Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börjar Apple bli det nya Microsoft?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Två artiklar som kommit den senaste veckan, som jag kunde skrivit själv om jag haft tid och intresse. Bägge pekar på vissa val Apple gjort senaste tiden som ger en lite bitter eftersmak, åtminstone i jämförelse med hur Apple brukar bete sig.

Den första är från Wil Shipley, demonutvecklare och allmän mac-guru:

"Now we see that iPod owners who upgrade to a newer iPod must re-buy the games they've already bought, because the new iPods are incompatible with the old. No credit given for having already bought an identical game. Imagine upgrading to a new computer, and having to buy a brand new copy of Windows Vista for it... Oh, wait, Microsoft does that, don't they? MICROSOFT does."

Hela artikeln: http://wilshipley.com/blog/2007/09/iphone-ipod-contain-or-disengage.html

Andra artikeln är från iLounge, en av de största iPod-siterna. I en text skriven av Jeremy Horowitz frågar de sig om Apple börjar bli ett ruttet företag. De tar upp 4 saker Apple gjort senaste månaden som upprör. Det hanlar om att de nya iPodarna inte fungerar med några äldre tillbehör för video ut, att man måste ladda ner alla spel igen för en ny kostnad, problem med iPod touch skärmar (något som Apple dock börjat reagera på) samt att man måste betala dubbelt för att få en ringsignal (tredubbelt om man har låten på CD):

"But over the past two weeks, Apple's fans have been grumbling that the company they knew and loved is transforming into another Microsoft, making short-sighted, anti-consumer decisions and carelessly releasing products with user experience-diminishing problems. In response, an increasingly angry erosion of Apple's brand loyalty is beginning, with complaints mounting all over the Internet, including on the company's own discussion forums. This time, it's not just a cadre of Microsoft fans trying to anonymously stir up trouble for the Cupertino-based company, but rather legitimately upset Apple customers who are threatening boycotts of current and future iPod, iTunes, and Mac offerings."

http://ilounge.com/index.php/articles/comments/customers-ask-is-apple-going-rotten/

Så, vad tycker ni? Är det något på gång hos Apple, en ändrad attityd, en ändrad syn på kunden?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-21 22:21

Nej, inga saker som upprör mig direkt!

Ringsignalsfrågan är de ju tvugna att göra på ett speciellt sätt; inte de som har bestämt priset.

Skärmproblemet har ju redan fixats (hur lång tid tog det innan Microfts 360 fungera helt klockrent?).

Lite tankar från min sida...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-21 22:27

Apple har väl alltid varit intresserade av att tjäna pengar?
Det var länge sedan jag trodde att Apple pysslade med välgörenhet.
Men jag trodde nästan det, en gång i tiden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-21 22:31

Aj, att du ens trodde på sagan som vissa målar upp placerar ju direkt in dig i ett fack...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-21 22:54

Att man får hämta hem musik, spel, mm till ny modell stör mig inte. Dock tycker jag att det är dåligt att den senare inte är kompatibel med föregående modell.

OS X-skiva medföljer vid nyköp av dator. Dock är säkert kostnaden för OS inräknat i priset, utan att det anges. Microsoft har kanske exkluderat kostnaden för datorpriset. Och tar ut det seperat. Just detta, är nog same, same, but different. Enda ruttna om detta är att Microsoft låser licensen till x-antal datorer. Medan Apples OS X kan användas för obegränsat antal datorer.

Ursprungligen av Reisan:

OS X-skiva medföljer vid nyköp av dator. Dock är säkert kostnaden för OS inräknat i priset, utan att det anges.

om man kollar på apple.se så har du ju, precis som allt annat som du väljer till eller uppgraderar, en ruta/avdelning för vilket os du vill ha.. det betyder ju att du betalar för OS i samma pris..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-21 23:48
Ursprungligen av rosen888:

om man kollar på apple.se så har du ju, precis som allt annat som du väljer till eller uppgraderar, en ruta/avdelning för vilket os du vill ha.. det betyder ju att du betalar för OS i samma pris..

