Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

UBB.threads (igen)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som ni vet så har jag köpt in en UBB.threads licens för att testa lite. Tyvärr så är den versionen betydligt bättre rent funktionsmässigt men den ser inte så vacker ut...

Titta in här:
http://www.graphicschat.com/ubbthreads.php?Cat=

Det är ett forum som använder UBB.threads och där du kan "klicka runt" lite och testa funktionerna. Vad tycker ni? Bra/dåligt? Vackert?

Inte så snyggt, och aningen rörigt. Men mycket är nog en vanesak.

Det blir jobbigt att ställa om. Tror du inte man tappar en massa användare då?

Citat:

quote:Det blir jobbigt att ställa om. Tror du inte man tappar en massa användare då?

Jo, risken finns. Vi är ju alla invanda med hur 99mac ser ut, och jag skulle inte vilja byta, det är en sak som är säker. Men andra forum som bygger på UBB.threads kan säkert vara trevliga. MacFixit tex. Dock är det väl medlemmarna som gör forumet...

Så här svarar proffsen angående UBB.classic (som vi använder idag) och UBB.threads (som kommer bli nästa steg) på Infopop´s hemsida:

--CITAT--

The technology running UBB.classic is pretty much out of date right now. Your board might be perfectly fine at the moment, but as it grows it will start giving the server a hard time and your web host could limit your server resources (without any prior notification). UBB.threads, on the other hand, runs as part of a database (MySQL) which makes it both fast and efficient. This is the way forward, without a shadow of a doubt.

If your board is growing then you´ll definitely reach a stage (as I have) in which your board will outgrow the UBB.classic software. You can wait until that happens, or you can move now. But one thing is for certain: if your board will grow swiftly, sooner or later you will have no other choice but to switch over.

-- SLUTCITAT --

Som jämförelse kan jag berätta att 99mac använder en 2.400MHz super-duper dator för att hålla bra fart medans t ex MacNytt använder en enkel 450Mhz G4 Cube för ungefär samma jobb. Ni förstår hur mycket snabbare 99mac kommer bli när vi också kör MySQL?

Ett annat citat ifrån en användare som bytte ifrån UBB.classic till UBB.threads:

--CITAT--

I recently upgraded my license to UBB.threads and I personnaly do not care for the look and feel of threads. I am still running my board on the UBB.classic, because I can´t add the functionality I require. I have set up UBB.threads 6.0 br1 to see what I thought and really am not pleased. threadsdev.com just seems way behind ubbdev.com. I am no php programmer, so adding the hacks I have on UBB.classic is not possible by me. I don´t see anything at threadsdev.com that is even close.

There are some hacks I cannot live without and keep me from switching to threads for my site. The main one is the UBB code hack. I have over 40 hacks installed on my UBB.classic, because, quite frankly the default functionality, look and feel just don´t cut it for my needs.
The layout for Threads needs to more closely resemble UBB.classic. When posting a new topic in threads, the page in my humble opinion looks like it was thrown together in 2 minutes and by a html newbie at that. The UBB Code links look cheesy, as well as the color picker. The box for posting is small, and there is no nice table layout like there is in classic or open topic.
I personnaly want my UBB.classic license back, but my host complained about the cpu useage of my UBB.classic, so I had to move it to my linux server and run it off my DSL line from my house, I upgraded to threads to enable me to put it back on my host, but without major help hacking threads, I am stuck up a creek without a paddle.

--SLUTCITAT--

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-30 05:32

Kollade in Graphics...

Tycker nog att threads är tillräckligt likt för att 99mac inte skall tappa användare och viktigast av allt är väl att du sparar en hel del pengar i utrustning i längden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-30 09:27

Första citatet gör det ganska klart att classicen är en gammal häck dom själva inte ens vill veta av.

Det andra citatet säger inte så mycket, den killen har nog anpassat sitt forum med många olika hacks som inte finns tillgängliga för threads, mig veterligen har du inte rört perlkoden för det här forumet.

Utseendet är en snabb sak att vänja sig vid, och att ändra om i htmlkod är hyggligt enkelt om man vill göra lite ändringar.

Jag säger byt till threads

Det andra citatet säger inte så mycket, den killen har nog anpassat sitt forum med många olika hacks som inte finns tillgängliga för threads, mig veterligen har du inte rört perlkoden för det här forumet.

Utseendet är en snabb sak att vänja sig vid, och att ändra om i htmlkod är hyggligt enkelt om man vill göra lite ändringar.

- Vi använder två stycken "hacks" som det kallas på 99mac.com. Det första heter UBB.news och skapar nyhetsrubriker som används på vår nyhetssida. Det andra heter hithack och genererar "visningar per diskussion" som vi nyligen lade till.

- Det är INTE lätt att ändra layouten! Sidorna består av nästlade templates och perl sidor. Varje sida som du ser på skärmen består av många olika kodsnuttar som tillsammans inkluderas av en template. Jag har försökt titta på det men det är rätt strulig kod tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-30 12:10

Om det är steget över till MySQL databaser som gör att man kommer kunna sortera diskussioner efter antalet inlägg, eller antalet visningar, så är jag väldigt positiv till bytet.
mvh

Nu var kanske den där GraphicsChat.com väldigt mycket mindre i omfattning än 99mac. Men det gick oändligt mycket snabbare att göra en sökning i GraphicsChat.com än i 99mac. Men det har kanske med än massa annat å göra än att det ena är ´threads´ och det andra är ´classic´.
Men i takt med att 99mac växer som informationsbas vill man kunna göra snabbare och mer presicerade sökningar.

/david

1
Bevaka tråden