Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

behöver snabbt råd om potentiellt hårddisk-haveri

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Igår dog min macbook plötsligt. vid omstart lät den konstigt ifrån höger sida om tangentbordet, den liksom knastrade. Den stod därefter och tuggade under lång tid innan slutligen ett frågetecken framför en mapikon dök upp och började blicka.
Jag försökte använda diskverktyget och också installera om mac os x ifrån installationscd:n men jag kunde inte hitta någon hårddisk att installera på.

Köpte Macbook:en (lade ordern) den 15:e september förra året, mer än ett år har därför gått (dock ej om man räknar från datumet då TNT levererade datorn.

Min fråga är, vad skall jag göra nu? Gäller konsumentköpslagens regler om 2 år eller är det omöjligt att få Apple att gå med på att fixa datorn som garantifråga?

Om jag skulle ta detta privat, vad skulle det kosta då? Var hittar man en ny hårddisk som funkar till MB och kan man installera denna själv eller bör man lämna in datorn?

Hur blir jag säker på att det verkligen är hårddisken som knasar, inte vidare kul att köpa en dyr ny och så visar det sig att någonting annat är trasigt.

Hur skulle ni göra??

Tack så mycket på förhand!

tillägg: jag köpte alltså datorn via apple store på nätet

Knaster är garanterat hårddisk. Finns inte många rörliga delar i en dator.
En ny går på under tusenlappen o är lite småknepig men inte omöjlig att fixa själv.

Försök med garantin först.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2007-09-22 21:06

Jag drabbades av samma problem idag. Skrev ett långt inlägg i den här tråden http://www.99.se/ibook-macbook/218558-harddiskfel-fragetecknet.html

mvh Tobias

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-09-22 22:02

Jag bytte hårddisken i min MacBook på ca 2minuter.

1
Bevaka tråden