Ja, det stämmer. Kanske har de dolt kostnaden, för man kan inte välja bort tillvalet och därmed minska kostnaden för nyköpet av dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-21 23:12

Om Apple fick bestämma så skulle de bara vara lite bättre än Microsoft. Skillnaden skulle vara att de skulle skippa det mest osmakliga sätten att tjäna pengar på som Microsoft använder sig av. Fast hela ringsignalshistorien gör mig orolig. Att sälja ringsignaler och ett sätt att enkelt skapa egna är fint. Men att medvetet spärra användarens försök att installera egna är något jag hoppas inte se mer av.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-21 23:24
Ursprungligen av acke:

Om Apple fick bestämma så skulle de bara vara lite bättre än Microsoft. Skillnaden skulle vara att de skulle skippa det mest osmakliga sätten att tjäna pengar på som Microsoft använder sig av. Fast hela ringsignalshistorien gör mig orolig. Att sälja ringsignaler och ett sätt att enkelt skapa egna är fint. Men att medvetet spärra användarens försök att installera egna är något jag hoppas inte se mer av.

Varför är det så jävla viktigt att kunna skapa egna ringsignaler?
För övrigt är det bara en tidsfråga innan det är hackat också, om det inte redan är det.

Ursprungligen av Konrad:

Varför är det så jävla viktigt att kunna skapa egna ringsignaler?

Jag tror inte du fattar vad det handlar om. Det spelar naturligtvis ingen roll att du inte bryr dig om ringsignaler, det handlar om att Apple ansträngt sig extra mycket för att lägga in hinder för de som vill ha egna ringsignaler så att de kan ta betalt en extra gång för låtar man redan köpt.

Det är samma sak som med spelen för iPod. Man kan tycka att spelen suger, men det gör det inte mera rätt för Apple att tvinga folk att betala för dom igen bara för dom köper en ny iPod. Det är förhållningssättet mot kunderna som är fel och olikt hur Apple brukar agera.

Ursprungligen av Konrad:

För övrigt är det bara en tidsfråga innan det är hackat också, om det inte redan är det.

Det har inte med saken att göra. Det gör inte Apples agerande mindre störande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 12:27
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte du fattar vad det handlar om. Det spelar naturligtvis ingen roll att du inte bryr dig om ringsignaler, det handlar om att Apple ansträngt sig extra mycket för att lägga in hinder för de som vill ha egna ringsignaler så att de kan ta betalt en extra gång för låtar man redan köpt.

Det är samma sak som med spelen för iPod. Man kan tycka att spelen suger, men det gör det inte mera rätt för Apple att tvinga folk att betala för dom igen bara för dom köper en ny iPod. Det är förhållningssättet mot kunderna som är fel och olikt hur Apple brukar agera.

Det har inte med saken att göra. Det gör inte Apples agerande mindre störande.

Exakt så.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-21 23:36

Apple är ett företag och som alla andra företag har man bara en uppgift. Nämligen att tjäna maximalt med pengar åt sina ägare. Enda skillnaden är att Apple gör det med lite mer känsla för estetik. I övrigt finns det inga principiella skillnader mellan Apple och Microsoft.

Ursprungligen av Gunnar B:

Apple är ett företag och som alla andra företag har man bara en uppgift. Nämligen att tjäna maximalt med pengar åt sina ägare. Enda skillnaden är att Apple gör det med lite mer känsla för estetik. I övrigt finns det inga principiella skillnader mellan Apple och Microsoft.

Nej, inte riktigt men nästan. Ett företag får svårt att leva om de gör vad som helst för att få in så mycket pengar som möjligt. För om det innebär att de beter sig så illa åt att konsumenterna inte vill ge dem pengar så kommer de till slut att konka. Ett företags uppgift är inte att få så mycket pengar som möjligt, utan att få konsumenterna att vilja ge dem så mycket pengar som möjligt.

Ursprungligen av Gunnar B:

Apple är ett företag och som alla andra företag har man bara en uppgift. Nämligen att tjäna maximalt med pengar åt sina ägare. Enda skillnaden är att Apple gör det med lite mer känsla för estetik. I övrigt finns det inga principiella skillnader mellan Apple och Microsoft.

Om man hårddrar det på det där sättet genom att likställa alla företag med alla andra företag, bara för att dom är just företag, så blir det en rätt ointressant och betydelselös jämförelse.

Det finns väldigt mycket som skiljer Apple och Microsoft åt på väldigt många plan. Apple har haft en helt annan kundfokuserad hållning där slutanvändaren är i fokus, och det är också därför de senaste händelserna skapat stor besvikelse bland Apples användare.

