Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går inte att kopiera till FW diskar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har problem med en 1,6 GHz G5:a där jag försöker kopiera över en stor mapp (120GB) till den externa disken. Det går en stund (ca 25%) sedan lägger den av.

Har inga problem att ansluta mig till disken som är en helt ny LaCie d2 quadra 500 GB.
Har provat med både FW800 och FW 400 med samma resultat.

Samma problem finns med en äldre disk.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-09-21 16:08

Det kan finnas så kallade "bad block" på disken. Jag har en likadan disk och råkade ut för samma problem. Efter formatering funkade den igen. Kryssa för att den skall skrivas över med nollor vid formateringen så kommer du nog runt problemet.

Tackar för tipset ska prova på måndag

Det kan ju även vara något trassel med någon fil i den mapp du försöker kopiera. Om kopieringen stannar på samma ställer varje gång är det mycket som talar för detta. Testa att kopiera lite i taget och se om du kan ringa in den eventuelt trasiga fil där kopieringen stannar. Jag brukar ta hälften, och sedan hälften av hälften, och sedan.... Ja, du fattar

EDIT: jag ser nu att du har testat med en annan disk med samma resultat. Jag sätter min gamla vintermössa på att du har en/flera filer som inte gillar att kopieras till en annan disk.

Senast redigerat 2007-09-22 21:44
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-09-22 21:52

Mattias A har nog rätt. Ibland händer det att filer inte går att kopiera pga orsaker jag inte känner till. Då brukar det gå att kopiera med hjälp av ett backup-program tex CCC eller Silverkeeper. De brukar funka.

Fick samma resultat när vi körde med Retrospect, det gick bra en stund men efter ca 25% tvärstopp.

Ska börja med att testa en total formatering. Sen får det blir updelning av materialet i olika delar.

Har testat med att formatera genom att skriva nollor på hela disken (vilket tog en faslig tid på 500GB) men fortfarande samma fel.
Nu håller vi på att plocka över filerna lite i sänder men det verkar vara mer än en fil som är problemet, vi får se var det slutar.

Jag hade problem med att .ds_store var korrupt. När jag rensade filen medelst Cocktail gick det bra att fortsätta kopieringen. Kanske något som inträffat här?

EDIT: Prova också att göra en filkopiering i terminalen. Du kanske lyckas bättre där?

1
Bevaka tråden