmåga till att känna igen återkommande mönster (läs: inte var så förbannat korkade) så skulle de antagligen inte göra det med tanke på resultatet. Men istället klagar de på att moderaterna är hårdare, att inlägg de har gjort har tagits bort och att det är fel med (här kommer det hemska ordet) censur. Tja, vad skall man säga om det? Inte mycket. Stäng av kontot.

/Ola

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-18 01:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HankPank:
Robert F: Tycker du själv att ditt inlägg höll sig inom reglerna för 99mac? Det kändes enbart som en provokation.

Avslutningsvis så tycker jag också det är upprörande med den italienska demonstrantens död (som ditt inlägg länkade till) eller att SD kommit in i flera kommuner i Skåne, men vi kan väl ta dom diskussionerna nån annan stans.

Jag blev lite för impulsiv och upprörd efter att själv har sett bilderna från Italien och ville bara visa andra så att de också ser det sjuka som händer i världen. Därmed höll jag mig inte inom reglerna för 99mac. Så jag förstår att det raderades och respekterar beslutet såklart. Som sagt jag var lite för impulsiv. Det var ingen provokation utan bara en naturlig reaktion.

Robert F: Jag vet inte om jag är helt "out of line" nu, men jag skulle tycka att det var intressant att få reda på vart du egentligen ville komma med dina bilder. Var det en illustration till ett seriöst debattinlägg eller ville du helt enkelt visa något vidrigt? Jag har inte sett ditt ursprungliga inlägg, däremot länken...

Såg just ditt senaste inlägg och fick svar på mina frågor. Tack!

Suttit o läst en massa inlägg och kan bara konstatera att jag tycker forumet är mycket trevligare än det var för några veckor sedan.

Om det beror på att moderatorerna blivit hårdare så välkomnar jag det. Jag tycker att det är mycket trevligare att läsa inlägg som håller sig till tråden med trevligt tonläge, än läsa en massa urspårade med gällt och gapigt tonläge som det vart senaste tiden.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: streko:
Suttit o läst en massa inlägg och kan bara konstatera att jag tycker forumet är mycket trevligare än det var för några veckor sedan.

Om det beror på att moderatorerna blivit hårdare så välkomnar jag det. Jag tycker att det är mycket trevligare att läsa inlägg som håller sig till tråden med trevligt tonläge, än läsa en massa urspårade med gällt och gapigt tonläge som det vart senaste tiden.

Det gäller att ignorera rätt människor, vilket inte är så lätt alltid.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Det gäller att ignorera rätt människor, vilket inte är så lätt alltid.[/QB]

Mmm, men tyvärr sprider sig dåliga "vibrationer" till andra. Så det förpestar liksom alla inlägg. Lika bra ta bort varhärarna direkt istället för att gå runt dem. Bota sjukdomen inte symtomen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-19 00:28
Citat:

quote: Mmm, men tyvärr sprider sig dåliga "vibrationer" till andra. Så det förpestar liksom alla inlägg. Lika bra ta bort varhärarna direkt istället för att gå runt dem. Bota sjukdomen inte symtomen.

Helt i min stil. Skär bort bölderna, tumörerna!

  • Medlem
  • 2002-09-19 04:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
[Helt i min stil. Skär bort bölderna, tumörerna! [img]wink.gif[/img]

Mondo, du som hänger mycket på Macworld.com´s forum. är det mycket troll och skit där också?

Jag raderade alla nixons inlägg. Men inte för att han i sig gjorde så mycket dumt. Det var i tråden "Fetaste spelmacen" eller vad tråden nu heter.

S_W och någon till (Mondo tror jag det var (rätta mig om jag har fel)) hade spårat ur och slängde skit och otrevligheter på varandra i ett hörn. Skithögen växte, så jag slängde ut alla utom de som verkligen hade där att göra (dvs de som snackade om fetaste spelmacen).

Att S_W därefter blev portad från 99mac har ni kanske märkt.

Ja, vi har blivit hårdare och mer nitiska. Men det är för att det har varit en hel del bråk här på forument på senaste tiden, mycket pga S_W och alla som avskyr honom.

Vi har sett till att försöka stävja sådant tidigt genom att snabbt gå in och stänga saker som kan gå illa, eller redan har gått illa.

Personligen så skulle jag se en annan metod att stävja problem, genom att tillåta det mesta. Men nu har majoriteten av ledningen (och framförallt Martin) bestämt att vi ska ha vissa regler. Därför får jag då upprätthålla de reglerna.

Men glöm inte att vi är här för er och kommentera gärna saker som ni tycker har gått orätt till. Ett bra exempel på det är den här tråden.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 17:42

De flesta forum som jag har varit medlem som är välbesökta brukar spåra ut till slut.
Det slutar med att alla hetsar och gnäller på varandra.

Jag tycker personligen att det är bra att det stävjas innan det går alldeles för långt(iblanda har det ifos. gjort det).

  • Medlem
  • 2002-09-19 19:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Jag raderade alla nixons inlägg. Men inte för att han i sig gjorde så mycket dumt. Det var i tråden "Fetaste spelmacen" eller vad tråden nu heter.

jaja, no hard feelings, det känns lite snopet bara att få ca 10 inlägg raderade....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-19 20:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Men glöm inte att vi är här för er och kommentera gärna saker som ni tycker har gått orätt till. Ett bra exempel på det är den här tråden.

Det är lysande att se svart på vitt! För inte alltför länge sedan fick jag slängt på mig att vi ABSOLUT INTE skulle diskutera reglerna, klimatet och "censuren" överhuvudtaget. Vi skulle bara skicka privata meddelanden till moderatorerna om vi tyckte något var fel etc. Jag tror på dialogen som medel och välkomnar den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-19 20:49

Wiliam WM: Man kan alltså bli portad för att några avskyr en?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Axel von Matern:
Wiliam WM: Man kan alltså bli portad för att några avskyr en?

Äh, vad är det för trams? Det var din vantolkning som varken förankras av verkligheten eller Wiliams inlägg.

Man blir väl avstängd för att man upprepade gånger bryter mot reglerna. Det tycker jag är hur solklart som helst.

1
Bevaka tråden