Båda artiklarna är bra och egentligen borde alla som kommenterar i den här tråden först ha läst dessa artiklar och förstått problematiken, istället för att bara svara på Leftrustle något provocerande rubrik.

Apple vill förstås tjäna pengar, men ibland behövs ett lite mera långsiktigt tänkande för företagets egen skull, Wil Shipley sammanfattar det bra angående Apples sätt att tvinga tillverkarna att betala för att märka produkterna med "Made for iPod" och för att alls fungera med vissa funktioner:

But Apple's "approval" just comes from Apple getting a cut. It's a measure of greed, not quality. We're not talking about THX-certification here, we're talking about extortion. This kind of lock-in seems very appealing for the company doing the locking early on, but it always, ALWAYS ends up biting the company in the butt. Ask IBM with their ubiquitous 970 servers and their extortionist service contracts. Oh, wait, those don't exist any more.

Han kommenterar också Apples eftergift mot skivbolagen för att ta betalt för ringsignaler och ger ett bra exempel med Sony (behöver jag säga ATRAC?):

These are EXACTLY the compromises Sony has been making for years -- and because Sony's music and movie arms have been telling the Sony hardware arm to never do anything new or interesting without building in a ton of customer-unfriendly restrictions, Sony is now completely in the toilet. They have gone from an incredibly respected brand to a complete joke. Every time they introduce some new, crippled standard the industry kind of looks away in embarrassment, like Sony is the oafish guy at the party who is parked in front of the meatballs tray eating directly from the dish.

Men läs inte bara mina citat, läs hela artiklarna innan ni uttalar er.

(Jag håller däremot inte med Wil Shipley att Apple borde licensiera FairPlay, jag har läst tillräckligt goda skäl till varför det inte skulle fungera i praktiken.)

precis!

Han har en väldigt bra poäng när det gäller program till iPod och iPhone. När iPhone kom kunde de säga att de inte ville att telefonerna skulle påverka nätet negativt, men vad kan de ha för rimlig anledning att inte tillåta tredjepartsprogram för iPod, främst Touch?

Jag tycker att det är långt till Apple ens är i närheten av Microsofts sämre sidor.

- Nästan alla Mac OS och applikationsuppdateringar är värda priset, inget "feature bloat"
- Bra säkerhet stabil platform
- Vackra lösningar oftast
- Värt pengarna
- "It just works" för det mesta

Helt klart att det finns grejor som det skulle kunna bättra sig på. Men inte är de ens i närheten av MS.

Jag reagerar alltid på kravet att allt nytt ska vara bakåtkompatibelt. Det kanske finns en bra anledning till att det nya inte är bakåtkompatibelt?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag reagerar alltid på kravet att allt nytt ska vara bakåtkompatibelt. Det kanske finns en bra anledning till att det nya inte är bakåtkompatibelt?

Ibland är det verkligen så och Apple har inte varit rädda att släppa gamla funktioner (t.ex. var det mycket omtalat när Apple skippade diskettenhet på iMac). Men när det gäller iPod så har en av styrkorna varit att deras dockningskontakt sett likadan ut hela tiden vilket underlättat mycket för både kunder och tillbehörstillverkare. Om du t.ex. installerat en iPod-kontakt i din bil så har du kunnat veta att du kan köpa en ny iPod och din kontakt fortsätter att fungera.

Apple har gjort en del fula saker även förr. En av dem var när de stoppade temabyggarna som gjorde alternativa teman, det måste varit under MacOS 8.6 eller 9. Över huvud taget har de varit märkligt griniga mot entusiaster som vill göra roliga saker.

Så jag blir inte förvånad när det dyker upp diverse smågriniga saker. Apple letar sätt att tjäna pengar, och kör glatt över privatpersoner och småföretag om de tjänar på det.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Så jag blir inte förvånad när det dyker upp diverse smågriniga saker. Apple letar sätt att tjäna pengar, och kör glatt över privatpersoner och småföretag om de tjänar på det.

Jag håller inte med att de alltid agerar så. Apple har vägrat böja sig för skivbolagens önskemål om att få ta mer betalt för musik och video på iTunes Store t.ex. även om det antagligen skulle ge mer pengar till Apple också. Så de är inte alltid onda.

1
Bevaka tråden